Nekromanti Blorben och SLP-interaktion

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Bifur;n330550 said:
Fast 2097 har flera gånger föreskrivit kodifiering av sådana relationer/reaktioner vilket jag upplever som alltför tungrott i praktiken. Det leder i min erfarenhet (jag har faktiskt försökt genomföra detta i en kampanj även om jag inte hade kallat det blorb då) till någondera av tre problem:
- Orimliga utfall (mismatch mellan systemet och den faktiska situationen)
- Extremt långsamt spel där SL tidvis måste pausa för att verka fram ett resultat
- Osynkade utfall när RPnas agerande springer förbi SLs prepp, vilket gör att SL kör safe & boring vilket i efterhand blir skevt (eftersom det naturliga hade varit för SLPn att agera)
Jag håller helt med! Och för att lösa problem 1 och 3 så förvärrar man problem 2 och vice versa.

Det jag tror skulle behövas är att det blir en "pull" logik istället för "push" logik. Alltså istället för att man använder all befintlig data och processar den steg för steg (som jag gör mellan spelmötena t.ex.), så hade man beräknat ut bara den data man behöver "baklänges", för då handlar det bara om den data man behöver och bara när man behöver den. Eftersom det handlar om (förhoppningsvis) mycket mindre mängd data åt gången och färre tillfällen, så skulle det vara troligare att det går att göra enklare och under spelmötena. (Förutsatt att man vill lösa det med större del 2-sanningar istället för 1-sanningar.)

Men jag tror inte att man kan/bör ta bort spelledarens godtycke helt i detta fall. Människor är godtyckliga även när det gäller salienta saker, och den enda människan som SL har tillgänglig för att injicera mänsklig godtycklighet i sina SLPs är sig själv. Man vill bara bakbinda SLs möjlighet att använda information som SLPn inte har.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Zire;n330558 said:
och den enda människan som SL har tillgänglig för att injicera mänsklig godtycklighet i sina SLPs är sig själv. Man vill bara bakbinda SLs möjlighet att använda information som SLPn inte har.
Jo, men någon gång skulle jag gärna ändra det genom att plocka in externa fraktionsspelare a la O4Ö. Jag har långtgående planer på att ragga folk här till Törnetronen del 4, måste bara hitta en mekanik som är tillräckligt representativ och transparant för de presumtiva spelarna och samtidigt ger mig som SL frihet att styra detaljerna (men också ändra utifrån sådant som sker i spelmötet).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Bifur;n330560 said:
Jo, men någon gång skulle jag gärna ändra det genom att plocka in externa fraktionsspelare a la O4Ö. Jag har långtgående planer på att ragga folk här till Törnetronen del 4, måste bara hitta en mekanik som är tillräckligt representativ och transparant för de presumtiva spelarna och samtidigt ger mig som SL frihet att styra detaljerna (men också ändra utifrån sådant som sker i spelmötet).
Det här är en väldigt cool lösning. Gäller bara att göra det hanterbart rent praktiskt och tillräckligt kul för fraktionsspelaren. Tanken är att de spelar "PBM" mellan sessionerna, eller deltar de i spel? Kul att höra hur du löser
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Flanellkatt;n330557 said:
Jag tänker att ibland när 2097 förklarar "såhär skulle jag gjort" så uppfattas det som "detta är minimumkriterierna för blorb" medan jag läser det som "såhär kan du maximera blorb".

Hennes grundsystem för att strukturera samtal mellan RP och SLP där någon vill "ha något" av den andra parten (petitioner/granter från Hillfolk) är ett där SL rollspelar ut det på samma sätt som spelarna.

Men så tillkommer ju en massa tabeller/system som täcker hål i preppen, styr hur grupper agerar med mera... Jag har fått intrycket att 2097 använder mycket färdiga resurser där och att det därför är en rimligare preppbörda för SL än det först kan verka.
Ja, det kanske är så. Jag får hela tiden intrycket av hennes svar att blorben skall svara på hur en SLP reagerar på i princip alla former av bemötanden/påverkan. Inte på ord-nivå men på en mycket väl definierad intent-nivå.

Jag har haft svårt att förstå hur det är tänkt att gå till och precis som Måns så är jag mycket nyfiken på hur hon ser på det. Som jag uppfattat det så är improvisation efter en mall inte gott nog. Om inte annat så tycker jag kanske att ett intent med blorb so jag tycker mig se, well struktctured randomness, försvinner. Att en adelsperson har en pissig dag och blir rosenrasande på RP utan egentligen rationella skäl såsom livet kan vara och det är fortfarande inte SL som bara är ett a-hole.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Leon;n330563 said:
Det här är en väldigt cool lösning. Gäller bara att göra det hanterbart rent praktiskt och tillräckligt kul för fraktionsspelaren. Tanken är att de spelar "PBM" mellan sessionerna, eller deltar de i spel? Kul att höra hur du löser
PBM tänker jag. Blir nog en för svår schema-övning annars. Dessutom är ju hela grejen att upprätthålla deras informationsgap gentemot mig som SL, så om de närvarar försvinner den aspekten i alla fall.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Bifur;n330566 said:
PBM tänker jag. Blir nog en för svår schema-övning annars. Dessutom är ju hela grejen att upprätthålla deras informationsgap gentemot mig som SL, så om de närvarar försvinner den aspekten i alla fall.
Det här borde ju funka ganska bra med ett blorb-upplägg. De senaste befallningarna från fraktionsspelaren är en del av äventyrets prepp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Leon;n330567 said:
Det här borde ju funka ganska bra med ett blorb-upplägg. De senaste befallningarna från fraktionsspelaren är en del av äventyrets prepp.
Exakt. Den stora grejen är ju att separera fraktionspelarna från varandra, RPna och mig som SL när väl spelet är igång så att de kan få reagera fritt på utvecklingen, något som är sjukt svårt att både ordna som SL och att simulera fram genom mekanik.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK det här är ju en tråd som har varit på wishlisten väldigt länge att jag ska starta och nu har Måns gjort det åt mig. Jolly good! (Hoppas jag får betalt ändå haha)

Kolla

Innan vi börjar prata om att prata så kan vi kolla på att kolla. När rollpersonerna kollar efter fällor, skatter, nycklar, knappar osv så är det varken tärningsslag eller spelledarens egna beslut som avgör. Ja jo att det inte kan vara något två raders shell script som sitter bakom skärmen utan det behövs en människa med vår förmåga till att känna mönster och översätta och omtolka saker.

Alice: "OK, vi går in i den mittersta dörren. Vad ser vi där inne?"
DM: "Det är mörkt, duh..."
Bob: "Jag sade ju förut att jag tände en fackla?"
DM: "Aha, ok. Ni kommer in i ett 20 30 rum. 20 brett, 30 djupt. Mitt i den bortre väggen --- och det är nåt ni bara ser i dunkelt, din fackla är 20/20 eller hur, Bob? --- ser ni en dörr. Mitt längs vänstra väggen står det ett skrivbord. Och längs högra väggen står det en stor kista. Alltså jättestor."
Alice: "OK, finns det nåt på skrivbordet?"
DM: "Nej, och det är inte speciellt dammigt heller."
Alice: "Har skrivbordet några lådor?"
DM: "Från där du står kan du se fyra lådhandtagsknoppar."

osv osv.

Inga tärningsslag behövs för att avgöra sakerna men inte heller måste SL bestämma speciellt mycket. Utan bara följa gloraklet dvs preppen (och ev tapet-hittepå).

Prata

Samtal fungerar egentligen ganska liknande. Fast ist för att SL säger vad dom ser och hör så spelar SL en av sina SLPer.

När ett samtal börjar så behöver du först veta 1 sak.

Vem vill ha nåt av vem? Är det SLP som försöker få RP att göra nåt ("Ni måste gå ut och döda banditerna i träsket!") eller är det RP som försöker få SLP att göra nåt ("Kan vi inte få den här flarran med läkedryck gratis? Vi ska ju ändå använda den för att rädda din kompis' syrras man från gravprästen?").

Vad är det SLP vill? Här ska du konsultera gloraklet. (Ex vis dom tre nivåerna av sanning---är det uppenbart utifrån preppen vad SLP ha i sitsen?)

Om det är RP som vill ha nåt

Om det går bra

Om SLP inte har nåt hinder från att ge dom det, ex vis i preppen har du en SLP som vill att RP ska döda banditerna i träsket, och SLP vet var träsket ligger, och RP vill veta var träsket ligger, så duh, SLP och RP är on the same page här... i en sån situation: ge dom det direkt. Det kommer inte vara en speciellt intressant diskussion, bara svara på frågorna straight-forwardly och koncist. "Ja, det ligger en halv dagsmarsh från byn; följ vägen tills ni ser galg-eken och då kan ni vika av tvärt från vägen, rakt in igenom skogen." Eller vad det nu är. "Ja absolut här har ni flaskan." Samtalet kommer ändå aldrig bli intressant så håll det bara skarpt och koncist. Du behöver inte gå OOC, du kan uttrycka personlighet osv osv, men tjafsa inte emot utan ge RP det bara, spelar ingen roll om det mycket fortare än vad dom flesta primitiva skruvskallar här på jorden skulle ge dom det. Life's too short... Ex vis vi har en SLP som RP frammanar från ett elemental plane och han lyder dom i det mesta dom föreslår så det blir sällan speciellt laddade samtal med honom men jag passar ändå på uttrycka hans personlighet och säregna sätt att prata och röra sig. SEXY AZER heter han!

Det blir mycket som kan vara tapet i ett sådant samtal. Har du preppat personligheter och mannerism för denna SLP så använd det men om du inte har det så är det OK att bara ösa. Ex vis "15 slavar är fångna här, använd namnlistan sidan 29 och commoner stats, dom vill bli fria och kan tänka sig att hjälpa RP så länge det leder till att dom blir fria" är en helt OK prepp! Sen kommer dom kunna tapetas fram en blyg, en kaxig, en bitter osv osv. Det salienta är vad dom vill. Ex vis om RP kommer in och typ vägrar befria dom så kommer dom inte hjälpa dom osv.

Om det inte går bra

Om SLP inte kan/vill ge dom det så vet du troligtvis varför hen inte vill ge dom det . Dåså! Nu har vi ett intressant och skarpt samtal på kroken! Då behöver du veta sak nr 2. Vad har denna SLP för taktiker? Dvs är det en SLP som är ärlig och rättfram, eller som blåljuger, eller som är sarkastisk och nedlåtande, eller som är manipulativ, eller som argumenterar logiskt för sin sak osv. Säg att vi har exemplet "RP vill veta vägen till träsket" och SLP inte vill berätta det för hans syster är en av banditerna som härjar där och han vill inte att RP ska skada eller i värsta fall döda henne. Och du tänker i ditt stilla DM-sinne att den här SLPn skulle inte tveka för att blåljuga. Du säger alltså "Jag är inte riktigt säker på var det träsket ligger... var det inte nån som snackade om söder om stan?" trots att både du och SLP vet mycket väl att det ligger nordväst om stan.

Här är det två saker som är salienta, både vad dom vill, men också vad dom har för sätt att få det dom vill.

Ju mer personlighet, desto mer prep behövs. Men nu kommer vi till det fina i makaronen nämligen... ju mer prep du har, desto mer personlighet har du. En antagonist (typ Dracula) kanske behöver många sidor för att beskriva personlighet, agenda, mål, allierade, beteenden osv. (Är en av sakerna som gör Curse of Strahd så het som modul, att Strahd är så tydligt beskriven.) En av 15 fångar i en cell kanske inte har speciellt mkt personlighet alls bara ett random namn från namnlistan. Men då kommer hen inte heller tjafsa emot speciellt ofta, eller hur? Det är personlighet som skapar antagonismen som i sin tur kräver personlighet.

SLP säger nej om dom har nån anledning. Och "anledning" kommer utifrån antingen omständigheter ("nej vi kan inte ge er nåt magiskt svärd för vi har inget") eller från personlighet. Och det betyder att du väldigt sällan kommer i sitsen "shit mina SLP har för lite personlighet för att jag ska kunna resolva den här situationen" eftersom det då inte skulle ha blivit något tjafs (dvs laddat samtal) från första början.

OK tillbaka till blålögnen om var träsket ligger. Om RP köper det och ger sig ut på en wild goose chase fel håll från stan så fine! Samtalet slut grattis! Om RP inte köper det utan fortsätter fråga "Varför skulle du inte veta det? Du berättade ju tidigare att du hämtat den där staven i träsket?" osv så är det dags att fortsätta med en ny taktik eller en ny variant av samma taktik. "Att det var jag hämtat? Nej det har ni fått om bakfoten" eller "OK, jag ska säga som det är. Jag vet var träsket ligger. Men jag ville inte berätta för jag ville inte att ni skulle komma i fara..." dvs nya blålögner. Eller brutal ärlighet dvs att nästa taktik blir försöka få dom på bandit-syrrans sida. Dvs: fortsätt tjafsa mot tills RP gett sig eller tills SLP själv har fått slut på argument.

SLP: "Det går inte pga X"
RP: "Men ok här är en lösning på X"
SLP: "Det där är inte en bra lösning på X pga Y"
RP: "Men ok här är en lösning på Y"
SLP: "OK bra då är X avklarat men det finns en till anledning till att det inte går och det är Z"
osv fram tills att det går (dvs slut på anledningar så SLP ger sig) eller tills att RP ger sig!

(Vi har ju också regeln att dom som ger sig belönas mekaniskt!)

Nyckeln är att vara på det klara med om SLP vill, och, varför dom inte vill (om dom inte vill), och hur dom får som dom vill. "Varför" och "hur" besvaras av prepp (personlighet eller omständighet), och "varför" ger i sin tur svaret på "om".

Det blir skarpa samtal och ibland ganska känslomässiga. Du kommer direkt fram till kärnan.

På ett liknande sätt om det är SLP som vill övertyga RP om nåt. Varför vill SLP att RP ska göra detta, och hur får dom vad dom vill osv? Prova taktik efter taktik tills varje taktik är helt uttömd eller nån ger sig.

Upprepningar

Det finns en sak att hålla öronen öppna efter och det är upprepningar. När samma argument börjar komma om och om igen (oftast från RP... du är ju en skarp och lyhörd SL eftersom du har läst denna guide <3) så är det dags att stänga ner samtalet. "Hon tar upp stickningen igen. 'Jag har inget mer att säga.'" "Han drar sitt svärd..." osv osv.

Intensitet

Det är ibland inte bara om dom vill/inte vill som är intressant utan också hur mycket dom vill/inte vill det. "Kan jag få ett kopparstycke" "nä..." vs "Kan jag få 1000 dinarer?" "Aldrig i livet!". Det påverkar också hur dom uttrycker sig, vilka taktiker osv dom kan tänka sig att ta till.

SLP mot SLP

Offscreen

Rulla ut det! Jag har mycket enklare och mer nerstrippade och abstraktare regler för hur SLP behandlar varandra mellan spelmötena eller när RP inte är i närheten!

Onscreen

Om du har möjlighet... och detta är inte alltid helt blorbigt, och isf går det ju inte att använda, men... ibland funkar det urbra att låta SLPerna vända sig till RP istället för varandra. "Hör ni vad det är han står och säger?! Hur kan ni låta honom säga det" och liknande.

Frågor på det?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Så det inlägget gäller alltså SLPs beteende inuti ett visst samtal eller möte.
Hur ska SLP på ett större plan, över längre tid kunna ha och utföra agendor?
Är inte nöjd med någon av dom lösningarna jag sett:
  • Sine Nomine faction turns (ex vis Stars Without Numbers): tungrott, tar för mkt tid, har för mkt subjektivitet
  • Fronts: känns skriptat
  • Threat maps: har för mkt subjektivitet
  • Ekonomi/eventssystem a la ACKS: snacka om tungrott!

Så det här med SLP och deras beteende och leverne och hur dom härjar runt på kartan tycker jag är ett område av rollspel där jag är jättepepp på att se vilken ny design som kommer kunna komma nu när folk börjar fatta blorbighet och varför blorb är en intressant kvalitet att försöka skapa/bevara i rollspelandet.

Av dom fem så har factions turns ändå fungerat bäst för oss. Vi körde systemet från Silent Legions i vår glitchworldkampanj.
"Socialite challenges" i Silent Legions är också fantastiskt.

Relationskartan på sidan 53 i [ störig OSR snubbes stadsbok ] är också helt fantastiskt och svarar på så himla många frågor. Tyvärr har jag lackat ur rätt rejält på den killen och skulle gärna vilja ersätta den boken helt.

Det andra som också har fungerat väldigt bra är modulspecifika lösningar ex vis
  • red wizards i Tomb of A; reglerna för deras beteende är sammanfattat med en eller två meningar men sättet deras framfart är random var väldigt levande och effektivt
  • faktionerna i The Lost City well deras patruller och rörelser är, pga den specifika geografin, ganska bra representerade genom att dom är med på mötestabellen
  • syskonen by Frosen i Deep Carbon Observatory med sin lista över situationsspecika taktiker och sin agenda som sträcker sig tusentals år in i framtiden om inget händer
  • blomblads-diagrammet i The Sundown Ablaze intressant sätt att se hur sjukdom sprider sig

eller ibland mindre bra:
  • byborna i början av Deep Carbon Observatory... det RP väljer att interagera med har jättestor påverkan på vad som händer men det märks inte för spelarna att det är så. Det känns för dom bara som att dom blir över-östa med scriptade events.

Så... är pepp på hur folk kan ta idéer liknande SWN fast göra det både mer nerstrippat och enklare samtidigt som det är mindre subjektivitet i det. Jag älskar SWN och dom andra Sine Nomine spelen för dom är typ 95% of the way to blorb. Men samtidigt finns det här och där små fragment av oblorbighet i det... hmm... frustrerande... och det är också jobbigt att det inte är open source!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
En anledning till att det inte varit så mkt fokus på vad SLP gör och varför är för att det är ju ändå RP som är huvudpersonerna. Dom går från ställe till ställe och stir up trouble. Ex vis Dogs in the Vineyard. Behövs ingen faction turn där, demonernas plan och agenda är ju ganska tydligt emergent från town creation rules. Uj uj uj nu blev det mkt svengelska. är trött och sjuk

Men jag är ändå jättepepp på att se bättre blorbiga SLP-faktions-regler uppfinnas.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Som ni sker skiljer jag på SLP-interaktion vs SLP-faktion. Dvs encounter level social rules vs network level social rules.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
2097 Tack för uttömmande och bra svar. Jag tror vi alla hade övertolkat SLPs i blorben (som flanellkatten antydde) och detta var i princip vad jag var ute efter. Ska låta detta sjunka in.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja det här har varit ett länge efterfrågat inlägg. Men alltså, SLP-faktions-delen är också något som jag tycker verkligen behövs designas bra regler för i blorb. Generellt finns det så sjukt mkt design som saknas men som nu kan kommas när blorbighet är ett mål.

Jag tycker det är gloraklet som ger svaren jag vill ha. Ex vis: det står oftast i modulerna vad olika SLP tycker och tänker eller vill ha av RP.
 
Top