Nekromanti Bok i stil med Discworld

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Jag gillar Discworld. Verkligen. Pratchetts sätt att skriva och humorn och konstigheten överlag passar mig oerhört bra.

Men jag vill läsa något annat än fantasy, så min fråga är:

Vad finns det för författare/böcker som har liknande stil som Pratchett i form av humor, berättarstil och så?

Det närmaste jag tänker på är Douglas Adams och Liftarens guide till galaxen så den känner jag till.

Vad finns det mer?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,955
Location
Ludvika
Jim Butchers serie om trollkarlen Harry Dresden tycker jag har lite likartad humor. Inte fullt lika utflippad, dock.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,528
Location
Stockholm
Svårt. Mycket svårt. Svenska Stefan Erikssons roman "Fjäriln vingad" har en liknande humor, och är oerhört roligt. Jag skrattade så jag råkade slå huvudet i bordet och få en blåtira när jag läste den. Rekommenderas!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Johannes Cabal the necromancer serien utspelar sig i en märklig blandning av nutid, 1800-tal och 1950-tal och har den antagligen minst sympatiska huvudkaraktären någonsin. De är mycket, mycket roliga. Humorn är något svartare än Pratchetts men av liknande stil. Här är några citat så tycker du de är roliga skaffa åtminståne första boken:

“... the first few minutes of a person's death are the most vitally important minutes of opportunity for a necromancer, [so] Cabal added, "Look, I have to go. Without the necessary chemicals, we'll lose whatever wits are still floating around his cooling brain. The only more immediate alternative that I can think of is a Tantric ritual involving necrophiliac sodomy and, frankly, I don't think my back is up to it. So, if you will excuse me?”
“Cabal regarded her with mild amusement. “Smile when you whisper,” he advised her. “You’re supposed to be flirting with me, if you recall?”

She stared at him icily. Then suddenly her expression thawed and she smiled winsomely, her eyes dewy with romantic love. “Oh, sweetheart… somebody tried to kill you? Whosoever would do such a thing to my nimpty-bimpty snookums?”

Cabal could not have been more horrified if she’d pulled off her face to reveal a gaping chasm of eternal night from which glistening tentacles coiled and groped. That had already happened to him once in his life, and he wasn’t keen to repeat the experience.

“What?” he managed in a dry whisper.

“Smile when you whisper,” she said, her expression fixed and blood-curdlingly coquettish. You’re supposed to be flirting with me, remember?”

“Please don’t do that.”

“They served to remind Cabal - should a reminder ever be necessary - why his social skills were so poor: people were loathsome and not worth the practise.”
“There is possibly no insult so calculated to sting the English as the suggestion that they may at any time be considered foreign, as this flies in the face of the obvious truth that the whole of Creation actually belongs to the English, and that they are just allowing everybody else to camp out on bits of it from a national sense of noblesse oblige.”
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Pratchet har ju skrivit lite SF och Dark Fantasy med... "Goda Omen" och "Bara du kan rädda mänskligheten" är de titlar jag har i huvudet.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Mogworld av Ben "Yazhee" Croshaw har någorlunda liknande humor, men jag rekommenderar att ni lyssnar på ljudboken på engelska om möjligt, i och med att han själv är uppläsare.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
The amazing Maurice and his educated rodents, också av Pratchet, skall vara en barnbok egentligen, men... som sagt Pratchet...
Nån nämnde Goda Omen, Pratchets medförfattare till den, Neil Gaiman kan vara värd att kolla upp.
Rymdhamster said:
Den tror jag förvisso ingår i skivvärlden-serien.
Arntsen said:
Nix, den utspelar sig i skivvärlden, men hör inte till serien av någon anledning, kan ha att göra med det där barnbokstramset, hur som haver, den är riktigt bra :)
Rymdhamster said:
Vad baserar du detta på? Enligt wikipedia (både svenska och engelska) och pratchetts egen sida är tAMahER bok nummer 28 i discworldserien.
Arntsen said:
Jag baserade det på att den inte fanns med senast jag kollade, men det var länge sedan så det kan ha vart en lista pre tAMahER. :)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Robert Asprins Myth-serie är den enda jag kan tänka mig som är en match för Pratchett.

Tyvärr dog han för några år sedan, jag vill minnas att han dog av något allvarligt, så det blir inte fler böcker i serien, men de 20 som finns är nog för ett tag.

Hans Phule's Company är också helt OK, men inte fantasy.
 
Top