PROMOTION Boksläpp

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Det här har kanske inte skitmycket med rollspel att göra*, men imorgon släpps min speldesignbok, The Game Design Toolbox, och eftersom det nog är till stor del wrnus fel (för 23 år sedan...) att jag jobbar med spel och inte har ett riktigt jobb så tänkte jag dela med mig vare sig ni vill eller inte.

Det är strax under 200 sidor med fokus på 71 praktiska verktyg från speldesignens skyttegravar, och som med allt kreativt innebär det lika delar hybris och impostor syndrome att se något sånt här faktiskt bli färdigt. Bäst pris är direkt från förlaget, men personligen tycker jag den är alldeles för dyr. Antagligen för att den hamnar i något sorts facklitterärt fack.

Vill egentligen bara dela med mig av en närmast surrealistisk milstolpe ("published author" i CV:t)!

GameDesignToolbox (Large).jpeg
Stjärtlappen ingår ej.

*=Har inga problem med om det tas bort av moderator.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Den vore ju väldigt kul att läsa och ha! Skulle du kunna tänka dig att sälja signerade ex? Vi är säkert ett gäng här som kan vara intresserade utöver mig, så då lär du kanske kunna köpa loss ett par ex från förlaget att signera och dela ut på lämpligt event?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Den vore ju väldigt kul att läsa och ha! Skulle du kunna tänka dig att sälja signerade ex? Vi är säkert ett gäng här som kan vara intresserade utöver mig, så då lär du kanske kunna köpa loss ett par ex från förlaget att signera och dela ut på lämpligt event?
Det är något jag inte ens reflekterat över skall sägas. Får återkomma! Vet att jag kan köpa författarex, men har verkligen ingen aning om till vilket pris.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Det är något jag inte ens reflekterat över skall sägas. Får återkomma! Vet att jag kan köpa författarex, men har verkligen ingen aning om till vilket pris.
Kolla! Ofta får man hyfsat bra deal från förlaget – och för mig som svensk sparar det på utländsk frakt/tull. Sedan kan du ju absolut ta ett pris med egen marginal också, jag ser gärna att du får lite extra klirr!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Stort grattis! Har du lust att berätta mer om vad boken innehåller?
Lång historia kort så hade jag ett workshop för några år sedan där jag fick frågan "finns det några bra verktyg vi kan använda?" Jag hade inga bra svar. Men senare under samma workshop var det saker som personen som frågade snappade upp på och sedan använde som verktyg och blev jättenöjd av.

Det fick mig att tänka på jobbet speldesign på ett annat sätt och även se med lite andra ögon på hur speldesignlitteratur är skriven. För den är ofta extremt teoretisk och inte så användbar. Kanske tas frågor som "vad är spel?" upp, exempelvis. Vilket egentligen mest bara är navelskådande.

Så det jag började göra då var att skriva upp olika verktyg jag använde i arbetet, från hur möten och brainstorming kan struktureras till att du kan använda "Double or Halve" som en effektiv balanseringsteknik. Dessa strukturerades sedan in under sex olika steg som en speldesign går igenom.: Ideation, Exploration, Commitment, Problem Solving, Balancing, Tuning.

Något år efter att jag började samla dessa verktyg hörde CRC Press av sig och frågade om jag hade någon bokidé på lager. Det hade jag. Resultatet är den här boken. Totalt 71 olika verktyg, vardera på ett uppslag, med illustrationer jag fick lov att rita själv:

Figure 2.9 (Updated).png

...men som i efterhand känns träffande, eftersom speldesigners och programmerare är lite halvt ökända när det kommer till deras artistiska förmågor. ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,523
Location
Göteborg
Lång historia kort så hade jag ett workshop för några år sedan där jag fick frågan "finns det några bra verktyg vi kan använda?" Jag hade inga bra svar. Men senare under samma workshop var det saker som personen som frågade snappade upp på och sedan använde som verktyg och blev jättenöjd av.

Det fick mig att tänka på jobbet speldesign på ett annat sätt och även se med lite andra ögon på hur speldesignlitteratur är skriven. För den är ofta extremt teoretisk och inte så användbar. Kanske tas frågor som "vad är spel?" upp, exempelvis. Vilket egentligen mest bara är navelskådande.

Så det jag började göra då var att skriva upp olika verktyg jag använde i arbetet, från hur möten och brainstorming kan struktureras till att du kan använda "Double or Halve" som en effektiv balanseringsteknik. Dessa strukturerades sedan in under sex olika steg som en speldesign går igenom.: Ideation, Exploration, Commitment, Problem Solving, Balancing, Tuning.

Något år efter att jag började samla dessa verktyg hörde CRC Press av sig och frågade om jag hade någon bokidé på lager. Det hade jag. Resultatet är den här boken. Totalt 71 olika verktyg, vardera på ett uppslag, med illustrationer jag fick lov att rita själv:

View attachment 15545

...men som i efterhand känns träffande, eftersom speldesigners och programmerare är lite halvt ökända när det kommer till deras artistiska förmågor. ;)
Kul! Det låter intressant. Hur användbara tror du att teknikerna är för en rollspelsdesigner? Om du ser lite generöst på det : )

Varför görs det inte dataspel med den typen av illustrationer? Ungefär som ett av korten i Brian Enos Oblique Strategies: alla bandmedlemmar byter instrument med varandra.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Kul! Det låter intressant. Hur användbara tror du att teknikerna är för en rollspelsdesigner? Om du ser lite generöst på det : )
Oj. Jag har nog försökt skriva det med en mer abstrakt utgångspunkt, där "speldesign" har rätt mycket gemensamt oavsett spelets natur. Men i flera fall är det helt klart mer digitalt. Kanske framförallt hela Tuning-steget är mindre viktigt för bordsrollspel.

Enkla svaret är nog "your mileage may vary". :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Varför görs det inte dataspel med den typen av illustrationer? Ungefär som ett av korten i Brian Enos Oblique Strategies: alla bandmedlemmar byter instrument med varandra.
På något plan tror jag faktiskt koden som skrivs av grafiker skulle vara värre än grafiken gjord av programmerare. Men svårt att inte vara partisk där. :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Det här har kanske inte skitmycket med rollspel att göra*, men imorgon släpps min speldesignbok, The Game Design Toolbox, och eftersom det nog är till stor del wrnus fel (för 23 år sedan...) att jag jobbar med spel och inte har ett riktigt jobb så tänkte jag dela med mig vare sig ni vill eller inte.

Det är strax under 200 sidor med fokus på 71 praktiska verktyg från speldesignens skyttegravar, och som med allt kreativt innebär det lika delar hybris och impostor syndrome att se något sånt här faktiskt bli färdigt. Bäst pris är direkt från förlaget, men personligen tycker jag den är alldeles för dyr. Antagligen för att den hamnar i något sorts facklitterärt fack.

Vill egentligen bara dela med mig av en närmast surrealistisk milstolpe ("published author" i CV:t)!

View attachment 15544
Stjärtlappen ingår ej.

*=Har inga problem med om det tas bort av moderator.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Den vore ju väldigt kul att läsa och ha! Skulle du kunna tänka dig att sälja signerade ex? Vi är säkert ett gäng här som kan vara intresserade utöver mig, så då lär du kanske kunna köpa loss ett par ex från förlaget att signera och dela ut på lämpligt event?
Nu har jag beställt ett tiotal som jag kan kränga iväg framöver. Dessa fick både fri frakt och helt okej discount, men jag vet inte riktigt vad självkostnadspris blir än på grund av valutakonvertering.

Men de kommer existera i alla fall!

Idag är boken "out in the wild", i alla fall. Det värsta som kan hända nu är att inte en jefla kotte läser den. Hellre lite hårda men ärliga recensioner. :D
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Nu har jag beställt ett tiotal som jag kan kränga iväg framöver. Dessa fick både fri frakt och helt okej discount, men jag vet inte riktigt vad självkostnadspris blir än på grund av valutakonvertering.

Men de kommer existera i alla fall!

Idag är boken "out in the wild", i alla fall. Det värsta som kan hända nu är att inte en jefla kotte läser den. Hellre lite hårda men ärliga recensioner. :D
Woho, vad kul! Jag köper gärna ett ex. Om du är osäker på självkostnadspriset så tar du och avrundar uppåt till närmsta hyfsat jämna summa med minst 50kr marginal. Då sitter du säkert och får ett fint jämnt pris. Eller så lägger du på lite till och ger dig själv lite marginal, jag har inga problem att en skapare får lite extra i fickan om det går direkt till dem!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag… kan rekommendera att om man ska köpa den elektroniskt, som jag ville, så väljer man Kindleversionen istället för den som finns på Routledge även om den senare är lite billigare. Versionen på Bokus är jag också lite skeptisk till.
  • Bokusversionen: "Kan laddas ned under 24 månader, dock max 6 gånger."
  • Routledge: Använder E-bokstjänsten Vital Source som framför allt är en DRM som heter duga. Det går verkligen inte att få in en bok från VitalSource till t.ex. en läsplatta av något slag – det går bara att läsa på hemsidan och i appen som finns till android, iOS, Chromebook och mac/pc. Man kan skriva ut max 2 sidor av boken och sidnumren är meckiga så det blir inte så bra ens om man försöker. Kort sagt: väldigt inlåst.
  • Kindle: har vad jag vet inga extra begränsningar utöver "instängd i kindle-land". Men då kan man åtminstone få in den i någon sorts E-boksläsare. Och ladda ner den fler än sex gånger, tror jag.
Jag har ju egentligen inga jätteproblem med att läsa 200 sidor på min surfplatta, så det går ingen nöd på mig direkt. Men bara som konsumentupplysning liksom.

EDIT: Förtydligande: Jag fattar såklart att detta inte är något Ento ligger bakom! Ovanstående ska absolut inte ses som kritik mot vare sig bok eller författare, utan mot förlaget.

Jag ska försöka varva mitt läsande av Mutant Chroniclesgrejer under jullovet med att läsa den här, återkommer med åsikter.

(Jag är också väldigt intresserad av att ha ett fysiskt ex i hyllan på jobbet! Om det går att köpa direkt från @entomophobiac med lite påslag gör jag gärna det, annars kan jag vänta tills köpstoppet på jobbet hävs och jag kan köpa in den med deras pengar istället…)
 
Top