Blorba Korpens klagan

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
I bland tänker jag på att jag vill blorba Korpens klagan (en kampanj till Svärdets sång). Nyliga trådar av @Pilzefrau och @Nässe och ett gammalt forumgräl om huruvida Korpens klagan bör bedömas som en blorb eller inte har fått mig att åter ta upp tankarna. Jag vet inte riktigt vad de har för riktning eller fart, men de finns där och jag tänkte sammanfatta dem i den här posten/tråden, lika mycket för att strukturera mig själv som för att bolla tankarna med andra.

Vet ni vad det här inte är? En kritik av Korpens klagan. Jag älskar Korpens klagan. Mina tankar handlar inte om att rätta till fel i Korpens klagan, utan snarare om att preppa min version av den. Tanken är att kunna beskriva upplägget på strukturnivå, utan spoilers, mycket för att jag inte orkar ha ännu en tråd som är hemlig för @Lemur. Om det ändå skulle dyka upp spoilers, sätter jag dem inom spoilers-taggar, så även någon som spelar eller har tänkt spela kampanjen som spelare bör kunna läsa utan risk.

Jag vill etablera kartan och världen i preppen, innan rollpersonerna kommer dit och börjar interagera med den. Det avviker lite från vissa förslag om hur Svärdets sång kan spelas, men är ett klassiskt upplägg. Jag vet knappt vad blorb är, men jag tror att jag gillar det. Det som lockar mest, i min bild av vad det är, är att bygga en värld som händer utan att jag som SL behöver styra den under spelmötet; att jag preppar världen, inte berättelsen. I Korpens klagan är världen Det glömda landet. Det har en ganska rik historia och en karta med olika terränger och ett antal äventyrsplatser. Resor går genom hexagoner och i dessa kan rollpersonerna stöta på slumpmöten. I spelets och kampanjens lore nämns ett antal områden och vilka släkten och fraktioner som befolkar dem. Områdenas särpräglar ryms emellertid inte i tabellerna för slumpmöten. De är bara sorterade efter terrängtyp. Jag återkommer till det.

Jag vill att rollpersonerna ska vara vilse. Landet ska vara nytt. De kan ha hört rykten om det, men de ska inte vara etablerade i några fraktioner eller relationer. Det är ett ganska bekvämt sätt att slippa tvinga in spelarna att läsa lore, men lägger också fokus på utforskande. Kartan ska vid första spelmötet vara tom, alternativt täckt av fog of war. Rollpersonernas bakgrund ska vara av ganska liten betydelse, det är i spelet deras karaktärer blommar ut.

Det här har mynnat ut i ett ganska låst startupplägg där alla startkaraktärer kommer från Alderland där de blivit dömda till, eller frivilligt valt, att bli nedsänkta i Det glömda landet i norr. Det mest relevanta att säga om Alderland i sammanhanget är egentligen att rollpersonerna lämnar det bakom sig, men det finns även två religioner (som ligger i konflikt med varandra) och landet domineras av människor (om inte @Brior skriver annat i den kommande modulen). Spelarna är därför begränsade till att välja mellan tre olika släkten för sina rollpersoner:
  • Människa
  • Klen (halvalv)
  • Valond (halvdvärg)
Släktesbegränsningen rimmar, tycker jag, också bra med fokuset på utforskning och att avtäcka kartan. Alver och dvärgar är legendariska varelser, av vilka endast halvättlingar finns kvar. Spelandet bygger sedan på att rollpersonerna utforskar Det glömda landet. Järnlåset, en solid mur, och bergskedjan Limaryggen hindrar dem från att återvända till där de kom ifrån. Istället måste de ta sig in Det glömda landet innan vakterna på Järnlåset hinner genomborra dem med sina armborstlod.

Som jag nämnde ovan finns det områden i Det glömda landet. Jag vill att de ska få en starkt särprägel genom egna tabeller för slumpmöten, som ersätter de terrängspecifika som kommer med spelet. Till skillnad från spelet vill jag även föra in möten med släkten, kampanjens fraktioner och krokar till äventyrsplatserna i tabellerna. Att rollpersonerna hamnar på en äventyrsplats, ska inte bero på att jag som SL vill det, utan för att rollpersonerna gick dit som ett svar på världen.

Om en rollperson skulle dö, skapar spelaren en ny, som av naturliga skäl befinner sig i området gruppen befinner sig i. Om de till exempel befinner sig i en skog befolkad av en orchstam, kan spelaren skapa en rollperson som är orch, alternativt en alderländsk äventyrare (som i startupplägget). Jag tycker att det kan bli en lite skön upplåsningsstruktur för att öppna upp för nya slags rollpersoner under kampanjens gång.

Okej! Nu har jag skrivit av mig och jag tror att jag bättrar på min fart och riktning genom att få frågor och svar på det här. Till exempel:
- Ni som har spellett Korpens klagan - gjorde ni något liknande det ovan? Får jag ta del av er prepp?
- Blir någon sugen på att spela Korpens klagan så som jag beskriver upplägget ovan? Vad verkar gott? Vad verkar segt?
- Inget av det jag skriver är nytt. Har ni tips på kampanjer eller hjälpmedel som löser vissa bitar snyggt?
- osv.
 
Last edited:

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag blir sugen på att spela det!

En metod som jag har använt till slumpmöten – även om jag använt den väldigt lite eftersom det varit väldigt lite hexcrawl – är att ha en tabell för terräng, men att ha en range som är typ "möte relaterat till närmaste äventyrsplats" eller så. Då får man en fördelning där man alltid kan stöta på björn och varg och vad det kan vara, men ibland springer på en alv på flykt eller en gammal mossbevuxen milsten som pekar ut vägen till ett fort eller nåt; utan att behöva kopiera över 1: björn, 2: varg osv osv till tjugo olika tabeller för tjugo olika skogar, och utan att riskera att alven som flytt från trollen i Tjosanhejsanbergen kommer ridande i panik i Hummeldummelskogen på andra sidan kartan.

Då kan man också bespara sig lite arbete: utgå från de övergripande terrängtabellerna, och preppa de områdesspecifika sub-tabellerna när RP är på väg dit, ett eller två spelmöten i förväg. Med risk för att oblorba lite grann kan det också vara en fördel till och med. Om du gör hela tabellen för Hummeldummelskogen i början av kampanjen, och så dröjer det 6 månader in-game innan de kommer dit, så kanske du ändå måste ändra en massa specifika resultat för att den politiska situationen mellan alverna och trollen har ändrats eller så. Mer arbetseffektivt då att skriva de tabellresultaten så att de reflekterar läget ungefär när RP kommer dit. Som sagt, det finns risk då att bryta med "ingen påse efter att du sett sten"-principen, alltså att anpassa världen efter RPs specifika situation halvvägs in. (En metod för att undvika det är att be någon utomstående om hjälp kanske oss på forumet! Berätta om situationen ur alvernas synpunkt, utelämna sånt som bara RP vet, och fråga "vad tror du alverna skulle göra i det här läget?" och så köra på det. Jag mailade 2097 flera gånger under min senaste dungeon, och frågade vad grisarna och spindlarna och kultistprästen hittade på mellan RPs räder.)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Som jag har förstått det är blorb-kritiken mot Korpens Klagan mest att äventyrsplatser inte har förbestämda platser utan kan slängas fram lite godtyckligt. Så länge du placerar ut dem medans du preppar borde det kunna bli hur blorbigt som helst. Jag är sugen, när kör vi?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag blir sugen på att spela det!

En metod som jag har använt till slumpmöten – även om jag använt den väldigt lite eftersom det varit väldigt lite hexcrawl – är att ha en tabell för terräng, men att ha en range som är typ "möte relaterat till närmaste äventyrsplats" eller så. Då får man en fördelning där man alltid kan stöta på björn och varg och vad det kan vara, men ibland springer på en alv på flykt eller en gammal mossbevuxen milsten som pekar ut vägen till ett fort eller nåt; utan att behöva kopiera över 1: björn, 2: varg osv osv till tjugo olika tabeller för tjugo olika skogar, och utan att riskera att alven som flytt från trollen i Tjosanhejsanbergen kommer ridande i panik i Hummeldummelskogen på andra sidan kartan.

Då kan man också bespara sig lite arbete: utgå från de övergripande terrängtabellerna, och preppa de områdesspecifika sub-tabellerna när RP är på väg dit, ett eller två spelmöten i förväg. Med risk för att oblorba lite grann kan det också vara en fördel till och med. Om du gör hela tabellen för Hummeldummelskogen i början av kampanjen, och så dröjer det 6 månader in-game innan de kommer dit, så kanske du ändå måste ändra en massa specifika resultat för att den politiska situationen mellan alverna och trollen har ändrats eller så. Mer arbetseffektivt då att skriva de tabellresultaten så att de reflekterar läget ungefär när RP kommer dit. Som sagt, det finns risk då att bryta med "ingen påse efter att du sett sten"-principen, alltså att anpassa världen efter RPs specifika situation halvvägs in. (En metod för att undvika det är att be någon utomstående om hjälp kanske oss på forumet! Berätta om situationen ur alvernas synpunkt, utelämna sånt som bara RP vet, och fråga "vad tror du alverna skulle göra i det här läget?" och så köra på det. Jag mailade 2097 flera gånger under min senaste dungeon, och frågade vad grisarna och spindlarna och kultistprästen hittade på mellan RPs räder.)
Ja, bra! Jag har nog tänkt att områdena ska avvika mer från varandra än bara genom krokar till äventyrsplatser, men det är bra med sådana platshållare. Jag har tänkt något liknande när rollpersonerna färdas på en väg; att det finns möten som är villkorade i områdena.

Jag kommer nog inte palla preppa alla områden innan vi börjar spela (om vi vi börjar spela), men har också tänkt lösa eventuella förändringar i områdena med faser som inträder vid givna punkter. Det blir ju lite mer dynamiskt att löpande följa rollpersonernas agerande i det här, men det tar samtidigt bort möjligheten att släppa det vidare till en annan SL som färdig blorb. Mitt intresse ligger nog både i att kunna spela blorben och skriva den, insåg jag nu. Men skuggspelaridén är ju väldigt tilltalande!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Vad är att blorba?
Jag vet inte exakt, men en gång i tiden sammanfattade @luddwig det såhär:

Med risk för att jag missuppfattat, och för att trampa 2097 på tårna, skulle jag säga att blorb är en sandlåda byggd på ett sådant sätt att spelledaren inte ska fattar godtyckliga beslut om spelvärlden. Syftet med detta är att spelvärlden ska kännas solid.
@Pilzefrau har en tråd om ett blorbigt upplägg också:

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Vi är på upploppet av Korpens klagan. För att blorba den (så som jag uppfattar blorb) behöver du ta en massa beslut innan ni börjar. I Korpens klagan är mycket lämnat till spelledarens tycke och spelarnas reaktioner när det gäller många av de händelser som finns på äventyrsplatserna, man kan göra si eller man kan göra så, och det behöver styras upp om det ska blorbas.

Om jag skulle spelleda det igen skulle jag:

1. Räkna hexerna på kartan och reflektera över hur långt en grupp faktiskt kommer på några dagar.
2. Placera ut alla äventyrsplatser från början.
3. Placera ut och namnge ett tiotal byar redan från början. Fundera på hur deras relationer ser ut och vad deras relationer kan vara till andra folkslag (för att spelarna kommer att fråga "finns det en by i närheten" eller "jaha, hur gillar ni att bo så nära alverna och hur gillar de er?" och sånt).
4. Berätta om de mest uppenbara maktspelarna.
5. Bestämma exakt hur alla folkslag reagerar på en kaosgrupp som troligen kommer att vilja dänga till Rostbröden, kanske genom en allians. Och vad som skulle få folkslagen att gå med på en sådan allians?
6. Bestäm hur andra äventyrslystna reagerar på en kaosgrupp. Vill de gå med? Vill de bli henchmen? Vill de mucka?
7. Lägg in en massa mer skatter så att rollpersonerna har en chans att bygga ett fäste. Använd 10 spelomgångar på att låta dem äventyra och ge dem sedan en bra plats att ha ett fäste på. Eller låt dem befästa en äventyrsplats de "klarat av", t.ex. Vädersten.
8. Ge dem ett par åsnor och en vagn tidigt. Dels för att frakta större grejer de hittar och dels för att det är jävligt kul när de ska hantera en vagn och två åsnor.
9. Ha endast ett slag för slumphändelse per dag gruppen reser. Inte för att det är tråkigt och så, utan för att det kan gå oerhört mycket tid åt att spela igenom korta händelser som inte påverkar kampanjen. Alternativt ... titta på alla händelser och försök koppla ihop dem till kampanjen redan från början.
10. Vara väldigt tydlig med själva plotten, mina spelare känner lite så där "jaha det här gör vi men varför egentligen? Den där Merigall dök ju bara upp och nu vete fan det verkar ju vara bättre om allt det här inte händer".
11. Läsa den episka tråd @Bolongo skrivit om hans kampanj! Sno så mycket du bara kan! Ovärderligt!

Öööööh, ska fundera på om jag kan komma på mer, men nu måste jag rusa och kolla på slutscenen i Conan Barbaren!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Vi är på upploppet av Korpens klagan. För att blorba den (så som jag uppfattar blorb) behöver du ta en massa beslut innan ni börjar. I Korpens klagan är mycket lämnat till spelledarens tycke och spelarnas reaktioner när det gäller många av de händelser som finns på äventyrsplatserna, man kan göra si eller man kan göra så, och det behöver styras upp om det ska blorbas.

Om jag skulle spelleda det igen skulle jag:

1. Räkna hexerna på kartan och reflektera över hur långt en grupp faktiskt kommer på några dagar.
2. Placera ut alla äventyrsplatser från början.
3. Placera ut och namnge ett tiotal byar redan från början. Fundera på hur deras relationer ser ut och vad deras relationer kan vara till andra folkslag (för att spelarna kommer att fråga "finns det en by i närheten" eller "jaha, hur gillar ni att bo så nära alverna och hur gillar de er?" och sånt).
4. Berätta om de mest uppenbara maktspelarna.
5. Bestämma exakt hur alla folkslag reagerar på en kaosgrupp som troligen kommer att vilja dänga till Rostbröden, kanske genom en allians. Och vad som skulle få folkslagen att gå med på en sådan allians?
6. Bestäm hur andra äventyrslystna reagerar på en kaosgrupp. Vill de gå med? Vill de bli henchmen? Vill de mucka?
7. Lägg in en massa mer skatter så att rollpersonerna har en chans att bygga ett fäste. Använd 10 spelomgångar på att låta dem äventyra och ge dem sedan en bra plats att ha ett fäste på. Eller låt dem befästa en äventyrsplats de "klarat av", t.ex. Vädersten.
8. Ge dem ett par åsnor och en vagn tidigt. Dels för att frakta större grejer de hittar och dels för att det är jävligt kul när de ska hantera en vagn och två åsnor.
9. Ha endast ett slag för slumphändelse per dag gruppen reser. Inte för att det är tråkigt och så, utan för att det kan gå oerhört mycket tid åt att spela igenom korta händelser som inte påverkar kampanjen. Alternativt ... titta på alla händelser och försök koppla ihop dem till kampanjen redan från början.
10. Vara väldigt tydlig med själva plotten, mina spelare känner lite så där "jaha det här gör vi men varför egentligen? Den där Merigall dök ju bara upp och nu vete fan det verkar ju vara bättre om allt det här inte händer".
11. Läsa den episka tråd @Bolongo skrivit om hans kampanj! Sno så mycket du bara kan! Ovärderligt!

Öööööh, ska fundera på om jag kan komma på mer, men nu måste jag rusa och kolla på slutscenen i Conan Barbaren!
Tack! Grymt!

Min tanke har varit att jag kör äventyrsplatserna by the book, men det kan hända att även de behöver lite handpåläggning med mer tydliga agendor och attityder.

2. Ja, det har jag gjort men jag ändrar mig rätt ofta. Funderar på att inte placera dem på de utmärkta platserna.
3. Bra idé!
4. Aha! Tänker du innan man börjar spela? Varför? Jag tänker att det får komma som och om det kommer.
5. Ja, återigen tydliga agendor. Det kan nog vara bra att tänka igenom, ja!
6. Yes! Eller fixa någon attityd-tabell.
7. Just det! Det kan vara bra att få med tidigt, ja, och även plantera tanken innan man börjar spela.
8. Hahaha! Jag kommer fylla mina slumptabeller med åsnor!
9. Ja, jag har redan börjat snickra på att knuta händelserna till platser. Exempelvis kopplade jag Koracia till en slumphändelse. Jag har också tänkt blanda in händelserna från Bestarnas bok i leken, men bra att koppla ihop delar med varandra!
10. Ja, det är en avvägning. Jag hoppas kunna få till en stämning där de engagerar sig så mycket de vill. Världen kan få gå under utanför deras fästefönster under tiden som de har fest, om de föredrar det. Alltså, jag vill att världen ska pågå även utan rollpersonerna.
11. Japp, följde Bolongo-tråden. Mycket bra!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
4. Aha! Tänker du innan man börjar spela? Varför? Jag tänker att det får komma som och om det kommer.
Jepp, innan spel. Den legendariska kejsarinnan Soria blir inte så legendarisk om man åtminstone inte hört henne nämnas. Det kan bli lite "jaha en till mäktig person som vi aldrig hört talas om, var kommer alla de här ifrån egentligen?". Så om man hör dem nämnas, kanske i förbifarten, eller när man beskriver släkten, eller om någon bara säger "vi flyr från Maktspelare X, som är så här och så här" så får spelarna mer "koppling" till världen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jepp, innan spel. Den legendariska kejsarinnan Soria blir inte så legendarisk om man åtminstone inte hört henne nämnas. Det kan bli lite "jaha en till mäktig person som vi aldrig hört talas om, var kommer alla de här ifrån egentligen?". Så om man hör dem nämnas, kanske i förbifarten, eller när man beskriver släkten, eller om någon bara säger "vi flyr från Maktspelare X, som är så här och så här" så får spelarna mer "koppling" till världen.
Principiellt är det väl fortfarande blorb om man bara har ett system för att slumpa besluten hellre än att SL tar dem arbiträrt? Men som du skriver blir det då svårare att få sammangängande händelser, medan om man vet var kejsarinnan befinner sig så kan man börja plocka upp mer rykten och information när man närmar sig.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jepp, innan spel. Den legendariska kejsarinnan Soria blir inte så legendarisk om man åtminstone inte hört henne nämnas. Det kan bli lite "jaha en till mäktig person som vi aldrig hört talas om, var kommer alla de här ifrån egentligen?". Så om man hör dem nämnas, kanske i förbifarten, eller när man beskriver släkten, eller om någon bara säger "vi flyr från Maktspelare X, som är så här och så här" så får spelarna mer "koppling" till världen.
Just legenderna som "plötsligt" dyker upp under spel har jag tänkt blir mer naturliga om rollpersonerna kommer från Alderland. Då känns det naturligt att det finns en legendarisk kejsarinna som de inte hört talas om innan. Jag har för övrigt en tanke om att dela upp ryktena om en plats, person eller artefakt i tre delar: legend, område och plats. Det är ju väldigt sällan plats och område framgår av de skrivna legenderna, men den informationen ska gå att få på platser och genom slumpmöten.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Blorb följer alltså i princip berättartraditionen med upptäckandet, där man ju längre in man kommer i berättelsen får veta mer. Läsare (här spelare) upptäcker mer och läser in sammanhang och knyter samman det till en vidare vy. Vilket kan omkullkasta tidigare insikter.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
I det här fallet blir det så. I princip finns det inget som hindrar att spela blorbigt i en spelvärld med 1000 s detaljerad setting-info som alla spelare förväntas läsa och som alla hjälps åt att komma ihåg och förhålla sig till (för att ta ett extremt exempel). Det viktiga är att spelledaren förhåller sig till världen så som den är och spelar den ärligt, oavsett om det är att en scenarioförfattare bestämt det, SL själv bestämt det i prepp-stadiet, eller regler/tabeller som styr vad som händer varje gång man slår på ett skelett eller vandrar genom bergen. Målet är att när något händer, ffa något bra eller dåligt, så ska det finnas en verklighetskänsla: det hände på det sättet för att det faktiskt var så det blev. Det kanske var tur eller skicklighet inblandat, men det blev inte på ett visst sätt för att SL ville vara snäll eller taskig, eller för att spelarna kom överens om att det var mest dramatiskt. När blorb funkar riktigt bra så kan det göra att segrarna känns mer som segrar, nederlagen känns mer rättvisa, och upptäckter känns mer som äkta upptäckter.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Så blorb är alltså mer informationsmängd än att ny okänd information presenteras.

Upptäckande är annars en väldigt tacksam berättande och spelform, då både rollperson och spelare kan upptäcka ihop. Förstår när det kan vara frustrerande att spela och upptäcka fel man gör/gjort på grund av bristande information (om man som roll borde veta bättre).
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Blorb följer alltså i princip berättartraditionen med upptäckandet, där man ju längre in man kommer i berättelsen får veta mer. Läsare (här spelare) upptäcker mer och läser in sammanhang och knyter samman det till en vidare vy. Vilket kan omkullkasta tidigare insikter.
Ja, upptäckandet och att världen växer för rollpersonerna är centralt i mitt fall. Sedan gör ju inte läsaren av en bok några egna val som påverkar berättelsen, vilket är ännu mer centralt, både i mitt fall och i blorb i allmänhet.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja, böcker är oftast statiska. En jämförelse med dator/console-rollspel kanske kan vara en bättre jämförelse, även om de också har statiska element. Fast alla färdigskrivna äventyr lider nog lite av den problematiken, om man skriver äventyret med utgångspunkt i en snävare tänkt berättelse.

Låter som du tacklar problemet bra, skulle nog uppskatta att varit en av dina spelare.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
552
Location
Gävle och Åland
Lustigt nog började jag själv spelleda Korpens klagan förra veckan (andra försöket – det första föll pga deltagarnas tidsbrist). Vi talade en del vid första mötet om förväntningarna och jag nämnde ”blorb”, men kom inte ihåg vad det kallades ;-) . Hur som helst var alla överens om att INTE blorba, utan att köra mer dynamiskt. Vet inte om ändamålsenligheten med blorb hänger ihop med vad man väntar sig av sitt spelande, men vi vill mest ha kul och ständiga överraskningar och utmaningar. Utan att förringa metoden eftersom många verkar gilla den så har jag personligen inte sett vitsen med blorbande. Återigen lite av en smaksak tror jag.

Som en mer teoretisk kommentar hänvisar jag till mitt senaste blogginlägg på liknande tema, dvs i spelsammanhang att genererande av data under spel ger nya mönster som omöjligt går att förutse på förhand, men som jag tycker det är spännande att arbeta med. Därför arbetar jag med en mer löslig planering.

Things I can plan in advance might run like clockwork, but they are never as alive as things I myself discover along the way, often with the happy elation of an explorer rather than as a methodical creator.
 
Top