Getingfabriken
(Jag hade tänkt nominera "Perdido Street Station", men kom fram till att den är a) för tjock, och b) för svårtillgänglig, eftersom det antagligen är ganska få som är beredda att punga ut med 130 spänn för en pocketbok. Jag rekommenderar den dock fortfarande. Läs om det
här!)
Istället nominerar jag "Getingfabriken" ("The Wasp Factory") av Iain Banks. Två böcker av honom översattes faktiskt till svenska under åttiotalet, innan han skrämde bort förlaget genom att börja skriva science fiction (min tolkning). Den borde finnas på ganska många bibliotek.
Vad handlar den om då? Jo, om den unge Frank Cauldham, som är sexton år gammal, bor ute i ödemarken i Skottland och roar sig med kul saker som napalmkrig mot kaniner och avancerad tortyr av getingar med avsikt att förutspå framtiden. Och så har visst hans bror just rymt från mentalsjukhuset.
Baksidestexten (på den engelska upplagan) säger följande:
"Two years after I killed Blyth I murdered my young brother Paul, for quite different and more fundamental reasons than I'd disposed of Blyth, and then a year after that I did for my young cousin Esmeralda, more or less on a whim.
That's my score to date. Three. I haven't killed anybody for years, and don't intend to ever again.
It was just a stage I was going through."
Och hur kan man INTE vilja läsa en bok som fått följande recension:
"Rubbish!"
-The Times (London)
/tobias