Blurb skrivande

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det är OMÖJLIGT att skriva en bra blurb! Jag har skrivit hela jävla boken men jag kan inte sammanfatta det på ett vettigt sätt som säljer in den? Ahhhh!!!!

Vad har varit era trick för att skriva blurbs?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag kan inte garantera att de kommer funka, men jag har två trick för att skriva en vanlig blurb
1. Använd meningar du redan skrivit. Troligtvis säljer du in spelet i dess inledning, så börja med att saxa därifrån.
2. Tänk Asterix: först kommer premissen "hela Gallien är ockuperat", sen kommer men-et "en by vägrar att ge upp", och sen vilka ens huvudpersoner är/vad de gör i denna motsättning.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Det är OMÖJLIGT att skriva en bra blurb! Jag har skrivit hela jävla boken men jag kan inte sammanfatta det på ett vettigt sätt som säljer in den? Ahhhh!!!!

Vad har varit era trick för att skriva blurbs?
Summer det hela i tre meningar, utan att nämna slutet. Därefter så kan du lägga till eller dra ifrån. Sista meningen får gärna sluta på ett sätt som gör att läsaren får en känsla att om hen vill veta mer så måste den läsa/se/spela själva produkten
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är OMÖJLIGT att skriva en bra blurb! Jag har skrivit hela jävla boken men jag kan inte sammanfatta det på ett vettigt sätt som säljer in den? Ahhhh!!!!

Vad har varit era trick för att skriva blurbs?
Glöm inte att skriva blurben för boken här i tråden.

Egentligen är du redan halvvägs:
"Boken som inte kan sammanfattas i en blurb! Läs den så förstår du varför." :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det är OMÖJLIGT att skriva en bra blurb! Jag har skrivit hela jävla boken men jag kan inte sammanfatta det på ett vettigt sätt som säljer in den? Ahhhh!!!!

Vad har varit era trick för att skriva blurbs?
Jag antar att detta är ett rollspel på grund av forumet det ligger i? Eller är det ett äventyr?

Jag tror i och för sig oavsett vill jag veta tre saker:

Vem spelar man? Vad gör man? Var någonstans gör man det? Lägg till typ en "viktig detalj" eller twist.

Frågorna behöver inte besvaras i den ordningen, men jag vill ha typ en mening per fråga.

Ett allternativ är ju att bara skriva ett antal ord som highlightar innehållet. Typ "Robotar, flygande bilar, megaskyskrapor, mord, konspirationer, Reality TV!"
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Här är fyra tips från en redaktör på ett amerikanskt förlag.

How to Write a Blurb

1. Main Plotline. For each sentence in the blurb, ask yourself: is this my main plotline? Does it directly relate to it?

2. Not a Review. A blurb is not a review. Avoid using value adjectives such as “delightful,” or “captivating.”

3. Stakes. What are the stakes? What stops the character from reaching their goal?

4. Be Specific. Avoid generic expressions like “the dark forces.” Instead, go for specifics, like “a cannibalistic doomsday cult in the backstreets of Victorian London.”
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Jag tror på att:

* Vara saklig när det gäller funktionalitet. Mini-sandbox? En serie encounters? En funnel?

* Beskriva innehållet med en inspirerande ordsallad: "Bland head crabs, semaforerare och injicerade religioner".
 
Top