Bokomslag (igen)

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Första boken klar, formgiven och klar för tryck. Jobbar redan med uppföljaren och har skissat fram omslaget. Har fått bra input från Rickard E här på forumet ndg disposition och färgbalans. Med det i åtanke har jag bara ”höftat” även denna gång.

Skulle vara tacksam för visuell feedback. Vilka intryck får ni vid en första anblick?
 

Attachments

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Första boken klar, formgiven och klar för tryck. Jobbar redan med uppföljaren och har skissat fram omslaget. Har fått bra input från Rickard E här på forumet ndg disposition och färgbalans. Med det i åtanke har jag bara ”höftat” även denna gång.

Skulle vara tacksam för visuell feedback. Vilka intryck får ni vid en första anblick?
Bra input från alla! Tack! Retro-känslan och lite cheesy är vad jag vill ha, så det blir jag glad över :D. Och vad gäller färgerna, absolut helt rätt. Särskilt som det digitala tenderar att bli ännu mörkare i tryck vad jag erfarit :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,856
Location
Marjura
För mörkt omslag som sagt. Ser lite lågbudget/hybridpub ut och lockar tyvärr inte till spontanköp eller extrakoll (vända på boken i handel) IMO. Ger inga indikationer på vad den handlar om (gissar på cyberpunk eller AI).
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
För mörkt omslag som sagt. Ser lite lågbudget/hybridpub ut och lockar tyvärr inte till spontanköp eller extrakoll (vända på boken i handel) IMO. Ger inga indikationer på vad den handlar om (gissar på cyberpunk eller AI).
Nästan rätt, virtuella världar och dystopi. Tack för input, jag leker som sagt fram olika versioner. Som lekman på området :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Med tanke på namnet så skulle jag behålla färgvalet på själva bilden och sen hitta en närbild på ett eller två upptvingade ögon, likt klassiska Clockwork Orange. Det tror jag står ut mer på avstånd, och själva ögat kan ju reflektera nåt virtuellt när man ser det på närmare håll.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,443
Location
Helsingborg
Jag tycker du har en bra utgång, men du behöver leka runt lite mer. Utöver att texten är relativt oläslig tycker jag det största problemet är att bilden känns utsmetad ut, som om du kört något blur-filter på det. Eftersom det ska ha med virtuellt att göra, så funderade jag på om du inte ska pixelerera bilden medvetet istället. Här är några steg jag gjorde:

1. Pixelerera bilden. Tog bort pixel-effekten runt ögat för att behålla det klart.
2. Tog bort pixlarna vid näsan, då det störde för mycket. Jag lade dem vid pannan istället.
3. Tog två kopior av bilden, skiftade dem åt sidan och gjorde dem transparenta, för att ge sken av att något händer i huvudet.

Jag hade kanske bytt font till något mer futuristiskt, men hade ingenting på datorn så jag valde något som var långsmalt (Avenir Next Condensed).

oppna_ogonen.jpg
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
772
Ser ut som något man skulle kunna hitta på Myrornas bakre hyllor. Som någon nämnde tidigare så andas den väldigt mycket 90-tal. Alldeles för mörk och lite för intetsägande för att locka till köp tyvärr.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jag tycker du har en bra utgång, men du behöver leka runt lite mer. Utöver att texten är relativt oläslig tycker jag det största problemet är att bilden känns utsmetad ut, som om du kört något blur-filter på det. Eftersom det ska ha med virtuellt att göra, så funderade jag på om du inte ska pixelerera bilden medvetet istället. Här är några steg jag gjorde:

1. Pixelerera bilden. Tog bort pixel-effekten runt ögat för att behålla det klart.
2. Tog bort pixlarna vid näsan, då det störde för mycket. Jag lade dem vid pannan istället.
3. Tog två kopior av bilden, skiftade dem åt sidan och gjorde dem transparenta, för att ge sken av att något händer i huvudet.

Jag hade kanske bytt font till något mer futuristiskt, men hade ingenting på datorn så jag valde något som var långsmalt (Avenir Next Condensed).

View attachment 7867
Tack återigen för alla tipsen; uppskattas mycket. Som sagt, är absolut ingen fena på detaljarbete kring sånt här, även om jag har en föreställning av vad jag vill ha. Ska kika på det
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Med tanke på namnet så skulle jag behålla färgvalet på själva bilden och sen hitta en närbild på ett eller två upptvingade ögon, likt klassiska Clockwork Orange. Det tror jag står ut mer på avstånd, och själva ögat kan ju reflektera nåt virtuellt när man ser det på närmare håll.
Eller använda en liknande bild men där ögat är öppet, med något som indikerar att ögat inte är helt mänskligt.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Ser ut som något man skulle kunna hitta på Myrornas bakre hyllor. Som någon nämnde tidigare så andas den väldigt mycket 90-tal. Alldeles för mörk och lite för intetsägande för att locka till köp tyvärr.
Jag är ju rätt mycket 90-talsnostalgiker och gillar omslag som kanske för en del framstår som smaklösa i dagsläget; och då kanske jag får köpa att jag tappar intresse hos vissa ;) Med det sagt så går det ju att göra saker bättre, även med bibehållen vision.

Uppskattar input mycket. Tack!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Om du vill slå för att det är "virtuella världar och dystopi" kan du ju ha en font som känns "futuristisk" eller SF.

Kanske också en liten text blurb på framsidan, likt gamla filmaffischer, som säljer in vad det handlar om utan att avslöja mycket, ex:
"It's the year 2022...
People are still the same.
They'll do anything to
get what they need.
And they need
SOYLENT GREEN."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,443
Location
Helsingborg
Tack återigen för alla tipsen; uppskattas mycket. Som sagt, är absolut ingen fena på detaljarbete kring sånt här, även om jag har en föreställning av vad jag vill ha. Ska kika på det
Notera att det jag slängde upp var inte på något sätt någonting färdigt, utan mer en visning åt varåt det kunde luta. :)
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Första boken klar, formgiven och klar för tryck. Jobbar redan med uppföljaren och har skissat fram omslaget. Har fått bra input från Rickard E här på forumet ndg disposition och färgbalans. Med det i åtanke har jag bara ”höftat” även denna gång.

Skulle vara tacksam för visuell feedback. Vilka intryck får ni vid en första anblick?
BFD1BDC3-B617-4907-8F58-EF51D5C8F430.jpeg
Dålig läsbarhet, jag vet… men väcker bilden intresse? Bearbetad i Paint Shop Express, blyertsteckning
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Kanske har det redan sagts men jag säger det ändå: gör provtryck om du kan! Färgkemi är komplicerat och det är svårt att på förhand veta hur det som är gjort i dator blir på just det papper som omslaget trycks på.

Vad jag gäller just bilden ovan, så är det svårt att förstå vilken sorts berättelse det handlar om. Någon sorts skräck kanske. Behöver det vara tydligare? Vänder du dig till en specifik genrepublik? En bild på en gatlykta säger inte mig så mycket. En abstrakt bild hade förmodligen varit lika bra.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,405
Location
Maastricht
Kan du göra bilden mindre?

EDIT: Det var inget. Räcker man klickar på den, vilket jag inte tänkte på. Morgontrött.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
772
View attachment 8019
Dålig läsbarhet, jag vet… men väcker bilden intresse? Bearbetad i Paint Shop Express, blyertsteckning
Den skulle behöva något ljusare som ger kontrast i bilden mörka halva. Typ att texten har en större och ljusare font. Alternativt förstärka lensflare-effekten så den blir ljusare och skarpare.
 
Top