Nekromanti Bokmomsen

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Om jag har förstått rätt så har bokmomsen sänkts med 19 procent(!) från 25% till 6%.
Kommer detta påverka rollspelen? Eller gäller det någon annan moms på spel?

weatherman - glad även om det bara gäller böcker

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Detalj

Att momsen skulle ha sjunkt med 19% skulle väl inte vara så mycket, det blir bli ca 20% kvar...

Om du istället påstår att den sänks med 19 procentenheter, då kommer du jämt på 6%
Men det vär väl det du menade...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Rollspel är inte böcker utan just spel. Därför är jag tveksam till att de klassas som böcker och därmed får sänkt moms. Även om utseendet många gånger påminner om böcker, i många fall är innehavare av ISBN och liknande.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ett problem med att sänka momsen är att det inte alls behöver påverka det pris vi konsumenter betalar.
Troligtvis kommer det mesta av prissänkningen att gå till bokförlagens ägare genom att de behåller ungefär samma pris (eller bara sänker lite grand) men får en lägre moms.

Bekvämt om man råkar äga ett bokförlag, inte så nyttigt för oss andra...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Detalj

Du vet kanske inte om det men Sveriges förenade humanister har en fond med skottpengar på folk som bryr sig om matematiska petittesser. ;)))

Daniel "Warduke" Schenström
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Rollspel är inte böcker utan just spel. Därför är jag tveksam till att de klassas som böcker och därmed får sänkt moms. Även om utseendet många gånger påminner om
böcker, i många fall är innehavare av ISBN och liknande.


Hmm. Själv tror jag att många rollspel kommer att klassas som böcker just därför att de har ISBN-nummer, vilket i sin tur kommer sig av att speltillverkarna ville kunna bli distribuerade till och uppmärksammade av bokhandelskedjorna.

-W
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
hum.

det är väl bekvämt?
priset sänks, eller så kommer priset ligga kvar och bokförlagen tjäna mer pengar. det betyder i vårt fall rollspelsbolagen. mer pengr till dem innebä fler rollspel. fler produkter och snyggare saker.

jag betalar gärna lika mycket för prylarna om det betyder en förbättring i kvalité

chrull - naiv.

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Man kan ju hoppas att importerade produkter blir billigare. Vilket skulle vara till fördel både för handlarna och konsumenterna.



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Japp

Jag köpte Monsterboken och Monsterboken II på Åhlens i Umeå (för mååånga år sedan) och de stod bland böckerna på bokavdelningen vilket jag tyckte var konstigt, men det stod ju "bok" på dem /images/icons/laugh.gif hade DoD hetat "DoD boken" så hade väl det också varit i bokhyllorna /images/icons/laugh.gif.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Detalj

jo kan tänka mig det med tanke på att de flesta naturare använder matematiken för att trycka ned andra... sjävl tycker jag att kunskap kan (eg. bör) användas till att upplysa andra men när de skiter i det så borde man nog låta bli... speciellt humanister gäller detta faktiskt /images/icons/wink.gif, däremot ifqall man kan räkna på allt blir det så att man räknar på just allt och iochmed att de flesta naturare bara sitter hemma och pluggar så måste de ju säga att de är duktiga till ngn och då råkar detta kanske komma upp på eran rollspels session (räknas det till social samverkan ? /images/icons/smile.gif)
skämt åsido men man ska inte använda kunskap för att trycka ned andra eller få dem att känna sig mindre.

/Dr_Morbid
Klart slut i mitt huvud
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
ja men bokmomsen oich matmomsen är de saker som inte borde vara ngn moms på... då skulle det bli mkt billigare för många studenter bl.a. själv tycker jag att just de momserna ska man slopa.

/Dr_Morbid
Klart slut i mitt huvud
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Man får skatta på det man tjänar och sedan får man skatta på det man konsumerar för sin lön... Man borde jobba svart och snatta...

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top