Nekromanti Bokbinderi

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Är det någon som vet nån sida där man kan lära sig bokbinderi (eller något annat sätt att få ett utskrivet rollspel att se snyggt ut)? Det är klart man kan ha spiralryggar men det skulle vara kul att göra ett riktigt snyggt deluxe-exemplar åt sig själv :)...

/Micke
http://www.noctum.da.ru <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Förslagsvis

Plasta in fram och baksida använd sedan limryggsinbinding och du får ett något snyggare version än spiralinbinding. Alternativt skriva ut på dekalpaper (så att man kan klistra fast det) och sedan fästa det på en tjock pappskiva för att få en mer hårdpärmsliknande version.

/magnus
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Re: Bokbinderin (OT och långt)

Det beror på hur Deluxe du vill ha det.
Jag är själv väldigt intresserad av bokbinderi (även om det har blivit mycket limarbeten på sistone).

Jag känner inte till någon sida på internet, men om det finns något bibliotek i närheten så har de garanterat någon bok där. (Har de det i Bollnäs så..!)

Annars är det ganska kul att själv fippla och experimentera lite.
Vill man verkligen "binda" böckerna så krävs det bara lite gasbinda (jag har för mig att jag använt vanligt tyg också) samt nål och tråd, men det ser för djävligt ut de första alstren, vint och snett, så jag rekommenderar att du testar med att göra lite skrivböcker eller dyligt som man alltid får nytta av någon gång.

Men det minst sagt mödosamma sy-junte-projektet brukar kunna bli ganska krävande i längden och dessutom krävs att utskrifterna antingen sker på A3 papper, eller så får man en A5 bok. Det är inte så kul, så därför kan jag rekommendera att man limmar boken.
Först med ett enkelt pappers lim(jag använder Dana lims "V2 Papirlim"), ganska tunt och flytande så att man kan lägga på många lager. Det limmer flyter in bäst i pappren, men gör knappt någonting alls åt ryggen.
Lagren läggs över ryggen, och gör det över rätt rygg. (Jag limmade fel till en bok med en massa västmark tillbehör, man måste bläddra åt "fel håll" för att läsa den i rätt ordning.)
Därefter limmar man med någonting som är mindre flytande, men segare(t.ex. Cascos RX lim).
Den gör så att ryggen inte spricker lika lätt. Även här gäller det att man inte har för tjocka lager, det blir kladdigt och ojämnt isåfall (och håller då inte lika bra).

Om man ska ha hårda pärmar kan man avsluta limmandet med limpistol. Där är det mycket lätt hänt att man lägger på för tjocka lager. Jag har också upptäckt att kvaliteterna är mycket varierande på limmen till limpistolerna, men bara man värmer upp den tillräckligt mycket innan man limmar, så brukar det bli ganska bra.
Resultatet när man är färdig med limpistolen är en ganska kraftig rygg, stabil, men om man inte har skyddande pärmar så kan den spricka. Boken får inte kunna böjas för mycket.

Pärmar och omslag har jag ingen enhetlig modell av, utan brukar göra på olika vis.
Att ta små tunna "pinnar" (ser ut som trälinjaler ungefär) som man sätter ihop och limmar fast mot styvare papper mot ena sidan, tyg eller läder (dyrt!!)mot den andra, ger en mycket lyxig och framför allt hållbar pärm.
De två spillsidor som bör finnas på den nu limmade eller bundna "texten" fästes på "insidan" av pappret, dvs så att den inte syns om man slår upp pärmen. (Se någon passande bok).
Det man använder som heltäckande omslag - papper, tyg eller läder (m.m.) - ska helst omfatta fram- och baksidan, samt den bit av trä, tunn metall eller hård papp som utgör ryggen och ska skydda limningen.
Har man två stycken, en för framsidan och en för baksidan kan man limma en passande bit tunnare papp som går in en bit på fram- och baksidan som rygg.
Alternativt använda en bredare tejp (inte genomskinlig) som man kan använda för att täcka ryggen.
(Skulle någon känna till var man kan köpa 5 cm bred svarttejp, vänligen skriv på forumet.)

Mycket av bokbinderiet är "man tager vad man haver", åtminstone har det blivit så för mig. Man kan använda det mesta till omslag, det är bara att experimentera.

Förresten, någonting som jag upplevde som ett problem, var att kunna hålla pappren samlade och absolut "raka" när jag limmade dem. Därför lät jag bygga en trägrej som håller pappren och fixerar dem med två limklämmor, jag kan sända över ritningen till den, om du skulle vara intresserad. (OBS! Det är viss fanatismstämpel över att tillverka dyl grejor, men snyggt blir det:)

- Zire
 
Top