Boktips?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag skall åka till Cypern på fredag och skulle behöva ha med mig en bok. Skönlitterär, gärna Fantasy eller Sci-Fi/Space opera-stuk med bra fart, gärna en serie så jag kan låna ett par av dem på biblioteket. Kan jag få be om ett tips eller två?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Joe Abercrombies böcker är genialt bra, så även böcker av Patrick Rothfuss.
Har du redan läst alla deras grejer och vill ha grimdark fantasy kan jag tipsa om Anthony Ryan.
Den fristående romanen Kirke av Madeline Miller läste jag precis och var helt tagen av, fantasy om grekiska gudar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag såg The Expanse och tyckte att tv-serien var väldigt bra. Sedan började jag läsa böckerna och insåg att serien var en ganska blek kopia av de fantastiska böckerna! Så mitt tips är The Expanse böckerna, oavsett om du har sett tv-serien eller inte.
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
The Wolfhound Century-böckerna av Peter Higgins är sjukt bra. Tre böcker (Wolfhound Century, Truth and Fear, Radiant State) som getts ut i en samlingsutgåva under namnet Wolfhound Empire. Så som de är skrivna hade de lika gärna kunnat vara en enda tjock bok, så samlingsutgåvan makes sense.

Väldigt svårt att beskriva vad de handlar om men typ såhär: Skrivna som spionthrillers med korta kapitel handlar de om fantasy-Sovjet The Vlast och dess änglaköttsdrivna teknologi och dess kamp mot den eviga skogen i öst, mot the Pollandore (som är sannolikheten att det ska finnas en oändlig skog), mot fienden i söder The Archipelago samt mot inhemska terrorister så som Josef Kantor (en väldigt Stalinliknande karaktär). Det låter rörigt, men världen växer fram i snabba kapitel och gör att allt känns givet och självklart och du som läsare blir aldrig borttappad på vägen. Det börjar i det lilla med polisen Vissarion Lom som kallas från skogens rand till huvudstaden för ett oklart uppdrag och sedan växer det till något helt annat.

Trovärdiga karaktärer och en främmande men ändå bekant värld gör det till en riktig njutning att läsa. Plus då de korta kapitlen, som gör att det rör på sig, samt att du nog aldrig kommer att hitta något liknande.

Buzzwords (från alla tre böcker): John Le Carré-thriller, Fantasy-Sovjet, Oändlig skog, Hemliga poliser, Lönnmord, Terrorister, Jättar och rusalkor och andra mytiska varelser, Långa tågresor, Familjehemligheter, Döda änglar från rymden, Änglaköttsmaskiner, Världskrig, Konspirationer, Maktkamp, Stalinism (Kantorism?), Tekniska landvinningar, Kärnvapenartilleri, Stad mot land, Civilisation mot Natur, Teknologi mot magi.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
+1 på Abercrombie. Triologin "the first law" var bra, och uppföljaren "the age of madness" var fantastisk!

Första triologin är en fartfylld lättsam grimdark-take på den klassiska fantasy-questen (liten grupp äventyrare måste åka på en farlig resa för att hitta en magisk mojäng).

Andra triologin kollar vad som händer en generation senare - och nu är det industriell och politisk revolution, inspirerad av den franska, på menyn.

Vad gäller "heist" fantasy så håller jag nog "the founders triology" snäppet högre än Locke Lamora. Karaktärerna är lite platta, men boken har ett sjukt coolt magi-koncept som käns väldigt mycket som mjukvara. Tredje boken går all-in på transhumanism baserat på magikonceptet.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vad gäller SciFi/rymdopera så tycker jag att "Machineries of Empire" är gravt underskattad. Det är rymdopera, det är lite grimdark, det är lite hokus pokus, det är lite twister, spöken i maskiner och nudlar! Och gäss.
 
  • Like
Reactions: Ram

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
89
Location
Kalmar
Jag rekommenderar nästan alltid Hugh Howeys silotrilogi, tror tyvärr bara att den första boken Wool finns översatt till svenska.

"The story of Wool takes place on a post-apocalyptic Earth. Humanity clings to survival in the Silo, a subterranean city extending 144 stories beneath the surface."

Jag kan också hålla med Zire om att the Expanse i bokform är rikigt bra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag rekommenderar Random acts of sensless voilence. Fantastiskt bra cyberpunkroman som får alldeles för lite uppskattning med tanke på hur bra den är!!
 
  • Like
Reactions: Ram

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag rekommenderar nästan alltid Hugh Howeys silotrilogi, tror tyvärr bara att den första boken Wool finns översatt till svenska.

"The story of Wool takes place on a post-apocalyptic Earth. Humanity clings to survival in the Silo, a subterranean city extending 144 stories beneath the surface."

Jag kan också hålla med Zire om att the Expanse i bokform är rikigt bra.
Fyfasen rekommenderar du denna det är ju värsta ångesten. Bra bok, men för någon som ska på semester är väl lite lättsammare litteratur att rekommendera. Jag grät floder i Wool och i Dust och vad de heter
 
  • Like
Reactions: Ram

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
För lättsam fantasy rekommendera jag Discwold-serien av Terry Pratchet. Fördelen ä ju att du har ett gäng olika delserier, som är löst sammanknutna, så om du finner att du gillar vissa karaktärer men inte andra, så finns det guider för vilka böcker du skall läsa och i vilken ordning.

För mer action, så skulle jag rekommendera The Dresden Files av Jim Butcher. En magiker som är privatdeckare i Chicago. Vissa har problem med att den är ur huvudpersonens syninkel och i first-perspective. Första boken heter Storm Front. Författaren har dock själv sagt att man kan hoppa över de 2 första då han i det läget inte blivit varm i klädena med skrivandet. Själv var jag inte riktigt förtjust i de senaste böckerna. De flesta böckerna är fristående berättelser, men bygger ändå kontinutetsmässigt på de föregående.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag är i tredje boken av Dread Empire's Fall - lättviktig men rätt välgjord space opera.
 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Tack för alla bra tips! Många som jag redan läst, men många nya också. Jag tror jag skulle föredra något på svenska kanske, jag jobbar på engelska så när jag är ledig kan det vara najs att låta hjärnan slappa med något svenskt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Trilogin om Binti av Nnedi Okorafor har kommit på svenska i år. Inte läst, men varit nyfiken på. Ensam, Hemkomsten och Nattens magiska mask heter delarna.

"Kentukis" av Samanta Schweblin har jag också sneglat på. Mer av en dystopi.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Rekommenderar egentligen än mer de fristående böckerna, men efter en läst första trilogin. Och jag skulle nog knappt kalla dem fristående heller. Jäklarns vad de var bra allihopa!
Håller med om att de fristående är bättre, särskilt The Heroes. Det blev nästan självparodi på slutet i originalserien.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Ett par författare som jag nyligen upptäckt:

Dan Simmons. Hans böcker känns fräscha och spännande, och man vet aldrig vart de ska ta vägen. Speciellt hans Hyperion-serie är en modern klassiker som man måste läsa, men även Illium & Olympus är bra, men med ett slags mörk bisarrhumor.

Neal Stephenson. Här har vi en författare som inte kör på "less is more", för honom är "more is more". Over the top, glimten i ögat, och mer cyberpunk än vad Gibson, Sterling mfl någonsin skulle kunna göra. Fart, känsla, lingvistik, kryptologi och komplexa plots. Han har ett sätt att skriva som gör att man fastnar efter en halv sida och inte kan sluta läsa. Snowcrash och Diamond Age är väldigt cyberpunk, Cryptonomicon är mer realistisk nutid och WW2, men fortfarande med glimten i ögat.
 
Top