Nekromanti Bok till film (Parfymen)

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
I somras fick jag av tre oberoende personer tipset att läsa Parfymen av Patrick Süskind, då de såg att jag läste Främlingen (Camus). Sådana tips kan man inte bortse från och den var mycket riktigt väldigt bra. Boken handlar om en totalt osympatisk människa med världens bästa luktsinne. Boken har inte så mycket handling, utan är mer av en lång lukt- och doftbeskrivning.
När jag var klar med den tänkte jag nöjt att detta är i alla fall något som det aldrig kommer en hollywoodfilm om! Jag har haft fel förr (Ringaren i Notre Dame) och kommer uppenbarligen att få fel fler gånger. När jag följde Marco Behrmans länk till Pan's Labyrinth's trailer, så fångade namnet Perfume mina ögon och jag utgick från att det var något annat.
Tji fick jag, och naturligtvis så var det smutsiga Paris lagom hollywood-städat och fransmännen naturligtvis engelsktalande.

Jag antar att jag inte är den ena som är förvirrad över denna totala inspirationsbrist. Skrivs inga "SF-film"-manus från scratch? Det baseras film på bra böcker, bra filmer, bra låtar, bra nöjesparksåkturer (Pirates of the Caribbean!) m.m.

I den jättebudget som de har, så måste det väll gå att anställa manusskrivare?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
I den jättebudget som de har, så måste det väll gå att anställa manusskrivare?
Skriva är ju jättelätt, det kan ju vem som helst? Det kan man väl inte betala höga löner för!?

Det måste man ju förstå, att man måste ha sett att något blir en succé först, innan man vågar göra en film av det! Tänk på alla pengar som är nödvändiga för att göra en bra film - elektroniska specialeffekter, enorma reklamkampanjer och champagnebad till en stjärna som tonåringarna känner igen! Det är dyra investeringar och då går det inte att vara för vågad!

Erik
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Gattaca

När jag såg Gattaca utgick jag från att den baserades på en bok: manuset var helt enkelt för smart och för raffinerat för att vara skrivet för filmen, till råga på allt en SF-rulle! Enligt forumet och googles samlade visdom finns dock ingen bok till grund för Gattaca.

Så visst förekommer det att det skrivs originalmanus. Jag håller dock med om att det verkar ovanligt.
 
Top