Nekromanti Bokbindartråden

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Krilles eminenta tråd på EON forumet "Att binda en bok", satte igång en trend. Hoppas jag. För vi har snackat bokbinderi en massa i småpraten och jag vill fortsätta snacka bokbinding.

Så jag startar en tråd. Här kan vi dela skrytbilder, in progress bilder, ställa frågor, nörda oss och kommentera kring bokbinderi.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag spelar i det ascoola nutidslajvet Post Mortem. Tänk en ohelig korsning mellan Hellboy, Arkiv X och Kontoret. En hemlig ockult organisation som kämpar mor övernaturliga hot. Vi spelar norrlandsavdelningen.

Vi lajvar skräcklajv 24/7 i 2-3 månader varje höst. Varje höst finns det ett mysterium att läsa. Anteckningar är sjukt viktigt. Dessutom har min roll gott och börja studera magi, speciellt sådan som är skrift eller ordbaserad. Så jag behöver en kombinerad anteckningsbok, dagbok och grimoire i ett.

Mitt första krav är att den måste se ashäftig ut. Mitt andra är att den ska gå att anteckna i.

Normalt sätt använder jag coptic stitch binding för anteckningsböcker. Efter som öppen rygg gör att man kan anteckna optimalt. Men öppen rygg ser mindre episkt ut än bindningar med rygg, så jag tänkte göra en coptic stich binding med en falsk rygg av något slag. Jag har ännu inte bestämt hur. Kanske genom att ha en rygg som är vänd 90 grader jämfört med bindingen. Jag vet inte än.

Jag hittade dock ett fint läckert grundmatial på bokhandeln.

http://www.burde.com/profilprodukter/anteckningsbocker/3_delad

Tre fördigsydda signaturer med linjerat papper. Var och en omslagna av ett snyggt svart blad. Mysigt papper att skriva och anteckna på också.

w176 said:
Rymdhamster said:
Se, allt som krävs är ett behov så hittar nån en lösning :)
Jocke said:
Alltså, ibland är jag så otroligt avundsjuk på folk som lajvar. Jag vill också göra asfeta böcker och studera magi. Jag har i och för sig Phill Hines Condesned Chaos i hyllan så jag har egentligen ingen ursäkt till bristen på magistudier.
Krille said:
Vad är problemet? Det är väl bara att göra asfeta böcker och studera magi?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag undersöker möjligheterna att binda bok i fiskskinn.
Funderar också på om en påse engångsrakhyvlar kan funka för att jämna ut sidorna i blocket lite snyggt.
Rymdhamster said:
chrull said:
om man ändå hade sådana saker. Och utrymme för dem :D
Rymdhamster said:
För mig var det mest intressant att notera att ''hyvla'' inte innebar det jag trodde att det gjorde i sammanhanget utan snarare mer om att skära till.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
chrull;n31138 said:
Jag undersöker möjligheterna att binda bok i fiskskinn.
Funderar också på om en påse engångsrakhyvlar kan funka för att jämna ut sidorna i blocket lite snyggt.
Papper är trä. Så stora mängder papper är som att försöka raka en planka. Jag brukar använda brytbladskniv, fil och sandpapper för att få papperskanten jämn och fin.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Det här med bokbinderi verkar roligt, så jag tänkte börja med att försöka sätta ihop en bok med vad jag än har för skräp liggande hemma. Den kommer nog inte se så snygg ut på grund av det tillgängliga materialet, men tanken är att försöka göra varjr steg så nogrant och omsorgsfullt som möjligt. Avsikten är att göra en liten bok i A5format med hårdpärm.
DeBracy said:
Det räcker att säga att den ska ha pärm, för pärmar är alltid hårda. :)
Rymdhamster said:
Jag gilla taftologier.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Rymdhamster;n31174 said:
Det här med bokbinderi verkar roligt, så jag tänkte börja med att försöka sätta ihop en bok med vad jag än har för skräp liggande hemma. Den kommer nog inte se så snygg ut på grund av det tillgängliga materialet, men tanken är att försöka göra varjr steg så nogrant och omsorgsfullt som möjligt. Avsikten är att göra en liten bok i A5format med hårdpärm.
Nu blev det redan dags att ta paus och åka och hälsa på mamma. Men fyra signaturer ligger färdigvikta med.fyra ark i varje. Grunnar på att utöka till fem signaturer med fem ark i varje bar för att få en hyfsat ordentlig inlaga att jobba med. Har även skaffat tandtråd och en ordentlig nål. Just nu lutar det åt att boken kommer att kläs i tidningspapper eftersom jag har gott om sånt och jag vill se hur saker och ting beteer sig när boken är klar så ett väldigt tunt material känns vettigt. Pappärmarna blir jobbigare, för jag har meat bara wellpapp att jobba med där. Jag får hålla ögonen öppna efter lämplig papp i grovsoprummet de närmsta dagarna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Note to self: Ska man klä en bok med tyg så kanske man inte ska limma hela framsidan. Limmet tränger då igenom tyget.

Borde gå att torka bort dock. Skönt att man kör med underlägg :D
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Klar med första försöket:



Jag behöver: tunnare tråd, tjockare kartong, vlieselin eller tjockare tyg, stabilare fästmaterial mellan block och pärm. Och låt inte skrivaren vika häftena, då blir de ojämna (exakt likadant ojämna dock :D )
Och en stadigare hand/mer noggrann process.

Boken är trots självkritiken högst användbar och jag är nöjd med första försöket.
w176 said:
NOO! Du har för liten upplösning för att jag ska kunna se detaljerna. Men tyger var verkligen urstilig och den ser jättefin ut!
kloptok said:
Så nu har du en extra Rules & Magic alltså? :) Ser sjukt snyggt ut annars, snyggare än originalet!
chrull said:
W1: skönt det, när man ser den närmare ser man att inlagan sitter snett, ryggen är lite för bred och pärmen är mjuk. Plus uppenbart fläckvis limläckage. :)
chrull said:
Kloptok: min fjärde uppsättning LotFP-regler. Ska nog göra några till.
Rymdhamster said:
Den ser snygg ut på bild i alla fall! Hur funkade disktrasorna?
chrull said:
Jag tror att något grövre tyg är bättre att använda. Disktrasorna släppte igenom för mycket fukt
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
chrull;n31197 said:
Note to self: Ska man klä en bok med tyg så kanske man inte ska limma hela framsidan. Limmet tränger då igenom tyget.

Borde gå att torka bort dock. Skönt att man kör med underlägg :D
En liten fråga här... från en som aldrig bundit en bok... till samtliga som håller på med bokbindande... om just tyg och lim som tränger igenom.

Skulle man inte kanske kunna skaffa någon typ av papper med en självhäftande sida, som då sätts fast på insidan av tyget... och sedan limma andra sidan av pappret till vad det nu än är som skapar pärmens styvhet?

Bare en sån där allmän ide som slank in i skallen när jag läste chrull's dilemma. Dock så vet man ju aldrig vilka problem något sådant kan orsaka... så jag slängde iden er väg.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Rhodryn;n31367 said:
En liten fråga här... från en som aldrig bundit en bok... till samtliga som håller på med bokbindande... om just tyg och lim som tränger igenom.

Skulle man inte kanske kunna skaffa någon typ av papper med en självhäftande sida, som då sätts fast på insidan av tyget... och sedan limma andra sidan av pappret till vad det nu än är som skapar pärmens styvhet?

Bare en sån där allmän ide som slank in i skallen när jag läste chrull's dilemma. Dock så vet man ju aldrig vilka problem något sådant kan orsaka... så jag slängde iden er väg.
Säkert kan man det, ren t hypotetiskt.

Men tejp åldras väldigt dåligt, och tejpen lim har en tendens att förstöra och missfärga de material de kommer i kontakt med.

Ofta när man jobbar med tyg går det bra att limma. Man kan använda mindre och tunnare lim för att hindra att limmet läcker igenom. Men även om lim läcker igenom lite grann brukar det märkas mindre när det torkat. De försvinner in i fibrerna och blir mer genomskinligt.

Tyg kan man också sy fast på listiga sätt i vissa fall.
Rhodryn said:
*nickar* Hade lite tankar om det att limmet på pappret kanske inte skulle hålle, eller orsaka problem.

Är det vanligt vitlim (trälim) som används? Antar det kan variera beroende på vad det är för tyg.
w176 said:
För det mesta. Jag använder en del tapetklister också.

http://www.gatukonst.se/2009/11/03/redig-recept-for-tapetklister/

Tänk på att binder man böcker vill man inte att myror eller andra kryp ska äta upp limmet i framtiden. Så då kan man blanda i några droppar diskmedel efter att de är klart för att göra det oätligt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag blev rekommenderad att köra Vlieselin eller liknande "stryk för att fästa"-lösning om tyget kan vara för tunt för limmet. Jag ska pröva det på nästa bok!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Lite bilder på arbetsprocessen på boken jag nämde tidigare

Signaturerna:



Pärmen:
Två lager kartong. Vitt underst och brunt överst. I det vita har jag även karva kanaler för att få fram mönster sen. Hål för snörning gjorda med håltång.






(De ni ser på baksidan är kanaler för att försänka bindningen)
 

Attachments

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Sen klippte jag till skinnet och limma det. Tunt smidigt vegetabilgarvat renskinn.

Medan limmet torkar ser man till att trycka ner det så de fäster i mönstret med hjälpa av bordsknivar och skedar m.m.





(Det är inget hål på skinnet än. Jag gör hål sen med syl)



Här syns försänkingen för snöreningen på baksidan.
 

Attachments

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Om man gör en bok med pärmar och rygg, hur ska man tänka när man sätter in sitt bokblock för att man ska kunna öppna boken ordentligt? Det var den bit som blev minst bra med den anteckningsbok jag påbörjade på quick & dirty-workshoppen vi hade på ett av knytkonventen i Luleå.
w176 said:
Vad menar du med öppna ordentligt? (Jag är seg ikväll)

Menare du att boken ska vara enkel att öppna, eller att man ska kunna öppna den platt som en anteckningsbok?

Vad är problemet med öppningen?
DeBracy said:
Jag fick inte bokblocket på rätt ställe när jag limmade fast det mot pärmarna så det finns en spänning som gör att det inte går att öppna boken så enkelt (måste trixa lite).
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
DeBracy;n31475 said:
Om man gör en bok med pärmar och rygg, hur ska man tänka när man sätter in sitt bokblock för att man ska kunna öppna boken ordentligt? Det var den bit som blev minst bra med den anteckningsbok jag påbörjade på quick & dirty-workshoppen vi hade på ett av knytkonventen i Luleå.
Aha. Min erfarenhet är att det är svårt, och man får vara noggrann, och kjorva, och testa. Man får mäta, testa, kolla att det ligger rättoch det både går att stänga och öppna.
Det viktiga är att ryggen är lagomt bred.

Men jag tror att ett annat val är viktigt. I vilket läge man låter boken torka när man satt in bokblocket. I stängt läge, eller i öppet i en T-form. Med pärmen öppen och bokblocket i 90 grader, hängande eller stående jämfört med pärmen.

Men det är svårt. Jag vet egentligen inte mer än att vara nogrann.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Igår var jag sjukt noggrann med att syla hål i pärmar för en rygglös anteckningsbok jag gör nu. Sen limmade jag på tyget och imorse insåg jag att det var helt omöjligt att hitta de sylade hålen genom tyg, vlieselin och lim. Det blev nya hål, inte riktigt lika sjukt noggrannt gjorda...
Rhodryn said:
Kanske för nästa gång... men om du kanske använt en lampa, eller använt en ruta som backgrund för att få solen in, så hade kanske ljuset visat dig vägen där... eller var tyget för tjockt? Fast det kanske inte var genomgående sylhål?
chrull said:
Jag gjorde hålen i kartongen och sen täckte jag den med tyg. Trodde att hålen skulle vara lätta att känna genom tyget med sylen men det visade sig vara helt fel :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418



Nästa gång ska jag ha tunnare tråd eller större hål. Eller en fingerborg. Jävlar vad fingertopparna är ömma efter att ha pressat nålen igenom de små hålen nu... Tror jag använde fler signaturer än vad som behövs, men nu har frun en anteckningsbok till hennes rollspelande.
Rymdhamster said:
Snyggt! Jag gillar verkligen det där tyget du använder till pärmarna, det är riktigt läckert.
chrull said:
Det här tyget är dessutom tonat med tre olika toner av blått som grund. (det ser man på den förra boken där det är ljusare upptill) Idag köpte jag lite av samma tyg men med ljusblått, blått och silver istället för blått, rött och guld. :)
w176 said:
Fingervborg verkar som de fånigaste saken någonsin. Tills du syr någor riktigt hårt och segt och baksidan av nålen hellre sjunker in i köttet på ditt finger än spetsen på nålen går igenom de du ska sy.

Tips: Att få en nål körd igenom fingret med den trubbiga änden först för djävulsk mycket ondare än när spetsen går igenom först.
w176 said:
Fingervborg verkar som de fånigaste saken någonsin. Tills du syr någor riktigt hårt och segt och baksidan av nålen hellre sjunker in i köttet på ditt finger än spetsen på nålen går igenom de du ska sy.

Tips: Att få en nål körd igenom fingret med den trubbiga änden först för djävulsk mycket ondare än när spetsen går igenom först.
w176 said:
Fingervborg verkar som de fånigaste saken någonsin. Tills du syr någor riktigt hårt och segt och baksidan av nålen hellre sjunker in i köttet på ditt finger än spetsen på nålen går igenom de du ska sy.

Tips: Att få en nål körd igenom fingret med den trubbiga änden först för djävulsk mycket ondare än när spetsen går igenom först.
Rymdhamster said:
Och vänta bara tills du behöver dra ut den sen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Två till Coptic Stitch-böcker blev det igår. Nästa projekt blir nog belgisk eller perfect bound.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har gjort klart min första bok häromdagen. Sonen stal den direkt för att rita bilder till mamma. Några lärdomar:

* Fixa tjockare kartong till pärmarna.
* Bättre lim för att limma tyget till pärmarna så att inte kartongen böjer sig (hur mycket tyngd man än lägger på). Vilket ska man använda?
* Kapa inte hörnen på tyget när man viker det runt pärmen. Jag tänkte att det inte skulle bli så mycket överlapp, men istället fransar sig hörnen. Inte så farligt men snyggare utan.
* Använd inte mörk kartong och ljust tyg. Om inte limmet är helt jämnt fördelat blir det flammigt.

Men det blev ungefär så bra som jag tänkte mig (inte så vacker). Det blev en anteckningsbok med 64 sidor. Jag har gett mig på nästa projekt, en anteckningsbok på 160 sidor.

Jag funderar på att använda tjockt matt papper till pärmarna.
w176 said:
Trälim. Vanlgt trälim. Man kan späda ut det med lite vatten.
Snow said:
Ok, det var det jag använde redan, men antagligen för mycket trälim till för tunna pärmar.
 
Top