Nekromanti Boktipsa mig

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hejsan!

Jag tycker att China Miéville är en riktigt bra författare och undrar om ni kan rekommendera någon annan vars böcker liknar hans - framförallt när det gäller stil och fantasifullhet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Charles Stross, speciellt The Atrocity Archive serien.

Mercedes Lackey med flera på The secret world chronicles som också finns som audio books här: http://secretworldchronicle.com/

Jonathan L. Howard med hans Johannes Cabal serie som handlar om en nekromantikers missöden i semi-historiska Europa, Amerika och Lovecrafts drömland någonstans i perioden 1870-1914. Har dock en extremt oheroisk och ondskefull protagonist som jag vet har fått folk att ogilla böckerna. Protagonistens psykologi är dock samtidigt mycket av vad som är så tilltalande med böckerna.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,652
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Får väl instämma i rekommendationen av Stross. Jag har inte läst hans atrocity-böcker, men hans sf (accelerando, singularity sky, mfl) är fantasifull, bisarr och fascinerande. Och det var han som hittade på Githyanki's till AD&D Fiend Folio, bara det liksom.

M John Harrison: Viriconium, Mieville nämner själv Harrison, och specifikt Viriconium-cykeln, som inspiration till Bas Lag.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,652
Location
Demokratiska Republiken Latveria
God45 said:
Jonathan L. Howard med hans Johannes Cabal serie som handlar om en nekromantikers missöden i semi-historiska Europa, Amerika och Lovecrafts drömland någonstans i perioden 1870-1914. Har dock en extremt oheroisk och ondskefull protagonist som jag vet har fått folk att ogilla böckerna. Protagonistens psykologi är dock samtidigt mycket av vad som är så tilltalande med böckerna.
Detta lät ju jätteintressant! Dreamlands och osympatisk protagonist, precis min kopp te!
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Vet att det inte är vad du frågade om men jag bara måste tipsa om Cormac McCarthy och hans bok "Blodets meridian". En av de bästa böcker jag läst. Den ultimata Western boken. Läs den!!
 
Top