Nekromanti Bolla spelidéer

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Med anledning av en av mina kurser som skall komma
(går Datorspelsutveckling på Högskolan i Skövde)
Så Tänkte jag börja bolla lite spelidéer här på forumet, vi skall i den kommande kursen göra spelprojekt, typ demos eller små varianter av spel (som självklart skulle kunna vara större, såklart)

Jag tar gärna lite insperation från alla vidsynta typer här, jag har dock vissa reservationer. Det vore roligare med innovativa idéer, än med låt säga "gör ett FPS, typ som doom fast med Buffy och jättestora tyskar att sprya"
Själv funderar jag än aning på att göra någon form av spel där man dels har en fysisk verklighet, dels en mental/psykisk... Man skule kunna använda olika mentala krafter, föröka besätta andra kroppar, läsa tankar med mera, men att göra sådant skulle innebära förlust av kontroll över den fysiska verkligheten, sin kropp m.a.o.

Har även funderat på att koppla in ett vampyrtema i det hela, vilket skulle kunna tillföra ytterligare spänningsmoment. Behovet av blod, vikten av att hålla sin "natur" hemlig och givetvis att hålla koll på tiden så att du inte blir stekt i solen.
Med sin kropp utom kontroll och faromomenten som det blir förknippat med så får man tidpress av psykisk karaktär, man vill skynda sig för att något kan hända under tiden man utför sina mentala "uppgifter"

Förutom det mentala så hade jag ej tänkt på några större fysiska krafter som vampyr, möjligen nedtonade sådana (mest för att betona att man inte är mänsklig, kanske röra sig underligt)
Sånt som kan röja dig är dock av intresse, som att sakna spegelbild, inte åldras (man kan ju inte komma med lyftning som ursäkt hur länge som helst, right?)m.m...

Ge gärna åsikter/förslag till min idé, men kom gärna också med egna, hoppas att det kan bli en del fina idéer.
Tänk på att vad ni skriver i inläggen kan komma användas helt obetänksamt av mig, så vill ni behålla det för er själva är det kanske inte någon större idé att posta det :gremsmirk:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
ta över kroppar?
låter ju som det där spelet som man spelade som en kerub(liten fet ängel), buggigt men rätt coolt
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
du snackar om Messiah, tror jag det hette i vilket fall...
jo, själva den delen med att ta över kroppar kunde fungera liknande, menatt göra det skulle ju få dig att förlora kontrollen över din egen kropp fullständigt (vare sig du är i den mentala eller fysiska verkligheten)
Och har man då åtminstone en del krafter som vampyr drar man sig nog lite för att göra det, eller åtminstone att ha en annan kropp i besittning för länge... :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Några datorspelskoncept:

Hmmm, vilken teknisk nivå förväntar du dig att lägga projektet på? Det låter ju som att du pratar om polygoner och mänskliga rörelsemönster, vad har du för ambitioner egentligen? Jag har givit många polare idéer till spel på deras utbildningar, men de har inte rört sig om sådana här stora projekt. (Men å andra sidan går ju du en spelinriktad utbildning, så det är väl kanske inte så konstigt att du höjer ribban) Du verkar redan ha ställt in siktet på något lite mörkt och suggestivt, så det här var kluren jag spontant kom på när jag läste ditt inlägg: (tredje gången jag postar de två första kluren idag; det har ätits upp i cyberrymden varje gång pga datorkrångel. Nå, jag tog bort lite saker den här gången som var töntiga i mina tidigare inlägg, så here goes:)

The life of Death (eller tja, jag har inte lagt ner någon tankemöda på titeln)
Spelet börjar med en kort, tumultartad filmsekvens där en ung heroinist tas in på akuten och det är ett fullt uppbåd omkring honom med läkare och defibrillatorer och prylar. Liv och rörelse, men till slut hörs EKG't uppgivet ge ifrån sig en uppgiven lång tjutande signal och allt går ner i svart. Sedan -hupp! börjar spelet i en sjukhuskorridor, en tjock sjukvårdare bär en vagn framför sig med en svart liksäck som plötsligt reser sig och ramlar av vagnen. Sjukvårdaren skriker till av förvåning, tar sig krampaktigt för bröstet och segnar ner på golvet, även han. Ur den svarta liksäcken ser vi till slut att heroinisten lyckas frigöra sig och kravla sig ut. Han kastar en hastig blick i en spegel vid väggen och... har man sett på, han har plötsligt blivit albino! Den tjocka sjukvårdaren hör man stöna något om "piller... piller..." och vid den här tidpunkten får man börja spela och göra vad man vill. Man lär ganska snart förstå vad det är man har förvandlats till, för så fort man går fram för att hjälpa sjukvårdaren och vidrör honom, så dör han av en hjärtattack.

Man har blivit en dödsbringare. Nå, från och med nu så kommer det prägla hela spelet: När man passerar någon så kommer man att höra dem hosta upp slem eller klaga på huvudvärk, och stannar man i ett rum tillräckligt länge så kommer man att se krukväxter vissna och dö. Man har lurat döden och bringat obalans i systemet mellan liv och död, och därför har man själv blivit en dödsbringare. Råkar man vidröra någon nu så kommer de att dö, och ju mer död och olycka man sprider omkring sig, desto bättre jobb gör man för att väga upp balansen igen. När balansen är helt återställd så har naturen återgått till sin ordning och man kommer själv att dö igen, av den överdos som spelet började med.

Vem berättar allt detta för spelaren? Well, lite får du hitta på själv, men jag tänkte mig att det ännu vandrar vilsna själar i korridorerna från avlidna som kunde ge en råd på vägen. Ett par av dessa skulle kunna vara mycket farliga, och försöka avliva vår hjälte.

Jamenar: ger man en andra död åt den som lever, så vore det väl logiskt om det kunde resultera i ett andra liv åt den som är död? En del andar tror att de själva skall återfödas om de bara lyckas slå ihjäl dig. Och du befinner dig tillräckligt nära gränsen mellan liv och död för att du skall kunna skadas av både de levandes och de dödas vapen.

Annars vore det mest farliga att undvika sjukvårdspersonal som rusar fram mot en när de ser hur man ser ut, för de kan ju inte veta att de kommer att dö så fort de vidrör oss. Din demo skulle sålunda kunna handla om lite smygande och kutande i sjukhusets korridorer och så kunde det hela sluta när man kommit ut i friheten. Man får gärna ge en ironisk blinkning till spelet It Came From the Desert som hade ett schysst "rymma från sjukhuset"-moment, det kanske någon av dina lärare skulle uppskatta.

Jag har flera idéer på hur spelet skulle kunna fortsätta efter det, men det där räcker väl till en demo?

---

Endorfin
Även detta spel skulle kunna börja med en filmsekvens: En ung flicka som har smygit sig ut med någon pojke på en föräldrafri fest och under en klar, stjärnprydd himmel så kryper de nära varandra i hammocken de sitter i för att dela deras första kyss. Pojken reagerar hastigt på att flickan är så kall, och hon märker det också: "Jag... jag mår inte särskilt bra," stammar hon ur sig, kräks och pojken lutar sig fram för att hålla undan hennes hår. "Men... du skakar ju? Hey! Vad var det där? Hörde du?" och visst, vi hör tydligt hur något rör sig i buskarna, samtidigt skevar hela bilden till sig och det är helt klart något otäckt som är i görningen. Efter det börjar allt snurra och flickan blir medvetslös. Blammo! När hon vaknar upp så ligger det blodiga likdelar runt henne och man har ingen aning om vad som har hänt.

Nå, flickan har alltså en kraftig psykisk förmåga, hon kan förvränga världen omkring henne och ting ur hennes febrigaste mardrömmar kan få liv och ta sig in i vår verklighet. Vi har just sett första gången den förmågan utlöstes. När vi börjar spela spelet så har flickan blivit en ung kvinna, och hon har lärt sig att hålla förmågan under kontroll, genom kroppens egen mirakelmedicin; endorfiner.

Vi har hela tiden en mätare synlig i spelet som heter Stress, när Stress ökar mycket så kan vi tydligt se hur spelets värld börjar krumbukta sig, skifta färger och förvrängas till att bli en mardröm. Skuggor reser sig längs väggarna och börjar se hotfulla ut; perspektivet förvrängs, väggarna ser ut att andas, eller så "smälter" de ner mot golvet. Det där skulle säkert kunna bli mycket roligt att programmera: Det gäller ju samtidigt att vara suggestiv och arbeta med sparsamma medel.

Vår hjältinna kan enbart stilla Stressen genom att ta det lugnt, andas ut, stå stilla, eller (när det verkligen ser ut att gå utför) genom att skära sig i handleden. Smärtan frigör endorfiner. Med ett tryck så tar vi fram kniven ur täckjackan, och ett tryck till och vi drar ett snabbt snitt över en handled.

Gör man det inte så materialiserar det sig snart monster och onämnbara ting ur skuggorna. Dessa ting anfaller allt de ser omkring sig. De börjar gärna med vanliga människor, men när alla andra inom räckhåll är försvunna, så riktar de in sig på dig. Samtidigt kan man inte skära sig för mycket, för då faller man i koma istället, och då utlöses mardrömmarna vare sig man vill det eller inte.

Sedan kan spelet gå ut på alla möjliga saker, men jag hade tänkt mig att det finns en person som vill hjälpa en: en afrikansk dövstum flicka har samma förmåga som man själv, men har lärt sig att hantera den. Hon visar sig när man är ensammen och ens stress är rätt hög, som en drömsekvens kommer hon fram och håller upp kort som hon har skrivit och ritat meddelanden på. Hon kan inte förklara så bra, men hon vill leda dig genom gränder och bakgator i staden (tänk "se7en") tills man kommer fram till en portal in i hennes eget drömrike, där hon kan börja ens mentala träning (men så långt programmerar du inte i demoversionen). Jag tänker mig att spelet skulle kunna börja med att fastighetsägarinnan grabbar tag i en när man är på väg ut och gormar med hes röst att man är sen med hyran, och skrämmer livet ur vårt stackars nervvrak till hjältinna att förmågan utlöses och några hiskeliga skepnader kommer ut ur tapeterna för att som hastigast slå sönder kärringens huvud mot ytterdörren innan allt blir som vanligt igen, Någon granne tittar ut för att se vad det är för oväsen, och... tja, vi måste fly innan polisen kommer. Det skulle kunna vara en inledande händelse som gör polisen till vår fiende spelet igenom, och som förklarar varför vi inte kan gå tillbaka till vår lägenhet. Jag gillar idén med att man ibland faktiskt kan VILJA bli stressad (det borde finnas någon möjlighet för att faktiskt öka sin egen stress om man så skulle vilja) för att monsterna börjar med att anfalla poliser, gatugäng, osv, som eventuellt hotar oss och som vi inte kan ta itu med på annat sätt.

---

Ärs, jag hade en annan bra idé också, om en kille som kunde se in i världens mörka logik och få se tydliga järtecken omkring sig som ledde honom runt i sin egen mördares fotspår innan mordet har skett, alltså; så länge han klarar av att förbereda mordet på sig själv på exakt samma sätt som den riktiga mördaren skall komma att göra det, då befinner han sig alltså i rätt position för att fortsätta kunna tolka världens logik och då har han en chans att påverka sitt öde. Om han däremot skulle bryta mot beteendet och försöka förhindra mördaren, då har han rubbat sig själv ur sin position och då blir ödet något helt annat, och han kommer således att dö på ett sätt som han omöjligtvis skulle kunna skydda sig mot. Men... ummm, nu börjar inlägget bli tokigt långt. Jag slutar.

/Riz
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
grymmt

...sa grisen :gremtongue:

Jo, nu tänkte jag väl ta och välja och vraka litegrann mellan dina "klur"

Först dock vill jag säga att själva formatet för spelet inte på något sätt är bestämt, det skulle lika gärna kunna röra sig om någon form av 2d (gärna lite absurd stil eller så) som 3d (real eller förenderad)
Det beror dels på de andra som skall delta i projektet (jag är inte ensam, vilket kanske gör att mina idéer inte kommer igenom (yeah, right...) och att en del av vilka olika tekniker som kan användas inte avgörs blott från mina egna kunskaper/färdigheter.
Jag hoppas ju dock på att vi alla kommit så långt att vi kan göra någon form av 3d, det vore onekligen kul.
Sannolikt är det också så :gremcool:

Nå, till koncepten...

Jag gillar det första bäst utav dem, även om det andra har godbitar (allt som kan relateras till se7en är trevligt)

Introscenen i det första skulle man mycket väl kunna använda till min vampyridé också, att man vaknar upp där så som du beskrev, gärna då att man tar sitt första offer med en gång så man fattar vad man blivit ,eller är det kanske bättre att man gradvis blir medveten om det hela?

Om man inte vet kan det vara målet i sig (fast det kanske kan vara lite jobbigt, eftersom det blir så luddigt vad du kan göra, varför man ska göra vissa saker osv...)

Rymma från sjukhuset funkar ju bra som mål.

Jag leker lite med sökande-tanken där, kanske man kunde söka efter den vampyr som man blev biten av, aninten för hämnd, kunskap eller whatever, då skulle det blir mer spring längst gränderna och försöka hitta bra gömslen för dagen eller som utgångspunkt för sina mentala utflyckter...

Se inte min allt för illa på min våldtäckt av dina idéer nu, at jag satte in dem i mitt egna kontext var du ju förvarnad på, det betyder dock inte att jag kan komma övrge mitt vampyrtema eller min lilla mentala grej, stämmningen i det jag gör har du dock prickat riktigt fint :gremsmile:

MER!!! :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: grymmt

"Se inte min allt för illa på min våldtäckt av dina idéer nu"

Nejnej, det blir ju ballare om du får hitta på lite själv.

Jag tänker kanske helst på det "speliga", vad man ska kunna göra som får spelet att skilja sig åt från andra spel. Det är ju inte så kul om det bara blir Syphon Filter med huggtänder. Problemet brukar vara att få spelmässigheterna att känans logiska i samband med ens spelperson och handlingen.

Men okej, vampyrer. Vad kan jag hitta på om vampyrer?

Hmm, man skulle kunna vara en sorts själaslukare istället: Alltså att man livnär sig på andras medvetanden. På så sätt skulle du på ett mycket logiskt sätt kunna göra så att man exempelvis lär sig saker av att döda rätt personer (slå ut en vakt när han går på muggen, exempelvis, för att lära dig den hemlig kod som du behöver för att kunna ta dig förbi ett visst säkerhetssystem), eller så att man kan få flashbacks och minnesbilder som hjälper storyn vidare. Det är lite tuffare att döda en skurk och liksom sno hans minne för att ta reda på vem hans överordnade är, än att tvinga honom att avslöja det med konventionella medel.

Eller: Man är en sorts konstig Chronovamp: Ponera att Döden håller varenda människas liv i varsitt timglas, och när deras tid har runnit ut så är de döda. Glasen har små hål i ändarna så att när en människa dör så töms hennes glas till slut helt på sand, och därefter kan döden använda sanden på sitt "golv" (symboliskt talat, alltså) för att ge liv åt ett helt nytt liv med ett nytt glas. Nå, en vampyr är helt enkelt någon som lärt sig att vända på sitt eget timglas och på så vis kunna ge sig själv oändligt liv. Eller? Nja, det rinner långsamt ut sand ur den undre änden, men se vampyrerna är tillräckligt mäktiga för att kunna stjäla andra människors "sand" och på så vis fylla på sitt eget timglas. Det går till enligt konventionerna; hugg tag i dem och sug ut deras blod. Deras tid rinner ut och ditt timglas fylls på. (Grafiskt skulle detta kunna vara mycket spektakulärt; med offer som hastigt föråldras och sedan förtvinar i ens armar, för att slutligen (om man har tid att suga tillräckligt länge) bli till förtrorkade skelett som faller i bitar när man sedan släpper dem mot golvet. Det vore skitkul om man kunde sluta suga på sina offer vid vilken tidpunkt som helst, så att man exempelvis kan tortera en fiende genom att först göra honom gammal och skröplig och sedan spöa skiten ur honom. Man kunde hela tiden visa ens eget timglas i bild, och tillåta häftiga specialeffekter som att få hela tiden i spelet att gå långsamt (a la Matrix) eller att snabba upp sin egen tid så att man kan röra sig i ökad hastighet, eller sinka sin egen tid så att man blev gammal och kan undkomma poliskonstaplars misstänksamhet (för man ser ju inte längre ut som den person de söker efter). Man skulle kunna leka med effekten på tusen olika sätt. Kanske skulle man kunna vidröra gevär och teknisk utrustning för att få dem att korrodera och hastigt föråldras i ens händer? Det vore ju ett skithäftigt sätt att slåss på. Eller att man kunde försegla folks öden på något sätt; kanske genom vidröring så att man i spelet kunde få se en siffra i deras hjärtan som sakta tickar ner, och när den slutligen når noll så dör de av mystiska orsaker (man har vält deras timglas så ingen sand rinner åt något håll) Det kanske inte låter så häftigt, men det vore snyggt att bara kunna assassinera någon genom att ladda inför en sådan attack och sedan lugnt och fint bara ge dem en liten knuff när man passerar dem på en gata. Framförallt skulle det kunna bli spelmässigt häftigt, där man kan behöva använda sig av exakt timing för att någon skall dö vid exakt rätt tillfälle, exempelvis en lastbilschaffis som kan orsaka en hemsk olycka om han dör vid fel (=rätt) tidpunkt.

Man skulle förstås kunna vara en vanlig vampyr också, men det har väl gjorts, va? Fast man kanske kan hitta en ny vinkel på det. Jag gillar partiet i From Dusk... där Sexmachine plötsligt börjar känna vampyrinflytandet inom sig och hör röster. Jag skulle digga ett vampyrrollspel som liksom kändes som en otäck drog som gjorde att människor och allt ljust i ens omgivning såg hotfullt och förvridet ut ju mer blodtörstig man var. På så vis kan man liksom bli lite rädd för sig själv, och kanske till och med känna lite ångest när man avlivar någon oskyldig stackare bara för att allt snurrar och ser groteskt ut omkring en för att man inte druckit på länge.

Typ. Men äh, jag floodar dig med mitt fjams. Sorry, sådana här "kom med idéer!"-trådar är som kattmynta för mig.

/Riz
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
hmm... jag påminns om en av Anne Rice's böcker (var ett tag sen jag rörde vid någon av dem, men ändå) när jag hör det här. Det är i en bok som Lestat bestämmer sig för att byta kropp med en vanlig människa, och människan sen helt enkelt drar, med Lestats vampyrkropp. Vad gör man i ett sånt läge? :gremtongue:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Anne Rice och sluka själar

nu så slog du an på en känslig nerv...
jag är fullkomligt såld på just Anne Rice's böcker, så jag kan lugnt erkänna att mycket insperation kommer därifrån. Rising talar i det här inlägget om att själa minnen geom att man slukar själar.

Det passar ju på sätt och vis bra ihop med just hur vampyrer upplever blodsugandet i böckerna, där minnesbilder och liknande flimmrar förbi under det helas pågående.

Man skulle ju kunna göra det till en risk att någon annan får kontroll över ens kropp, eller göra det till hela vitsen (fast tvärtom)
ponera att man är en vanlig kille som helt ovetandes om det byter kropp med en vampyr (en som tröttnat på att inte kunna gå omkring i dagsljus som vanligt folk, som i The body theif, boken du talar om), man kanske inte vill vara en vampyr av olika anledningar och får då se till att jaga ikapp vampyren med din kropp och på någoty vis ta den tillbaka...

Än om man får vissa krafter kan man ju inte döda honom, för då dödar man ju sin egen kropp :gremtongue:
 
Top