Nekromanti Bok om romarriket

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Jag är på jakt efter en bok om romarriket. Helst en grundlig och detaljerad historiebeskrivning. Någon som har bra tips?

Torbjörn - som vill stilla sin läslusta, helt utan koppling till rollspel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Triumvirat

"Europa i Vardande - Antiken"; för en välskriven, lättillgänglig och vetenskaplig allmänhistoria som tar upp lite olika aspekter. Den är grundbok i Antikens historia och Antikens kultur och samhällsliv vid Lunds universitet; och jag kan personligen gå i god för kompetensen hos författarparet.

"Antikens historier" är framförallt billig som faen och otroligt underhållande; Alf Henriksson är de historiska anekdoternas guru. Den är historiskt tillförlitlig öht, förstås, men det är kanske inte vad du är ute efter? I vilket fall, är den ett utmärkt komplement till mina övriga rekommendationer.

"Liv och död i Antikens Rom" är oumbärlig för alla som ska rollspela i romarriket, eller som sett för mycket 'Rome' och vill veta mera. Den är intressant även om man inte tar det i beaktande förstås; jag skulle definitivt säga att antikens högt utvecklade samhällsliv nästan är det allra intressantaste med epoken. Boken är glassig, rikt illustrerad, lättläst och på rea på Adlibris, och dessutom godkänd på akademisk nivå. Helt fantastisk.

Denna trio böcker är väl allt du behöver för att få en snabb och god inblick i alla aspekter av medelhavsantiken. Jag hade kunnat rekommendera böcker om konst, arkitektur, senantiken och romarrikets fall, Hánkina, militärhistoria, men det är nog lite överkurs i det här fallet: du behöver verkligen inget mer.

- Ymir, förläst
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Suetonius Kejsarbiografier torde ge inblickar i både stat och privatliv.
Tackar, så hette den. Jag lyckades inte lokalisera den i min bokhylla och kom inte ihåg namnet.

Säga vad man vill om de romerska kejsarna, men de visste hur man missbrukade makt!
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Rubicon

Jag rekommenderar varmt boken "Rubicon" av Tom Holland för en välskriven och intressant bok om republiken - dvs tiden fram till Augustus. Man får en bra inblick i de romerska dygderna, farhågorna (envälde och barbarinvasion), politiken och vardagslivet. Dessutom får man veta mer om personer som Sulla, Cicero och Cato - namn som man kanske bara hört nämnas.

Sedan kan man ju läsa Robert Graves klassiska böcker "Jag Claudius" och "Claudius guden" om man vill ha en dramatiserad version av Seutonius kejsarbiografier.

För skönlitteratur: glöm heller inte den mycket fängslande "Spartacus" av Howard Fast. Den handlar om det stora slavupproret och ger mycket intressanta skildringar av villkoren och av enskilda personers tankar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Rubicon

Sedan kan man ju läsa Robert Graves klassiska böcker "Jag Claudius"
Eller se TV-serien. Då får man dessutom se en kapten Picard med hår!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
EGO CLAVDIVS

Då får man dessutom se en kapten Picard med hår!
Samt en ung John Hurt som en supergalen Caligula och Blackadders pappa som kejsar Augustus. Riktigt bra skådespelare i den uppsättningen. Scenografin är däremot rätt B; tydligen hade man låg budget när det gällde props.

Serien visades första gången i Sverige 1978 och blev en superhit. Fast på den tiden fanns det bara två kanaler (dessutom väldigt PK) att välja mellan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: EGO CLAVDIVS

Den gick på nån kabelkanal härommånaden, typ en av TV-fyras extrakanaler. Och den håller. Visserligen är scenografin "TV-teater-från-planeten-sjuttiotal", men skådisarna och manuset är så sensationellt bra att man glömmer det på två minuter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
för freaksen finns ju Edward Gibbons feta "History of the Decline and Fall of the Roman Empire". Den svenska översättningen heter "Romarikets uppgång och fall". Skriven på 1770-talet om jag minns rätt, inte helt historiskt korrekt heller. Men bra inspirationsbok för den som pallar läsa lite ålderdomligare text.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Jag instämmer i många tips nedan som Romare och romarinnor (har för mig att det fanns en del intressant i Latin av samme författare) och Liv och död i antikens Rom. Rubicon har jag också för mig att jag gillade.

Antikens historier är skoj att läsa, medhålles. De mer eller mindre samtida biografierna över kejsare ska man kanske läsa med tanken att det ofta fanns en tanke med att skriva dem, kanske inte alldeles objektivt...

För att komplettera Ymirs ''fullständiga'' lista sån tycker jag man även ska ta något av Peter Connolly för att få lite rekonstruktioner också. Den antika staden som behandlar både Rom och Athen är inte så dum och/eller kanske något av hans mer militära verk som Greece and Rome at War. Adrian Goldsworths De puniska krigen för en specifik viktig period i Roms historia kan vara trevlig läsning.
 
Top