Nekromanti Bok-SM

JoE

Veteran
Joined
27 Nov 2008
Messages
15
Jag vet att det skrivits om kapitel 1 här tidigare. Nu vill jag i alla fall
få med mej alla ni som gillar fantasy att rösta i bok-sm på http://www.kapitel1.se
Nu är det nämligen så att två fantasyböcker ligger bra till. Det är dels Jens
Stenmans Drakens dag och dels min, Joakim Elvessons, Darien. Det vore roligt
med åtminstone en av dem högt upp på listan. Plats 1-5 direktkvalificeras till
nästa omgång (denna omgång är slut 31/3), övriga får hoppas på att bli handplockade
av förlaget för att gå vidare. Darkens dag ligger på 7:de plats och Darien ligger på 8:de
av cirka 250 bidrag.

Var med och rösta fram oss!

Gör så här:
1) Gå in på http://www.kapitel1.se
2) Skapa ett konto (länk till höger på förstasidan).
3) På den nya sidan skriver du in ett användarnamn och ett lösenord som du själv väljer, samt en fungerande e-postadress. Tryck på registrera.
4) Nu skall du ha fått en e-post från kapitel1 med en länk som du behöver klicka in dig på för att bekräfta.
5) Gå in på Drakens dag och på Darien, t.ex. genom Bok-SM:listan. Då hamnar du på en sida med bokomslagen , med hjärtan och en baksidestext. Tryck på knappen Läs bok.
6) Nu är du inne på själva boken. Gå ned till dess texten tar slut, klicka på knappen rekommendera!
7) Kapitel1 kräver 3 rekommendationer på 3 olika böcker, så leta upp en till!

Lycka till!
 

JoE

Veteran
Joined
27 Nov 2008
Messages
15
Hoppsan, 86 visningar på drygt ett dygn! Hur många har resulterat i att testa länken, eller till och med en rekommendation? Vad säger ni, är det skamlöst röstfiskeri, eller finns det något som helst värde i att hjälpa till att få ytterligare en eller två debuterande svenska fantasyförfattare?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,745
Location
Göteborg
JoE said:
Vad säger ni, är det skamlöst röstfiskeri
Ja.

Alltså, som jag nämnde i en annan tråd. Vill du komma hit och diskutera rollspel så är du välkommen. Om du, när du ändå utnyttjar forumet, vill tipsa om en sida eller något du gjort så är det helt okej. Vi gör så hela tiden här.

Men att registrera ett konto bara för att göra reklam, utan att ha något intresse för att diskutera rollspel och vara en del av communityt här, det gillar vi generellt inte. Det är nedskräpande reklam, och inte vänner som tipsar varandra.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag skulle nog vilja läsa boken innan jag röstade och eftersom du inte ens nämner dens kvaliteter utgår jag från att den är en helt vanlig fantasybok = inte värt min tid :gremtongue:
 

JoE

Veteran
Joined
27 Nov 2008
Messages
15
Hmm... Jag har följt detta forum under lång tid. Men ja, jag har skaffat ett konto för att uppmärksamma folk på att tävlingen nu pågår. Jag ser inget fel i det. Varför inget konto tidigare? Tja, jag har inte haft något vettigt att tillägga. Jag brukar mest observera.
 

JoE

Veteran
Joined
27 Nov 2008
Messages
15
Tanken är naturligtvis att locka läsare och röster. Kapitel1.se är i grund och botten en författarsite, där författare läser och kommenterar varandras alster. Jag har utvecklats i mitt skrivande en hel del sedan jag la upp Darien där. Om det är en helt vanlig fantasybok? Inte vet jag, och jag har ändå högskolepoäng i ämnet. Fantasy är ganska så brett om man säger så. Så här ser handlingen ut i Darien:

Darien handlar om en föräldralös pojke som lämnats på Facult, en akademi där man tränar unga adelsmannasöner i riddarens värv. Vid denna akademi skrivs även en del barnhemsungar in som en slags andra klassens elever. Är man därtill av utländsk härkomst hamnar man längst ned i hackordningen.

Dariens situation som sjuttonåring på Facult blir allt mera brydsam när en fientlig makt invaderar landet. Alla som är av utländsk härkomst blir föremål för förföljelser och tvingas ut ur landet. De enda som Darien har att ty sig till är vännerna Alek och Gabrius, samt mästersmeden Garibaldi. En ny och spännande vänskap gryr till en flicka vid namn Idá, som utbildas i tankens kraft på Sectae.

Darien hamnar som centralgestalt i en konflikt mellan den invaderande armén och den armé han själv blivit utbildad i. Det visar sig att Darien bär på band till det kungahus som nu invaderat hans hemland.

Originellt? Tja?
Läsvärt? Definitivt!
 

JoE

Veteran
Joined
27 Nov 2008
Messages
15
När det gäller Jens Stenmans Drakens dag, så kan man läsa följande på hans baksidestext:

Det är årsdagen. En fest till minnet av människornas - och trollmännens - seger över Skuggan och Mörkret.

Men något är på väg. Något som räknar sin tid från samma dag. Något som törstar efter makt och att lägga världen under sina vingar.

Berättelsen kan börja...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Kommentar

JoE said:
Hmm... Jag har följt detta forum under lång tid. Men ja, jag har skaffat ett konto för att uppmärksamma folk på att tävlingen nu pågår. Jag ser inget fel i det. Varför inget konto tidigare? Tja, jag har inte haft något vettigt att tillägga. Jag brukar mest observera.
Och det är du välkommen att göra. Som moderator betraktar jag inte dina trådar här som spam, eftersom du beter dig som en människa och kommunicerar kring vad du skriver, och det är naturligt att anta att det kan finnas folk intresserade av en fantasylitteraturtävling på det här forumet.

Övriga användares kommentarer här ska du alltså ta som deras personliga uppfattningar, som kom som svar på att du bad om kommentarer på varför du inte fått några svar på ursprungsinlägget.

För informationens skull är det inte ovanligt med trådstarter som inte får särskilt många svar. Det har i alla fall hänt mig ett flertal gånger.

- Simon, värderar stämningen bland användarna
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Juste med en beskrivning på boken. Det låter inte speciellt originellt, men det behöver inte vara ett hinder. Ska ge mig in på sidan och läsa lite granna av det du skrivit.

Tänk på att i framtiden hellre öppna tråden med den beskrivningen istället för att be folk rösta på dig.
Fråga dig själv: Vill du ha rekommendationer för att folk har läst din bok och gillar den eller för att du bad dem, så du kunde komma högre upp på en lista? Genom ditt röstfiskande så urholkar du poängen i tävlingen, och hjälper till att göra så att det inte är den bästa boken som vinner, utan den författare som kan fiska mest röster.
Jag älskar fantasy, och stödjer gärna svensk fantasy, men då ska den vara bra. Kvalitet är alltid värt mer än genre.
 

JoE

Veteran
Joined
27 Nov 2008
Messages
15
Jag kan hålla med dig där. Taktik. Och naturligtvis alltid kvalité!
Piratförlaget kommer att välja ut fem bidrag förutom de fem som röstas fram. Så i nästa omgång finns tio bidrag att rösta på. Det hade varit roigt om åtminstone något av dem var fantasy.
 

JoE

Veteran
Joined
27 Nov 2008
Messages
15
Nu börjar deadline närma sig i Bok-SMs första omgång. Den 31 mars tar första omgången slut, och då går de fem första bidragen på topplistan vidare till en andra omgång. Dessutom väljs ytterligare fem bidrag ut av de drygt 400 manusen. De tio blir semifinalister.

Jag vill tacka för allt eventuellt stöd jag fått från er på rollspel.nu Är du nyfiken, eller vill rösta, så gå in på www.kapitel1.se

Just nu ligger min bok Darien åtta. Min fantasykollega Jens Stenmans Drakens dag ligger på platsen efter.

Joakim
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Det finns en, och endast en sak som är bra med Kapitel1: att det får en att inse att trots att förlagen får in hundratals manus lär de allra flesta vara av Kapitel1-kvalitet, och därmed kan det inte vara så fasligt svårt att bli utgiven trots allt.

Jag har läst inledningen till de flesta romanerna på topplistan på Kapitel1, och det är ju så fruktansvärt dåligt. Bara för att stilistiskt handikappade skribenter som Camilla Läckberg lyckas sälja betyder det inte att man måste skriva undermålig prosa med flit. Det märks verkligen att folk som röstar inte bryr sig om språklig briljans utan bara "innehåll". (Liksom folk som köper böcker. Varför är jag ens förvånad? Det visar hur som helst att Kapitel1 är en dålig idé. Visst, att folk är intresserade av litteratur är bra, att de skriver är fantastiskt, men det finns mycket, mycket som aldrig borde lämna byrålådan. Eller bloggen. Internet är inte alltid en välsignelse.)
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Oj, vad trevligt. Håller för tillfället själv på med en bok. Jobbar fortfarande med allt förarbete dock. kapitel1 ser ut som en trevlig sida.
Tackar så mycket för tipset, och ursäktar att jag inte tillför något till tråden.
Lycka till i tävlingen :gremsmile:
 
Top