NYHET Bob the Worldbuilder's poll om favortirollspel 2026

Det är lite konstigt att DnD 2014 och 2024 räknas som olika spel när inte Pathfinder 1 och 2 gör det. Pf1 är väldigt mycket mer olikt pf2 än vad DnD14 är olikt DnD24.

Det är lite konstigt att DnD 2014 och 2024 räknas som olika spel när inte Pathfinder 1 och 2 gör det. Pf1 är väldigt mycket mer olikt pf2 än vad DnD14 är olikt DnD24.
Ja, grupperingarna är lite ... konstiga ... men det är väl svårt att få till sånt.

Men just D&D5 och D&D5.5 borde väl grupperas, håller jag med om.

Kul att se Dragonbane på listan. Men lite förvånad är jag att inga andra av ligans spel är med. Jag hade nästan förväntat mig att Alien skulle sticka upp huvudet, särskilt som DB gör det.

Ja, grupperingarna är lite ... konstiga ... men det är väl svårt att få till sånt.

Men just D&D5 och D&D5.5 borde väl grupperas, håller jag med om.
Han pratar lite om sina val i videon (och den föregående på samma tema), och han är rätt ödmjuk inför svårigheten. Han började t.ex. med 120 rollspel men med alla write ins blev det drygt 800.

Men just Pathfinder håller jag med om. Han kan kanske inte det så bra?

Tycker att det var en poäng att skilja på DnD5 och DnD5,5 - kul att se hur många som kör på med de gamla reglerna och hur många som har gått över.

Last edited:
Kul att se Dragonbane på listan. Men lite förvånad är jag att inga andra av ligans spel är med. Jag hade nästan förväntat mig att Alien skulle sticka upp huvudet, särskilt som DB gör det.
Min lista är bara de första 30.

Det finns 813 rollspel i hela listan, där bland annat Alien (71 röster), Vaesen (82), Mutant: Year Zero / Heirs of Doom / Undergångens Arvtagare (16), Blade Runner (20) och Forbidden Lands (61) är med.

Back