Bluebooking?

Blev också rekommenderad den videon, och precis så jag tolkade det också. Not my cup of tea, verkar lite för krystat.
 
Det är å andra sidan en av de saker som jag gillar med rollspelande: det finns så mycket som händer och kan hända utanför spelmötet, både för spelare och spelledare. Jag hade önskat att jag spelat i en grupp som skulle kunna tänka sig engagera sig i ett forumspel vid sidan om mellan spelmötena, t.ex. för samtalen kring lägerelden som leder till att var och en lär känna och förstå mer om respektive rollpersons bakgrund.
 
Det är å andra sidan en av de saker som jag gillar med rollspelande: det finns så mycket som händer och kan hända utanför spelmötet, både för spelare och spelledare. Jag hade önskat att jag spelat i en grupp som skulle kunna tänka sig engagera sig i ett forumspel vid sidan om mellan spelmötena, t.ex. för samtalen kring lägerelden som leder till att var och en lär känna och förstå mer om respektive rollpersons bakgrund.
Vi körde ett Alien RPG oneshot, och på eget initiativ började vi spelare som våra rollpersoner smida ränker via Messengerchatt redan innan första spelmötet!
 
Vi har en kanal i vår Discord, mellanspel, där spelarna skriver utifrån sin karaktär. Allt som inte behöver ske direkt vid spelbordet och diskussioner/planeringar. Tidvis rätt roligt och kul med spelare som engagerade sig ordentligt.

C
 
Tittade just på The Alexandrian » Advanced Gamemastery: Bluebooking och skall jag vara ärlig förstod jag inte riktig vad "bluebooking" är för något. Om två rollpersoner har en interaktion vid sidan av huvudhandlingen, blir det då en form av forumspel där spelarna skriver i en dedikerad anteckningsbok?
Jag tror det här är viktigt för att få till flyt i online-spel där röstkanalen bara går att prata en person åt gången. Då kan folk sitta i text-kanaler och chatta sinsemellan. Det här har jag velat se mer av i de grupper jag spelar med online. Har alltid uppskattat sidosnack mellan spelare. Det är något jag själv uppmuntrar till som spelledare när vi spelar fysiskt.
 
Min känsla är att de flesta spelare inte tänker på äventyret/kampanjen mellan spelpassen och än mindre har lust att lägga tid på sidoaktiviteter. De som vill bygga ut upplevelsen på det viset är oftast spelledare.
 
Jag tror det här är viktigt för att få till flyt i online-spel där röstkanalen bara går att prata en person åt gången. Då kan folk sitta i text-kanaler och chatta sinsemellan. Det här har jag velat se mer av i de grupper jag spelar med online. Har alltid uppskattat sidosnack mellan spelare. Det är något jag själv uppmuntrar till som spelledare när vi spelar fysiskt.

Det här, tyckte det var trevligt när vi försökte ett tag under spelandet av CoS. Gav ett extra lager till spelet och skapade även utrymme för fler röster att höras. Jag tycker helt klart det är en underanvänd resurs vid spelande över nätet.
 
Jag ska vara ärlig, jag har märkt med mig själv att jag är mer aktiv i chatten innan och under spel. För mig faller det sig inte naturligt att ta ordet och det tar år för mig att komma till den trygghet att jag självmant tar för mig. Så att kunna skriva i en bok, eller föra dialog på sådant sätt gör att rollspel får mervärde för mig. Så för en person som har svårt att ta ordet, inte finner det naturligt att bara roffa åt sig så är den här typen av lösningar något som skapar inkludering i rollspel.

Ibland tror jag många rollspelare är så pass trygga i att ta ord och bara hoppa in i samtalet att de glömmer av att det finns en grupp spelare som inte äger den förmågan och därför aldrig får njuta av rollspel på samma villkor som andra. Jag ställer till exempel inte upp på att rollspel endast är en social aktivitet förd via det verbala ordet, det skrivna ordet kan bära minst lika mycket tyngd om förutsättningar för det ges. Min upplevelse är dock att den spelare som väljer att skriva mer istället för att tala inte ses som delaktig då denne bryter norm.
 
Jag ska vara ärlig, jag har märkt med mig själv att jag är mer aktiv i chatten innan och under spel. För mig faller det sig inte naturligt att ta ordet och det tar år för mig att komma till den trygghet att jag självmant tar för mig. Så att kunna skriva i en bok, eller föra dialog på sådant sätt gör att rollspel får mervärde för mig. Så för en person som har svårt att ta ordet, inte finner det naturligt att bara roffa åt sig så är den här typen av lösningar något som skapar inkludering i rollspel.

Ibland tror jag många rollspelare är så pass trygga i att ta ord och bara hoppa in i samtalet att de glömmer av att det finns en grupp spelare som inte äger den förmågan och därför aldrig får njuta av rollspel på samma villkor som andra. Jag ställer till exempel inte upp på att rollspel endast är en social aktivitet förd via det verbala ordet, det skrivna ordet kan bära minst lika mycket tyngd om förutsättningar för det ges. Min upplevelse är dock att den spelare som väljer att skriva mer istället för att tala inte ses som delaktig då denne bryter norm.

Intressant tanke! Det är definitivt nåt att ta upp med sin spelgrupp tänker jag. Även snackepåsar kan dra nytta av bluebooking.
 
Back
Top