Nekromanti boffer tomtar

Rumpletimski

Veteran
Joined
31 Dec 2000
Messages
60
Location
Sverige, Stockholm
ja. jag undrar vilka/vilken varelse som är lämplig att skicka på de nygjorde äventyrarna, jag trodde att skogstrollen var en bra idé med dem har nästan bättre värden är äventyrarna.så..

några förslag?
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Varför skicka något på dem?

Det finnns många metoder för att lösa ditt problem:

1) Istället för att skicka diverse motståndare på spelarna så skickar man spelarna på motståndarna. Då kan spelarna bestämma vilkoren för en eventuell strid. De kan omringa motståndarna, överaska dem, kanske bara skjuta några pilar för att sedan gömma sig.
Eller så kan de också bara smyga sig förbi eller göra en avledande manöver.
Om man gör så blir det en helt annan spänning i äventyret, dessutom är det inte lika kliché-atkigt.

2) Ge dem istället ett problemlösningsuppdag, för att sedan då de levlat kunna skicka monster på dem utan att de blir slagna i småbitar

3) En annan metod för att ge spelarna ett övertag är att man bara sätter en motståndare mot dem. Så att de kan övermanna allt motstånd.

4) Om inte annat så borde ju en kamp mot andra äventyrare på samma level vara ganska jämn.

5) Om spelarna inte är tillräcklig mäktiga kan man ju hjälpa dem lite, kanske en jägare kommer till undsättning om de blir anfallna mitt i skogen.
 

Rumpletimski

Veteran
Joined
31 Dec 2000
Messages
60
Location
Sverige, Stockholm
Re: Varför skicka något på dem?

helt rätt. bara de att rollspelarna kanske inte tänker så långt så de hoppar i strid direkt.. men jag ska tänka på saken..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför skicka något på dem?

"bara de att rollspelarna kanske inte tänker så långt så de hoppar i strid direkt.."

Så trist. Det lär väl sluta med att en hel armé jagar de vidriga våldsmännen om de håller på på det sättet.

Prova det här som bot för våldsamma spelare.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: LoL!

Jag tycker personerna som skrev det där verkligen förmedlar något viktigt på ett smått komiskt vis. Ibland blir jag faktiskt äcklad av allt ultra-våld som (oftast) begås helt i onödan då man rollspelar. Våld borde endast förekomma då det är sista utvägen och om det är absolut nödvändigt. Att mörda någon lika så, fast med ännu mer fundering på om det är nödvändigt och om det inte räcker med att t.ex. fängsla eller droga våldsverkaren (eller vad det nu än kan röra sej om) istället.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: LoL!

I min senaste Elric-kampanj så är det just nu två personer i gruppen. En av dem är en mordisk kaosanhängare, den andre en fridfull anhängare av balansen. Det blir fruktansvärt intressant när kaoskillen ägnar sig åt att hoppa på folk i onödan (och åker på onödigt mycket däng, Elric! är ett farligt spel) och balanskillen försöker hindra honom. Ibland blir det helt grymma gräl mellan rollpersonerna (spelarna är lika goda vänner som alltid).

Man märker också hur de glider isär ju längre kampanjen fortgår på ett sätt som gör att det hela antagligen kommer sluta i en underbar tragedi, vilket passar spelvärlden alldeles utmärkt. Alltså, onödigt våld kan också vara intressant om man förvaltar det på rätt sätt (att sitta och dregla över all äcklig gore är dock inget vi ägnar oss åt, det är tankarna kring moral som är det intressanta).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Orcher ?!?

Orcher eller liknande är ju alltid bra slänga på nygjorda gubbar... De brukar ju vara ganska kassa....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok

Jaja, då kan man ju hitta på nått liknande. För jag gillar principen med orcher, de är många & kassa + att de är roliga att slakta....
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,600
Location
Helsingborg
Människor?

De brukar ju vara de grymmaste och elakaste i rollspelsvärldar över lag.. Dessutom har de samma förutsättningar som RP:na (om de nu är människor vill säga)..

Ta någon barbarstam från ingenstans och släng in som fiender om du bara vill ha några "monster" som RP:na ska träna sina vapen på..

/[color:448800]Han</font color=448800> som gillar att få spelarna att uppfatta hackemat (orcher o. dyl.) från en annan synvinkel
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: Ok

men ännu mera skoj me svartnissar. De e besvisat att det går att spela golf med dem...bara man är stor och har en TH-hammare /images/icons/devil.gif
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Kanske, Vättar eller Halvlängdsmän?

Har iofs ingen aning om deras värden (Jorges ligger i ett anat rum och jag orkar inte gå och hämta den *är i paltkoman*) men man tycker att dom inte borde vara så svårbesegrade...

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som inte tycker att han är såååå lat, typ...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Trevligt ! (OT)

Kan man ?!?!/images/icons/devil.gif
Det kan ju bli ricktigt skoj..../images/icons/grin.gif
 
Top