entomophobiac
Pistoler & Mord
Vilka rollspel som håller? Jag är mer nyfiken på hur faen folk lyckas få samma grupp vuxna människor att träffas 20+ gånger?Vilka rollspel tycker ni håller för riktigt långa kampanjer?
Vilka rollspel som håller? Jag är mer nyfiken på hur faen folk lyckas få samma grupp vuxna människor att träffas 20+ gånger?Vilka rollspel tycker ni håller för riktigt långa kampanjer?
Är det här en fråga på riktigt?Vilka rollspel som håller? Jag är mer nyfiken på hur faen folk lyckas få samma grupp vuxna människor att träffas 20+ gånger?![]()
Är det här en fråga på riktigt?
Jag kan visserligen känna igen det lite grann. En av mina grupper har hamnat i en dålig kultur kring närvaro, vilket - om det vore min enda grupp - nog hade lett till en avveckling/omstrukturering. (Men eftersom jag har flera andra välfungerande så får det vara.) Men generellt har ni så klart rätt, allt sådant är ju bara blivit lättare med åren.Jag är också förbryllad över frågan. Visst kan det vara struligt att få till spelmöten ibland men absolut inte omöjligt om deltagarna är rimligt strukturerade och engagerade.
Nej inte helt allvarligt menat. Men det är helt klart svårare i åldrar där folk skaffar barn eller fokuserar på karriär.Är det här en fråga på riktigt?
Ja, om någon i spelgruppen konstant hittar på andra saker som kommer före så borde det inte vara så konstigt att ställa frågan "ska du vara med eller inte?" Och sen diskutera fram en lösning. Till exempel att man räknar med att det knappt kommer vara ett spelmöte när alla är med och anpassa spelandet efter det. Eller att räkna med att person X är med och spelar när det funkar, den spelaren är en glad överraskning när det passar men inga spelmöten planeras runt dennes komplexa schema. Eller att person x helt enkelt inte är med och spelar just nu i denna uppsättning, och de andra fortsätter, med eller utan ny spelare som ersätter den tidigare.Jag kan visserligen känna igen det lite grann. En av mina grupper har hamnat i en dålig kultur kring närvaro, vilket - om det vore min enda grupp - nog hade lett till en avveckling/omstrukturering. (Men eftersom jag har flera andra välfungerande så får det vara.) Men generellt har ni så klart rätt, allt sådant är ju bara blivit lättare med åren.
Ungefär där ligger vi väl nu. Men samtidigt är det svårt att strukturera spelandet till 100% så alltid. (Vi har nämligen ställt in två möten i rad för att hen inte kunnat och jag som SL verkligen inte vill låta det rulla på utan denna RP. Men oftast går det ju att ta sig runt.)Och sen diskutera fram en lösning. Till exempel att man räknar med att det knappt kommer vara ett spelmöte när alla är med och anpassa spelandet efter det. Eller att räkna med att person X är med och spelar när det funkar, den spelaren är en glad överraskning när det passar men inga spelmöten planeras runt dennes komplexa schema.
Detta är exakt min huvudgrupp. Hälften lever och andas rollspel - andra hälften tycker jättemycket om det, men prioriterar det inte över allsköns utekvällar, sportevents eller vad nu riktiga människor sysslar med.En eller två som är superinbitna (ofta typ SL och ngn till) och resten "gillar game" men inte dirket tänker rollspel hela dagarna.
Det är väl så i en kompis grupp att vissa hade haft lite roligt om vi spelade pingis istället. Därför är gör det kanske inte så mycket om man hoppar över ibland för känslan kontinuitet inte är så så stor. Följdfrågan är väl varför du försöker spela igenom hela törnetronen med folk som har den inställningen och inte väljer något mer passande som äventyren/kampanjen från DoD lådan eller korta Väsen mysterier.Detta är exakt min huvudgrupp. Hälften lever och andas rollspel - andra hälften tycker jättemycket om det, men prioriterar det inte över allsköns utekvällar, sportevents eller vad nu riktiga människor sysslar med.
Är det en fråga till mig? Törnetronen och liknande kampanjer försöker vi oss inte på utan att alla är helt med på banan. Sen skulle jag säga att de som är "medelintresserade" vid mitt bord ändå är så pass intresserade att de faktiskt aktivt tycker om själva aktiviteten - menar mest bara att den inte har prio 1 i deras liv!Det är väl så i en kompis grupp att vissa hade haft lite roligt om vi spelade pingis istället. Därför är gör det kanske inte så mycket om man hoppar över ibland för känslan kontinuitet inte är så så stor. Följdfrågan är väl varför du försöker spela igenom hela törnetronen med folk som har den inställningen och inte väljer något mer passande som äventyren/kampanjen från DoD lådan eller korta Väsen mysterier.
Jag säger ju det, flytta till Nyköping så kan vi starta en ordentlig spelgrupp!Jag tycker det är förvånansvärt svårt. I mina kretsar är det för få spelare som vill avsätta en fast tid och även för få som är beredda att göra plats i kalendern för hyfsat regelbundet spel. Plus att även när vi har några datum uppe på bordet får man tjata sig till ett svar kring vilka dagar de kan.
Sammantaget gör det att jag nästan börjar tröttna på rollspel...