Nekromanti Boktips önskas

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Sitter här och har lite dåligt samvete för att man inte konsumerar nu när dollarkursen är så låg så jag tänkte att jag borde slänga iväg en stororder på amazon...

Så därför undrar jag om folk har några intressanta boktips, föredrar "populär" fackliteratur och den sortens böcker framför ren skönliteratur och den får gärna vara hyffsat "outside the box".

Bifogar här en lista på några av de böcker jag är mest sugen på och det gör jag inte för att folk ska få chansen att håna min bizara och okultiverade smak. (Fast bereder det någon nån glädje så kör på bara, det bjuder jag på.)

Utan anledningen är förståss dels att jag är väldigt intreserad av synpunkter om någon läst någon av dom men också för att ge någon slags fingervisning om åt vilket håll min smak ligger...

Listan
Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space (Paperback)
by Carl Sagan (Author)

Entering Space: Creating a Spacefaring Civilization (Paperback)
by Robert Zubrin (Author)

Cosmos (Mass Market Paperback)
by Carl Sagan (Author)

The Physics of Baseball (3rd Edition) (Paperback)
by Robert K. Adair (Author)

Chases and Escapes: The Mathematics of Pursuit and Evasion (Hardcover)
by Paul J. Nahin (Author)

The Real Price of Everything: Rediscovering the Six Classics of Economics (Hardcover)
by Michael Lewis (Editor)

The Book: Playing the Percentages in Baseball (Paperback)
by Tom M. Tango (Author), Mitchel Lichtman (Author), Andrew Dolphin (Author), Pete Palmer (Foreword)

Confessions of an Heiress: A Tongue-in-Chic Peek Behind the Pose [BARGAIN PRICE] (Paperback)
by Paris Hilton (Author), Merle Ginsberg (Author), Jeff Vespa (Photographer)

A Stripper's Tail: Confessions of a Las Vegas Stripper (Paperback)
by Diamond (Author)

The Knucklebook (Hardcover)
by Dave Clark (Author)

1491: New Revelations of the Americas Before Columbus (Paperback)
by Charles C. Mann (Author)

Management Secrets of the New England Patriots: From Patsies to Triple Super Bowl Champs (Paperback)
by James Lavin (Author)

Alla tips mottages tacksamt.
/Bjorn
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag antar att du kan tänka dig tips som inte är beroende av dollarkursen? I annat fall kan du ignorera följande. Tor Nörrestranders har skrivit en väldigt trevlig bok som heter "Märk världen", vilken handlar om medvetandet på ett populärvetenskapligt sätt (han är vetenskapsjournalist). Boken är tämligen välskriven och fascinerande på många sätt. Tyvärr har jag inte recenserat den då jag läste den innan jag fick vanan att recensera allt. Jag tänker dock läsa om den så småningom, för det är den värd. Dessutom kostar det 37 kronor på Adlibris.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En salig blandning

Jag har fått intryck av att du har läst fler samhällsvetenskapliga böcker än vad jag har. Men jag kan ändå rekommendera några böcker som du säkert känner till. Om du vill ha mer information om dem så kan du be mig berätta mer.

"Ställd" av Susan Faludi

"The Long Tail" av Chris Anderson

"Luxury Fever" och "The Winner-takes-all society" av Robert H. Frank

"Snabbmatslandet" av Eric Schlosser

"Den ensamme bowlaren" av Robert Putnam (tror jag)

"Orientalism" av Edward W. Said

Alla de ovannämnda lär finnas på engelska också, även om jag läst dem på svenska och anger de svenska titlarna.
 
Top