Re: Vilket flum!
Det här låter verkligen riktigt dåligt! Vad är vitsen med att överhuvudtaget nämna d20 när man helt verkar vilja lämna alla koncept som hör dit bakom sig? Gör ett HELT eget spel istället.
Det var ord och inga visor.
För att gå in lite på vad de verkligen gör:
No Classes, Heroic Roles.
Detta är ungefär vad man har med i Unearthed arcana, Basic classes eller vad man kallar det.
Expert, Warrior och Spellcaster.
Därifrån har man också tagit No Class abilities Feats, som gör att man kan bygga sin figur mer fritt, färre karaktärsklasser men med större inneboende frihet, låter helt ok i mina öron.
No XP, Advancement, det är ju en förenkling man kan göra, tilltalar mig, XP är för mig ett verktyg för att generera levels, och det tycker jag om.
Att inte ha alver och dvärgar är ju bara en kampanjspecifik grej inget konstigt.
Ability modifiers istället för ability scores är faktiskt nått jag körde med i Basic D&D när jag spelledde några yngre förmågor, man förlorar något men inte så mycket i precision på det sättet.
Det är ju framför allt ability requirement för feats som behöver udda värdesteg, annars funkar det nog ganska bra med bara värde bonusar.
Tycker det låter spännande men det kan vara svårt att säga utan att ha läst systemet.
Jag tycker nog att det är en fin ide att hålla sig inom D20, det finns ju så mycket andra produkter man kan använda sig av och knyta an till enkelt, så marknadsföringsmässigt är det nog listigt. Men jag som spelare tilltalas av att det är D20, finns ju mycket som jag känner igen också, levels, värdebonusar, att man rullar D20, man behöver inte lära sig ett helt system från grunden, mest skillnaderna.
Bombu