Bob The Worldbuilder om AI

Status
Not open for further replies.

verlandes.

rollspelskollektivet
Det känns lite tabu att skriva kritiskt om AI här på forumet, men Bob the Worldbuilder släppte nyss en video om AI i rollspel så tänker att det har lite relevans.

Min åsikt är att AI-genererat material är det enskilt sämsta och mest förödande elementet i hobbyn idag. Just nu är det framförallt pga att både AI-bilder, men verkligen också AI-text, är djupt oinspirerande och dåliga. Men framledes, när fler och fler använder det, kommer det innebära en försämrad hobby som helhet.

Många AI-trådar här på forumet har en fiffig "Här får man inte kritisera AI"-klausul, men det känns helt absurt. Det är ett problem att vår vackert silvertejpade och nödlösta hobby ska späs ut av sånt här värdelöst skräp.

För det är skräp. Det finns en tråd häromkring om hur man kan arbeta med AI, och som förväntat så landade den i hur man kan lura AI att visa pattarna - verkshöjden är så oerhört låg.

AI kommer bli vanligare och vanligare, vore skoj om vi kunde haft ett litet motstånd i det mänskliga och hemmasnickrande som genomsyrat hobbyn sedan dess start.

Last edited:
Just hemasnickrandet är den del som blivit så mycket enklare för många med AI. Och det är i just det sammanhanget jag tycker AI briljerar som verktyg. Det jag tycker är kul kan jag göra själv. Det jag inte har tid med kan jag ofta använda AI för.

Sen finns det fortfarande den etiska frågan så klart, vilket är varför jag fortfarande vägrar kommersiella produkter med AI, och inte kommer betala för AI (i den mån jag kan undvika det i framtiden utan att gå full "dark ages").

Men jag kan berätta en hemlighet;

Hemma på kammaren, i mina egna kampanjer och inom mina egna spelgrupper, så har jag ALLTID snott bilder och material från andra och använt för mina egna nefariska syften. Stora skillnaden nu är att jag i större mån kan anpassa det jag snor till det jag vill göra själv, snarare än tvärt om.

Just hemasnickrandet är den del som blivit så mycket enklare för många med AI. Och det är i just det sammanhanget jag tycker AI briljerar som verktyg. Det jag tycker är kul kan jag göra själv. Det jag inte har tid med kan jag ofta använda AI för.
Fast briljerar det verkligen som ett hemmasnickrande verktyg? Av det jag sett så blir det oerhört generiskt material helt utan originallitet.

Min take på detta är att AI är ett verktyg som hjälper människor uppnå olika mål.

Jag är personligen ingen fan av AI texter men det är för att ideerna är mitt kul och det vill jag inte ge bort till AI.

Om AI kan underlätta andra delar av att producera material snor inte AI mitt kul vilket gör det till ett verktyg att fundera på om det kan ge bra nog kvalite.

Sen är det ju en hobby i sig att anpassa modeller och arbetsflöden för att få ut den output man önskar.

Jag har nog lagt mer tid på att experimentera med AI för att generera det fåtal bilder som finns i mitt nuvarande projekt än det skulle tagit mig att rita något motsvarande. Men just då var det mer kul att utforska dessa nya och lets face it väldigt omogna AI verktyg, det ger inte alltid bäst kvalite men det ger en möjlighet att leka med rolig teknik.

Personligen ser jag inte det här som annorlunda än konstnärer som leker med olika typer av pennor bara för att se vilka är roligast att jobba med.

Det jag önskar kring AI är att verk bedöms efter sin kvalite och inte efter vilka verktyg skaparen valt. Det känns lite som att hänga ut halsen att skriva detta då debattklimatet är så hårt men hoppas denna tråd kan få vara konstruktiv från alla parter och att vi kan få argumentera utan att någon känner sig illa behandlad.

Fast briljerar det verkligen som ett hemmasnickrande verktyg? Av det jag sett så blir det oerhört generiskt material helt utan originallitet.

Beror väll på vad man jämför med, det AI gör bra är att hålla en relativt konsekvent stil, blir mer rörigt om jag snor bilder från internet av tio olika artister så AI undviker collageeffekten som i alla fall för mig är stämningsbrytande.

Har man lyxen att antingen ha massor med tid att rita själv blir det nog bättre om man är hyffsad, men om det är för en egen kampanj kanske jag har 1 timme prepp för 5 timmar speltid så där hinner i alla fall inte jag rita men skulle hinna använda ai.

I den mån jag ens behöver orginalitet i mitt hushållsrollspelspreppande så kan jag stå för orginaliteten.

AI:n kan få stå för riset eller potatisen jag häller min egengjorda stuvning över.

Så ja, för att ta hand om "de tråkiga bitarna" så briljerar det. Your mileage may vary, of course.

Det jag önskar kring AI är att verk bedöms efter sin kvalite och inte efter vilka verktyg skaparen valt. Det känns lite som att hänga ut halsen att skriva detta då debattklimatet är så hårt men hoppas denna tråd kan få vara konstruktiv från alla parter och att vi kan få argumentera utan att någon känner sig illa behandlad.
Tror den stora skillnaden här att det inte är användaren som skapat konsten. Att jämföra AI med en ny sorts pensel är djupt missvisande.

I den mån jag ens behöver orginalitet i mitt hushållsrollspelspreppande så kan jag stå för orginaliteten.

AI:n kan få stå för riset eller potatisen jag häller min egengjorda stuvning över.

Så ja, för att ta hand om "de tråkiga bitarna" så briljerar det. Your mileage may vary, of course.
Jag gör skillnad på AI för hemmabruk och som produktskapande "verktyg" här (men därmed bortser vi från miljöaspekten och den etiska diskussionen om konststöld).

Jag gör skillnad på AI för hemmabruk och som produktskapande "verktyg" här (men därmed bortser vi från miljöaspekten och den etiska diskussionen om konststöld).
Miljöaspekten är intressant, svårt att mäta energiåtgång på hostade modeller men hur ser du på det miljömässiga om jag använder mitt max 300w grafikkort hemma till att köra AIn jag använder? Är det mer ok när modellerna jag använder är gratis och redan tränade?

Uppriktig fråga: varför spelar det roll vem som skapat konsten?
För det första så har ju AI inte skapat konst, den har genererat en bild utifrån konst som programmerare har stulit från konstnärer. Men framförallt: har vi någon stolthet som livsform så vill vi väl inte ge upp det enda som särskiljer oss: konsten.

Miljöaspekten är intressant, svårt att mäta energiåtgång på hostade modeller men hur ser du på det miljömässiga om jag använder mitt max 300w grafikkort hemma till att köra AIn jag använder? Är det mer ok när modellerna jag använder är gratis och redan tränade?
Jag tror inte miljöaspekten av AI-användande kan trollas bort av diverse hypotetiska argument.

Jag gör skillnad på AI för hemmabruk och som produktskapande "verktyg" här
Samma här. Som jag skrev; jag är bestämt emot Gen-AI när det kommer till kommersiella produkter.

Men hobbyn som helhet är inte enbart kommersiella produkter och det där rosenskimrande hemmasnickrandet (som förvisso ligger mig väldigt varmt om hjärtat också, även om jag inte ser varför det inte kan inbegripa användandet av AI) är i allra högsta grad relevant för just hemmasnickrande, likväl som för kommersiella produkter.

Många av de trådar du kristerar för att de har en "dissa inte AI-klausul" handlar ju mycket om just hemmabruk (om än inte alla).

Uppriktig fråga: varför spelar det roll vem som skapat konsten?
Uppriktigt svar: För att poängen med konsten är (i mina ögon) att göra den, inte i första hand slutresultatet. Det är bra för människor att lära sig nya saker, och det är bra för människor att skapa kreativt.

Som jag brukar skriva: Det finns redan så många fina bilder att jag skulle kunna kolla på en ny varje sekund resten av mitt liv och ändå inte hinna med alla innan jag dör. Det finns också fler rollspel än jag kommer hinna spela, fler filmer än jag kommer att hitta titta på. Vi har ingen brist på slutresultat. Alltså vore det vansinne att optimera för maximal mängd output, så att säga.

Jag är helt ointresserad av att läsa en bok ingen orkade skriva, spela ett rollspel ingen orkade konstruera, se en film ingen orkade göra. Jag läser hellre en punktlista gjord av en människa än en bok som "promptats" av en AI. Prompt-sloppen slösar ju bara min tid. Den ger ingenting.

Jag gillar konst, skapande och kreativitet. Det finns de som tycker att de får bättre kreativitet av AI, men jag hävdar nog att de helt enkelt har fel. Deras output blir ju sämre, mindre intressant, mer generiskt och tråkigt.

Folk gör väl som de vill, men jag kommer att fortsätta lägga mina pengar på illustrationer gjorda av excentriska knäppgökar till riktiga mänskliga illustratörer, och på rollspel skapade av riktiga fysiska människor som har något att säga. Jag köper alltså inget jag vet AI varit inblandat i medvetet, och jag kommer även fortsättningsvis låta bli AI i de produkter jag skapar.

Vad folk gör hemma på rummet får väl vara mellan dem och deras inställning till klimatet och till upphovsrätt, tänker jag. Jag har en SL som spelleder mig ibland och som gillar att använda AI för att generera SLP-porträtt. Jag bojkottar inte hans kampanj, även om jag tycker att det egentligen inte ger så mycket med de där porträtten.

För det första så har ju AI inte skapat konst, den har genererat en bild utifrån konst som programmerare har stulit från konstnärer. Men framförallt: har vi någon stolthet som livsform så vill vi väl inte ge upp det enda som särskiljer oss: konsten.
Jag delar inte din synpunkt att det är att ge upp något, den mesta konst människor ritar är inte så bra, men vi producerar den ändå för att det är kul, vad gör det då oss om AI också producerar lite medelmåttig konst.

Angående copyright är jag ju av åsikten att det är synd att inte piratpartiet kom in i riksdagen och avskaffade den, så vi tycker nog inte lika där. Om jag fick bestämma skulle ingen kunna äga ideer eller former så i min värld är det inget som kan stjälas. Sen bör ju företag och privatpersoner agera inom gällande lagar men det är en juridisk och inte moralisk fråga.

Samma här. Som jag skrev; jag är bestämt emot Gen-AI när det kommer till kommersiella produkter.

Men hobbyn som helhet är inte enbart kommersiella produkter och det där rosenskimrande hemmasnickrandet (som förvisso ligger mig väldigt varmt om hjärtat också, även om jag inte ser varför det inte kan inbegripa användandet av AI) är i allra högsta grad relevant för just hemmasnickrande, likväl som för kommersiella produkter.

Många av de trådar du kristerar för att de har en "dissa inte AI-klausul" handlar ju mycket om just hemmabruk (om än inte alla).
Med hemmabruk menar jag alltså när en av mina spelare har med sig en Night Café-genererad bild på sin rollperson - om någon lägger upp ett spelmaterial för allmän bedömning, oavsett hobbynivå, så kommer AI-användandet dra ner det.

Jag tror inte miljöaspekten av AI-användande kan trollas bort av diverse hypotetiska argument.
Hur menar du? Vad var hypotetiskt i det jag sa? Alla bilder jag gjort med AI är på min egen dator.

Jag delar inte din synpunkt att det är att ge upp något, den mesta konst människor ritar är inte så bra, men vi producerar den ändå för att det är kul, vad gör det då oss om AI också producerar lite medelmåttig konst.

Angående copyright är jag ju av åsikten att det är synd att inte piratpartiet kom in i riksdagen och avskaffade den, så vi tycker nog inte lika där. Om jag fick bestämma skulle ingen kunna äga ideer eller former så i min värld är det inget som kan stjälas. Sen bör ju företag och privatpersoner agera inom gällande lagar men det är en juridisk och inte moralisk fråga.
Man kan säga mycket om copyright, men att kulturarberare ska ha lön för sitt arbete tycker jag inte är kontroversiellt.

Hur menar du? Vad var hypotetiskt i det jag sa? Alla bilder jag gjort med AI är på min egen dator.
Det hypotetiska är att det ju vore fint om alla gjorde så, men nu ser det ju knappast ut så i verkligheten som vi bebor.

Status
Not open for further replies.
Back