Nekromanti Boktips!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag köper som alla böcker då och då.
Hela bokhyllan består dock av fantasy, förutom två Stephen King böcker. Jag gillar Eddings och Tolkien. Dock har inte Tolkien gjort så många böcker, så snart har jag väl allihopa. När det kommer till Eddings så behöver jag bara Sagan om Belgarion serien så har jag alla Eddingsböcker och en fulständig samling. Jag har även alla Harry Potter böckerna, 1-5...(Uschliga filmer de gjort av dem... besvikelse!)

Då jag köpt ihop de få böcker jag behöver kommer det vara åtknipt i hyllan, för Potter kommer ju runt en gång om året nu, och som sagt - Eddings och Tolkien har jag snart allt med. Vad ska jag då ta mig till? Jag tänkte be om hjälp.
Jag skulle vara tacksam för boktips, helst Fantasy, men andra går också bra. De saker jag skulle vilja ha reda på är såklart följande...


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Författare

Språk - Om den är svensk eller engelsk.

Genre - Även om det gäller fantasy så vill jag veta vilken typ, nutidsrelaterat, low fantasy etc. :gremsmile:

Boktitel - Om det är serie så självklart alla böckernas titel...I ordning, tack! :gremelak:

Handling - Avslöja dock inget viktigt, för då blir jag småledsen, en snabb schysst omgripande handlings-sammanfattning bra... Från bokens baksida t.ex.

och kanske ett litet personligt tillägg - Hur du uppfattade boken, författandet, spänning, tankar etc.


Många kan ju få nytta av denna tråd... :gremgrin:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,936
Location
The Culture
Jag är trött så jag orkar bara rekommendera två böcker:

Perdido Street Station av China Miéville
Språk: Engelska
Genre: Fantasy. Riktig fantasy, alltså fantasifull fantasy, med nya och originella idéer som man inte sett tusen gånger tidigare.
Handling: En främling kommer till den enorma staden New Crobuzon. Han har pengar som han vill använda för ett mycket märkligt forskningsprojekt. Något som leder till oanade konsekvenser för hela staden.

The Algebraist av Iain M Banks
Språk: Engelska
Genre: Science fiction. Intelligent space opera.
Handling: Fassin Taak upptäckte något under ett besök hos de hyperintelligenta invånarna i systemets gasjätte - något som den närliggande religiösa diktaturen tycker är så intressant att det är värt att starta krig för att få tag på. Nu måste han tillbaka för att få mer information, innan kriget bryter ut.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Neverwhere

Författare: Neil Gaiman

Språk: Engelska, med svensk översättning

Genre Urban fantasy, nutid i London

Boktitel: Neverwhere

Handling: När Richard Mayhew och hans fästmö Jessica finner en blodig flicka på gatan så gör Richard något som kommer att förändra hans liv för alltid: han hjälper henne. Flickan heter Door, och hennes familj har just dödats av Mr Croup och Mr Vandemar, de finaste mördarna i hela Nedre London.

Och därigenom dras Richard in i Nedre London, den stad som finns på samma plats och tid som London men dom vanligt folk aldrig märker, ett London fyllt av intriger och underligheter, som han mot sin vilja måste färdas igenom i sällskap med Door, markisen de Carabas och Hunter.

Personligt tillägg: Boken gjordes först som TV-serie för BBC och spelades in i en massa tunnlar under London, så det är den låga budgeten till trots en väldigt... trovärdig miljö i den. Neil Gaiman skrev manuset till serien, och arbetade sedan om det till en roman. Ståryn bygger väldigt mycket på ordlekar om platser i London, både på vad orden faktiskt betyder (exempelvis "Earl's Court") och vad de låter som ("Knightsbridge" = "Night's Bridge"), så jag kan tänka mig att den svenska översättningen förlorar mer än vanligt mycket.

I vilket fall som helst, markis de Carabas är så jevulusiskt kaxig, Door är ärkesöt (i TV-serien) och Croup och Vandemar är så jävla häftiga! Coolare mördare får man leta efter! Rekommenderas, om inte annat så bara för att visa att man inte behöver falla in i fjantasyns vanliga spår för att skriva fantasy.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Författare Jack Vance

Språk Engelska, men säkert på svenska också

Genre Fantasy

Titel Cugels Saga

Handling Cugel är en man som försörjer sig med att omfördela folks rikedomar till sina egna fickor. Med andra ord, han är en tjuv. Under en stöt går allt åt pipan, den skrattande magikern Iucounu kommer på vår hjälte och bestraffar honom genom att ge honom ett uppdrag. Nu måste Cugel flänga land och rike runt för att uppfylla den skrattande magikerns önskningar allt medan han försöker fundera ut en hämnd. Dett amed solen sakta lyser allt svagare och svagare, ty snart slocknar den och vi alla dör.

Personligt tilltugg Vance är mästerlig. Snart kommer man på att alla i världen är precis lika giiga, snikna och lumpna, Cugels äventyr består i att han flyr från notor, råkar ut för bisarra traditioners kall, bedrar alla han möter och beter sig som en riktig tölp och ärkeskurk. Och det är roligt! Han beter sig som man väntar sig av en rollperson snarare än en huvudperson i en bok. Rekommenderas.

... och för att variera lite:

Författare Harry Turtledove

Språk Engelska

Genre Ukroni, Alternativ Historia

Bokitel American Front

Handling Amerikanska inbördeskrigeet slutade inte som vi är vana med. Sydstaterna vann sin självständighet tack vare att de höll ut länge nog för England och Frankrike att garantera deras självständighet. Nordsidan tvingades ge med sig och vips har vi två amerika, USA (nord) och CSA (Confederate States of America). Naturligvis blir CSA, England och Frankrike goda vänner och har myskvällar ihop, medan USA tvingas se sig om efter allierade starka nog att utmana England och Frankrike. Tyskland alltså. Så 1914 när Första Världskriget bryter ut ligger linjerna England - Frankrike - Ryssland - CSA mot Tyskland - Österrike-Ungern - Ottomanska Imperiet - USA. USA är väldigt revanchsugna och lack på CSA.

Personligt tillägg Första Världskriget tar tre böcker på sig, mellankrigstiden tar tre böcker och jag antar att Andra Världskriget tar tre böcker det med, men det har bara kommit två sålänge som behandlar Andra Världs. Turtledove fokuserar på en handfull personer som han sedan följer genom kriget, freden och kriget igen, om de nu överlever (den jäveln tar kål på mina favvosar hela tiden!). Han spenderar väldigt lite tid med de trista saker, utan har hela tiden ett personligt perspektiv på händelserna. Det är intressant och fantasieggande. Mycket bra böcker.
Bokserien börjar med The Great War, men drar igpng på allvar med American Front, mellankrigstiden börjar med Blood & Iron och andra världskriget börjar med Settling Accounts: Return Engagement, men coolast framsida står nog Den här boken för :gremgrin:


Storuggla, sydstatsnazis är tuffa skurkar
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Boktips! (ändrad)

Boktitel (Serie) A Song of Ice and Fire, A Game of Thrones

Författare George R R Martin

Genre Fantasy

Språk Engelska (Kan finnas i svensk översättning, vet ej)

Handling As warden of the north, Lord Eddard Stark counts it a curse when King Robbert bestows on him the office of Hand. His honour weighs him down at court where a true man does what he will, not what he must... abd a dead enemy is a thing of beuty. The old gods have nopower in the south, Stark's family is split, and there is treachery at court. Worse, a vengeance-mad boy has grown to maturity in exile in the Free Cities beyound the sea. Heir of the mad Dragon King deposed by Robert, he claims the Iron Throne

Personligt tillägg Okej, det där lät ganska lökigt, men boken, och serien den ingår i som första del, är riktigt bra. Det är spännande fantasy, den är smart och skoningslös. Det är väldigt mycket intriger, vid hovet Eddard Stark hamnar vid, intriger vid det furstendöme han lämnar efter sig och intriger på en massa andra platser också. Här finns inga hjältar förutbestämda till stordåd och ingen är fläckfri, här finns inget svart eller vitt, utan bara gråskalor. Den bästa fantasyserie jag har läst.

Här har du en länk till en spoilerfri recension av A Game of Thrones

Följande titlar i serien A Clash of Kings, A Storm of Sword (uppdelad i två delar, Steel and Snow, Blood and Gold) och den kommande boken A Feast for Crows.

Boktitel Stardust

Författare Neil Gaiman

Genre Fantasy, Saga

Språk Engelska, i svensk översättning

Handling In the sleepy English countryside at the dawn of the Victorian era, life moves at a leisurely pace in the tiny town of Wall. Young Tristan Thorn has lost his heart to the beautiful Victoria Foresterm but Victoria is cold and distant as the star she and Tristan see fall from the sky one evening, For the prize of Victoria's handm Tristan vows to retrieve the star for his beloved. It is an oath that sends the lovelorn swain over the town's ancient wall and into a world that is dangerous and strange beyound imagining...

Personligt tillägg Det här är en saga som jag sällan kommer glömma. Sjukt stämningsfull i en väldigt (som vanligt med Gaiman) fantasifull miljö. Mycket bra bok, och kort är den också. Måste läsas

/Balderk, vill också tipsa om Gaimans American Gods
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Författare Philip Pullman

Språk Orginal Engelska, men finns översatt

Genre Fantasy, eller fantastisk litteratur iaf (både i betydelsen bra, och fantastisk)

Boktitel Seriens namn är His dark materials, på svenska Den mörka materien. På svenska heter de Bärnstenskikaren, Den skarpa eggen och ... nåt

Handling Alternativa världar, episkt

Personligt tillägg Man vill rollspela i den intressanta världen.

/Gorger är kortfattad och har bråttom
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Här kommer några tips:

Författare: Gunilla Ambjörnsson

Språk: Svenska

Genre: undomsfantasy

Titel: Vilse i tiden

Handling: Glada ungdomar tränar inför medverkan i medeltidsveckan på gotland. Till dem kommer en ny flicka som visar sig vara ganska märklig och vet väldans mycket om medeltiden...

Hur jag uppfattade den : Trevlig bok, men man får ju ut mer om man faktiskt besökt medeltidsveckan. Riktar sig som sagt till de lite yngre.


Författare: Ursula K. Leguin

Språk: Engelska och svenska

genre fantasy

titel. Listar de tre första i seien: Har för mig 5 har översatts, men personligen anser jag att bok fyra är usel.
Trollkarlen från övärlden, Gravkammrarna i Atuan, Den yttersta stranden.

Handling en ung pojke visar sig ha fallenhet för magi och sänds till en trollkarlsskola. Väl där råkar han släppa lös något hand inte borde gjort...

Hur jag upplevde serien Del 1-3 är bra ungdomsfantasy. I bok fyra och de efterföljande så har författarinnan tyvärr ändrat stil och anlagt ett feministiskt perspektiv i sitt skrivande bara för att vara politisk korrekt.

/Ulfgeir
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Sure is [ANT]

På tal om Martin så finns det nu ett kapitel från A Feast for Crows på hans hemsida

Direktlänk till kapitlet

Satan så sugen jag blev på att läsa boken när jag läste det.
Den får ta och komma ut snart!

-Balderk
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Re: Titlar!

Guldkompasen, Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren ska det vara. :gremgrin:

Är däremot osäker på vad de heter i orginal (den sista är the Amber spyglass, i varje fall)...

Oerhört bra böcker i vilket fall... Och Lyras värld vill man ju bara bo i.... Mys...


Jade - Som diggar obskyra språknördigheter....
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Re: Neverwhere

Tv-serien/boken kommer nu även bli tecknad serie. Det jag sett av previewen verkar visserligen häftigt, men verkar sakna charmen med framför allt tv-serien.

Ok, boken börjar lite segt, men den är mycket intressant. =^_^=

/Ufgeir
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Meh

Min första reflektion, då jag såg websidan: “Om det där på pärmbilden ska föreställa Door vet jag inte om jag vill vara med.”

Min andra reflektion, när jag laddat ner preview-grejen och det visade sig att det där på pärmbilden skulle föreställa Door borde inte vara så svår att förutsäga. :gremfrown:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Meh

Håller med, känns något konstigt. Hade varit bättre att göra henne mer som hon ser ut i tv-serien. Vet inte om det är något att ha det där... Har ju ändå läst boken och sett tv-serien, behöver inte en tecknad serie också. :p

-Balderk, som ändå är lite sugen... :gremwink:
 
Top