Nekromanti Boktips?

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag läser en hel del SF-litteratur och är alltid intresserad av nya, spännande böcker. Finns det någon av er här som har några bra tips på böcker som man borde läsa?

Några av mina personliga favoriter är:
Isaac Asimov – Det mesta med honom men Stiftelseböckerna är en favorit
Peter F. Hamilton – The Reality Dysfuncion trilogin – GRYMT bra
David Brin – Uplift böckerna


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
"Hjälten" av Harry Harrysson är fanimej den bästa bok jag har läst. Det är en otroligt skön drift med bland annat Vietnamkriget och Robert A Henleins "Starship troopers/Starship soldier/vatusandennuheter"

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Bill the galactic hero?

Är det Bill, the galactic hero du menar? Jag tror att jag läste den för länge sedan. Är det inte i den boken som han har ett befäl med långa huggtänder och två högerarmar istället för en av varje? Och där Bill ligger full en hel månad genom att ta sin sprit med dropp? Hur kul som helst :)

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Bill the galactic hero?

<I>Är det Bill, the galactic hero du menar?</I>

Just den; finns på svenska under namnet 'Hjälten'. (Sam J Lundwalls Bernard-trilogi är rätt tungt inspirerad av den också; heck, när första delen till och med heter 'Inga hjältar här'...) Jag såg en uppföljare i hyllan på nån bokhandel för ett par år sen också.

<I>Är det inte i den boken som han har ett befäl med långa huggtänder och två högerarmar istället för en av varje?</I>

Deathwish Drang - men det är <I>Bill</I> som får två högerarmar, inte DD.

--
Åke
 

Robert_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
28
Location
Umeå (eller Övik)
Vad gäller SF har jag ett stenhårt tips:
Alfred Bester - allt han har skrivit. Börja med "Tigermannen" ("Tiger! Tiger!" på utrikiska). Underbart skriven med små finurliga vinklingar vartän man vänder och vrider sig.

Louis Bujold McMaster - Vorkosigan sagan. Bra böcker (har bara läst de två första ännu, men de har varit riktigt härliga att läsa sig igenom).

Hoppas att tipsen ger något :)

-Robert
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Bill the galactic hero?

Deathwish Drang - hur coolt namn som helst. Fan man kanske borde ta och läsa om den där boken...

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Huj huj. Hade inte hört talas om någon av gubbarna, kommer helt klar att kolla upp dom :)

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Rama har jag läst och den var helt klar bra. Synd bara att boken inte hade sitt "money shot" där varelserna bakom Rama dök upp. Resten av serien har jag aldrig fortsatt på. Nu när du säger det så kanske det vore något.


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Om jag inte minns alldeles fel finns det upp till Rama IV fast de får ju andra titlar och jag har för mig att den heter Ramas Lustgård eller något sådant (om det inte är trean). Jag har inte lsät den fjärde men jag tycker helt klart att 1-3 var bra i alla fall.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Robert_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
28
Location
Umeå (eller Övik)
Alfred Bester - mannen som fick en Babylon 5 karaktär döpt efter sig är underbar. Kolla in hans novellsamling på svenska. "Tigermannen" är en delta-pocket vilket gör att boken går lös på c:a 50 spänn i handeln.

Loius Bujold McMaster är f.ö. en kvinna. :)

-Robert
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Apropå Arthur C Clarke kan det ju vara dags att läsa om/se om 2001 om lite drygt två veckor...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Re: Bill the galactic hero?

När det gäller Harry Harrison rekommenderar jag de två böckerna om Stålråttan, närmare bestämt "Stålråttan slår till" (orig The Stainless Steel Rat) och "Stålråttan räddar världen". Finns översatta till svenska (har inte läst engelska originalet men jag skulle tro att det är bra översatt, det känns så) och utgivna på Fakta & Fantasi, dvs Sam Lundwalls förlag. Det är han som har översatt dem dessutom.

/Aron
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
plus..

..att det i dagarna kommit ut ännu en bok om stålråttan (läste jag i SF-bokklubbens nyhetstidning), som heter "The stainless steel rat joins the cirkus".

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Örnies selekta boktips:

Maureen F McHughs lågmälda vardags-SF: China Mountain Zhang, Half the day is night och Mission Child är alla bra böcker.

Högoktanig språkfilosofi hittar man hos Neal Stephenson i Snow Crash. The Diamond Age och Cryptonomicon av samma författare är också bra.

Connie Willis (se tidigare inlägg) tidsrese-SF-bok To Say Nothing of the Dog var hejdlöst rolig, särskilt om man uppskattar den viktorianska eran. En annan klassisk tidsresebok i nästan samma miljö är Tim Powers The Anubis Gates.

Den stilistiske ekvilibristen Jeff Noon bjuder på spejsad dub-cyberpunk som inte liknar något annat i bokserien som börjar med Vurt och fortsätter med Pollen, Automated Alice och Nymphomation. Hans senaste bok Cobralingus har tydligen nyss kommit ut men jag vet inte om den handlar om samma bisarra värld som Vurt, Pollen och de andra.

Det var de tips jag hade på hjärtat just nu.

mvh
Örnie
 

Lord Rahl

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
50
Location
Lotorp, Finspångs Kommun, Östergötland, Götaland,
Elisabeth Moon kanske

Elisabeth Moons sci-fi serie efter tredje boken...
de första tre var rätt dåliga men man måste nog läsa dem för att förstå fortsättningen...

Tad Williams första Otherworld var rätt kul att läsa men efter det blir det lite tjatigt...

**I am the Seeker of Truth**
 
Top