Nekromanti Boktips: "Triffidernas uppror"

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
"Triffidernas uppror" ("Day of the Triffids") av John Wyndham är en efter-katastrofenklassiker som rekommenderas starkt. Boken kom redan 1951, men den är skriven på ett såpass tidlöst sätt att den inte åldrats. Handlingen utspelar sig i England. Huvudpersonen, William Masen, vaknar upp till en skrämmande tyst värld. Han har vårdats på sjukhus efter att ha blivit förblindad av en triffid, en köttätande, vandrande växt som odlas för sin oljas skull. Kvällen innan har ett spektakulärt meteorregn fångat hela världens ögon. Problemet är att när Masen avlägsnar bandagen från sina ögon, så finner han att alla blivit blinda. Civilisationen brakar snabbt samman, och de fåtaliga seende måste ta många svåra beslut.

Boken kunde lätt ha blivit ren kiosklitteratur, men istället skapade Wyndham en klassiker som ständigt kommit i nya utgåvor (den svenska utgåvan bör finnas på biblioteket). På drygt 270 sidor ger han ett kusligt framtidsscenario som kan skrämma, fascinera och inspirera. För den som tänkt sig att leda en efter-katastrofenkampanj är "Triffidernas uppror" starkt rekommenderad läsning.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Såg filmatiseringen för inte alls så länge sedan. Hoppas boken är bättre än filmen, för den var inge vidare...

Har en undran... filmen var lite dålig på att förklara det, varför började triffiderna att växa och bli stora? Nån strålning från meteorregnet kunde dom ha förklarat det med... minns dock ingen förklaring. Skulle ha kunnat vara mycket bättre om dom tog bort det löjliga lätet som växterna utsöndrade.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Jag har inte sett filmen; däremot finns det en TV-serie från 80-talet som inte var alltför dålig. Läs boken och kolla själv! Triffiderna förefaller vara ett resultat av genetiska experiment, och de når olika storlek beroende på klimatzon.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Det som var mest utmärkande för filmen var huvudpersonens enorma kunskap om precis var amerikanska militärbaser ligger nånstans. Är det lät att få tag i boken (läser helst på engelska)? Är rädd att det lokala bibilioteket inte har så mycket att erbjuda...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det som var mest utmärkande för filmen var huvudpersonens enorma kunskap om precis var amerikanska militärbaser ligger nånstans."

Tja, det är faktiskt inte så svårt. Man tittar på en karta. Liksom, hur tror du att alla Greenpeace-folk gör för att kunna bli gripna av polisen vid amerikanska militärbaser där de bara råkar sitta och protestera? :gremwink:
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Den finns i en trevlig nyutgåva från Penguin. I boken figurerar inga amerikanska baser; det sker lite "anskaffande" från brittiska förläggningar, men det är allt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Filmtips: "Trikinernas uppror"

Nu får jag säkert på trynet, för titeln har inget med det jag tänkte skriva.. Eller jo, lite..

"Har en undran... filmen var lite dålig på att förklara det, varför började triffiderna att växa och bli stora? Nån strålning från meteorregnet kunde dom ha förklarat det med..."
Jag tror inte att jag har sett början på filmen (såg den dessutom för 5-6 år sedan) men var det verkligen förklarat varför William Masen hade förlorat synen i filmen? Dessutom.. Som jag fattade det så kom växterna från meteoritregnet och att folk blev osynliga var bara en del av växternas invasionsplan (det blir lite lättare på något sett).. Fast som <STRIKE>sagt</STRIKE> skrivet.. Det var länge sedan jag såg den och jag tror jag missade pyttelite i början..

Någon som ser det konstiga med min förklaring (förutom att jag kan ha fel).

~Glömde säga att [grön]Han[/grön] är expert på dåliga ordvitsar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Filmtips: "Trikinernas uppror"

Som jag fattade det så kom växterna från meteoritregnet och att folk blev osynliga var bara en del av växternas invasionsplan

Minns inte alls hur det var i filmen, men i boken (och TV-serien) fanns triffiderna redan på jorden och odlades bakom höga stängsel för att man utvann växtolja ur dem. De var inte särskilt svåra att hålla i schack så länge man kunde se dem, men sen kom meteorregnet och förblindade folk, och då slapp triffiderna lös.

--
Åke
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Filmtips: "Trikinernas uppror"

"Någon som ser det konstiga med min förklaring"

"och att folk blev osynliga"

Eller?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
För att ge lite mer rollspelsvinkling på diskussionen kan jag nämna att jag vid två tillfällen (med olika spelare) spellett kampanjer baserade på Day of the Triffids, båda med i huvudsak gott resultat.

Båda gångerna körde jag i Borlänge (eftersom det var en stad spelarna kände till), ena gången med traditionella karaktärer, andra gången fick spelarna spela sig själva som karaktärer.

Ladda upp med en bra stadskarta, lite ideer om vad som ska hända (både i kort och långt perspektiv), vilka gäng som ska bildas, ytterligare svårigheter (storbrand et cetera). Sedan är det bara att köra. Funkar speciellt bra som en spelardriven kampanj där spelarna själva kan påverka ganska mycket vad de vill åstadkomma och tar ganska lite arbete för spelledaren.

En viktig sak att tänka på är hur man ska stävja vapenfetishismen. Rollspelare är rollspelare och första reaktionen brukar vara (har även kört andra liknande kampanjer (sönderfallande samhälle, fast med annat gimmick än triffider), även dessa med gott resultat) att hitta grövsta kanonerna. Mitt tips är att hålla dem upptagna ett tag i början (lås in dem i ett skyddsrum, fånga dem, ge dem akuta problem att hantera) tills andra gäng/organisationer hunnit lägga beslag på de flesta vapnen.

Dessa kampanjer har dessutom gett upphov till en del minnesvärda citat:

Spelarna möter en blind, hysterisk, chockad person som irrar omkring och låter "Jag kan inte se! Jag kan inte se!". Den välplacerade kommentaren för att lugna personen blir då "Du måste passa dig för T-dojan".

Spelarna bryter sig in på polisstationen för att sno vapen. De hittar vapen, men inte slutstycken och ammo. Den enda som finns där är en blind receptionist som inte vet var de sökta prylarna finns. De försöker utan framgång övertala receptionisten. Sedan kommer kommentaren: "Hämta en häftapparat.". Det var den gången de spelade sig själva. Som spelledare får man lust att säga saker som "Nej förresten, du fumlade nog inte ändå...".

En liten sak att tänka på om ni ska spela Day of the Triffids med GURPS-systemet. I den världen är det ett 50 poängs advantage att vara seende eftersom normen är att vara blind...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Filmtips: "Trikinernas uppror"

Minns inte alls hur det var i filmen, men i boken (och TV-serien) fanns triffiderna redan på jorden och odlades bakom höga stängsel för att man utvann växtolja ur dem. De var inte särskilt svåra att hålla i schack så länge man kunde se dem, men sen kom meteorregnet och förblindade folk, och då slapp triffiderna lös.
Stämmer rätt bra med min bild av saken.

En triffid är rätt långsam och rätt korkad och tål dessutom inte så mycket stryk, så en ensam triffid är inte något stort hot mot en seende människa.

Om jag minns rätt så lät man dessutom inte de odlade triffiderna växa till sig så att de kunde sticka (eller vad man nu ska kalla deras attack) eller klippte gadden på dem eller något sånt. Har något vagt minne av att man i TV-serien slutade med det strax innan alla blev blinda för att de producerade mer olja med gadd.

Tror jag ska tanka hem TV-serien och titta på den. Det är länge sen sist... Om jag minns rätt så var det bara en miniserie på 2-3 avsnitt, eller?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Var det inte någon corny d-skräckfilm baserad på det här, med ett så absurt antiklimax till slut att man var tvungen att... öh... göra något...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Re: Filmtips: "Trikinernas uppror"

"och att folk blev osynliga'

Eller?
"
Eeeh.. Nu var det så att jag skrev fel.. Jag menade "blinda" istället för "osynliga".. Felaktigheten som jag hade tänkt var att växterna sökte sig till ljud och samtalade med ljud.. De hade ingen syn.. Varför skulle då kometerna göra att alla bli blinda om växterna inte ens vet om vad "syn" är för något..

Jobbigt om alla blir osynliga, förresten.. Svårt att komma in på krogen.. Jag menar; Hur ska portvakterna kunna kolla leg:et?

~Hade för sig att växterna fanns i hela världen men nu är det väl [color:\\"green\\"]Han[/color] som bara hittar på
 
Top