Nekromanti Bloody war!

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Shall we just stand and watch?

Anej, alverna kommer i sista stund och ställer sig på människornas sida, precis som i helms deep i "Two towers". Jäkligt dåligt egentligen, så var det ju inte i boken...

Scheisse samma, Asharierna lär inte ge sig så lätt med sin nationalistiska anda (kolla på amerikanska frihetskriget). "Minutmän" med grepar, svärd och armborst drar ut i strid mot de väldrillade jargierna, asharierna stämmer upp i sång om frihetens land, de tappras hem och deras stjärnbanér vajar i vinden... ah, juvligt!!! De bara kan inte förlora!
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Och soldierna tror på Aurias och Pelias...

"Just det! Enda vägen in är genom Damarien och Västmark i söder eller genom Drunok i norr. Drunokerna är pissed-off på jargierna och kommer säkert inte låta legionerna passera utan strid, om de så dör på kuppen. Västmark står mer på soldiernas sida än på jargiernas, och Damarien står mer eller mindre helt bakom jargierna, trots kulturkrockarna."

Det första alternativet är troligast, om man inte stoppar in jargierna i båtar och skeppar dom till Asharien. Drunok är alldeles för svagt för att erbjuda mostånd av intresse.

"Går jargierna genom Soldarn får de rådäng p.g.a. soldiernas gerillakrigföring i Yoldeskogen."

...Vilket är en av anledningarna för att de inte väljer denna väg.

"Går de genom Drunok så stöter de på herr Vrimzikiel och en helvetes massa arga asharier. Drunokerna mosar de lätt. Asharierna kan vädja till Sunariskogens alver om de lovar att de blir självständiga efter krigets slut (en plan som jag kommer att använda i framtida kampanjer)."

Vrimzikiel har inte en chans mot Jargiens armé, och dessutom har väl han ingenting emot Jargien? Mer troligt är att han antingen håller sig undan eller går in på Jargiens sida. Sunariskogen har listigare medel än att slänga ut sin befolkning i död och misär för att uppnå självständighet, och kommer lokalt säkert att ta in Ashariska flyktingar, och försvara skogen med sitt eget kött och blod, vilket inte kommer att behövas, eftersom Jargien kommer att hålla sig undan. Svårare än så är det inte. Alvernas krigsföring lämpar sig även den i princip bara för snårig skog och försvarsstrid.

"Dessutom, om en fet jävla demon med vingar och horn och hela köret skulle ställa sig framför dig , skulle du då stå kvar?"

Alternativet vore väl att kuta och bli dödad av sina egna officerare. Jag hade avvaktat. Sen när det visar sig att bjässen inte kan göra något mer än att se farlig ut hade jag hoppat på honom tillsammans med mina kompisar. En annan grej är att jag inte är troende, jag tror inte att jag kommer till någon fin himmel när jag dör. Jag skulle nästan våga säga att jag är rädd för att dö, det är man inte om man är starkt troende.

"Jag tror inte ens att Jargus kan betala hela sin här utan att skuldsätta sig hos Temiranz (se "Cirefalier", handelsavsnittet), vilket till slut antagligen kommer att leda till jargiernas fall då soldaterna strejkar."

Jepp, men detta kommer att dröja.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
angående era funderingar!

Alverna kommer nog inte att ställa sig på någons sida! för att de har andra planer!

Dvärgarna kommer nog absolut inte ställa sig på Jargiernas sida, då dessa bekämpar alla religioner i Mundana förutom sin egen. Dvärgarna håller ju väldigt hårt på sin gud. De värnar nog mera om Asharien och Soldarn. :gremsmirk:

Jargiernas armeé är enorm och väldigt väll tränad och väldigt bra utrustad, om Jargierna vill så kan de inta vilken stad som helst i hela Mundana utan problem men gör inte detta då de har lite andra problem...som ni själva får kolla upp!?

Sen om man ska prata om dessa länders allierade så vet ju knappast något land hur dess allierade aggerar när det börjar heta till på krigsstigen? inte sant?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Bloody war! (ANT)

"Någonsom har dratt igång kriget än?"

Ja. I stort sett blev det oavgjort, men massor av människor dog. Frågor?
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Ack ack ack

Jargiens befolkningsmängd är väl typ 20-30 gånger Ashariens och Soldarns tillsammans, och arméns storlek ligger väl något ditåt också.

Har du gjort lumpen? Vet du hur mycket underhålle krånglar på svenska övningar där vi har c:a 3000 man som ligger i fält runt Skövde, och underhållet har tillgång till radio, lastbilar o.s.v.

Tänk dig på ett ungefär hur mycket mera underhållet krånglar när det ska underhålla jargiens trupper, dess medföljande adelssprättar, alla andra typer som ska med, fälthoror..os.v.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dvärgiskt stål rular.

"Jag tror ändå att dvärgarna föredrar att inte bli diskriminerade än att de blir det. Det skulle jag göra i alla fall."

Är det någon som blir diskriminerad i Khazim-Renk-Ghor så är det jargierna.

Och skulle någon dvärg i Jargien bli diskriminerad... tja, trist. Dvärgen kan åka hem till Khazim-Renk-Ghor igen där han inte blir diskriminerad, och efter tillräckligt mycket dvärgadiskriminering så står Jargien utan dvärgiskt stål.

Och det vet jargierna om.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ack ack ack

"Tänk dig på ett ungefär hur mycket mera underhållet krånglar när det ska underhålla jargiens trupper, dess medföljande adelssprättar, alla andra typer som ska med, fälthoror..os.v."

...det är så att man undrar hur Marcus Aurelius, Antonius, eller Julius Caesar gjorde när de härjade runt som bäst i antiken. Hur många legionärer hade Julle med sig när han smiskade Vercingetorix vid Alesia, längst bort i vildaste Gallien?

Lägg därtill att Jargien till stor del är modellerat på Rom.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: "Asharien & Soldarn"

"Asharien och Soldarn har defensiva arméer av en anledning och det är för att de inte har något intresse i att anfalla vare sig Jargien eller något annat land i Mundana."

Egentligen har de inte arméer alls. Länsherrar har en klase folk inkallade för att skydda sina förläningar, och är egentligen inte så där särskilt intresserade av att försvara riket. Om man slåss i försvarsstrid så kan man ju inte vinna land, juh. Man kan bara låta bli att förlora sitt eget, och spelar man sina politiska kort rätt så kanske man kan sno grannens om man hjälper jargierna att smiska rumpa med grannen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: angående era funderingar!

"Dvärgarna kommer nog absolut inte ställa sig på Jargiernas sida, då dessa bekämpar alla religioner i Mundana förutom sin egen. Dvärgarna håller ju väldigt hårt på sin gud. De värnar nog mera om Asharien och Soldarn."

Dvärgar värnar mest om dem som kan betala för dvärgiskt stål. Jargierna har mer pengar. Och eftersom jargierna inte kan hota ett dvärgafäste på något reellt sätt så ser de ingen fara med att sälja stål till jargierna. Fast, eftersom dvärgar är som de är så är risken stor att de säljer till både Asharien och Soldarn. Då kan ingen hävda att dvärgarna gynnar någon part, profiten blir större, och ingen kan ändå hota dvärgafästena.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sunari, självständighet och... [SPOILER]

"Asharierna kan vädja till Sunariskogens alver om de lovar att de blir självständiga efter krigets slut (en plan som jag kommer att använda i framtida kampanjer)."

Alverna i Sunari är självständiga. Det är bara det att de inte är erkända som ett eget rike. Det är en enorm skillnad.

Och erkännelse... det är egentligen mest bara något som svider i Thisms självkänsla, eftersom Alarinn är erkänt men inte Sunari. Men det kan Thism göra föga åt, eftersom det är Sanari som styr och ställer - och de bryr sig föga om erkännande. De har andra planer.

Eterseglare, till exempel.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: angående era funderingar!

Jargiernas armeé är enorm och väldigt väll tränad och väldigt bra utrustad, om Jargierna vill så kan de inta vilken stad som helst i hela Mundana utan problem men gör inte detta då de har lite andra problem...som ni själva får kolla upp!?
*pekar med hela handen på ehbron*

nej..med de borde piska asharien och soldarn, såvida inte nyss nämda jätte ställer sig på deras sida...
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Jargierna ÄR överlägsna

tillåt mig att lägga till att befolkningssiffrorna över soldarn och asharien är mycket underliga och inte stämmer med resten av mundana..

Vidare rustar inte ett redan skuldsatt land en här på 600 000 soldater, soldater är dyra och soldater kan inte arbeta på åkrarna när de krigar = högre utgifter och lägre inkomster.. troligaree är att de leker med sin stående armé.. men troligast är att de skiter i soldarn, de är helt enkelt inte värt besväret
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
The War, The War

För att ena riket förklarar Soldarn krig mot Damarien och blir i farten alierade med Västmark. De stångar sig blodiga emot varandra ett par månader och dvärgarna i khazim råkar i strid med en trupp vandöda annars håller de sig utanför. Jargien ingriper för att "rädda Dameriens Daaktroende från de hatiska Soldierna". Dessa trupper har inte hunnit strida många veckor innan hemaplan förändras. I Jargien utbryter revolution. revolutionen vänder sig mot den korrupta stadsapparaten och den maktmissbrukande jargiska daakkyrkan. Under ett halvårs inbördeskrig Erövrar Soldarn i Kallaballiken stora delar av Damarien, Drunok erövrar tillbaka de ockuperade områdena, Mûhad erövrar Lopnor och Forion erövrar Karakul. Storfursten Thamas vitfjäder avrättas av soldiska trupper men drottningen flyttar med hertigen av Kathar som senare gifter sig med henne.

När relolutionsstyrkorna står som segrade, kejsaren har avrättats med en knepig ritual och aboraten i Tibara avsatts enas jargien igen. Det nya Jargien leds av en senat, stora delar av den korrupta byrokratin har stängts ned, daakkyrkans centralstyre rustas ned, hierarkin och makten hos kyrkan minskar tydligt, inkivisiationen avskaffas och förföljelsen av religioner som inte ses som direkt onda (Dibuk, Xinu med mera) avtar.

Efter nästan fem år och ett försök till motrevolution kan nya Jargien betraktas som ett relativt stabilt rike. Då gör de daaktroende i Damarien uppror och större delen av det ockuperade Damarien uppsluts i nya Jargien. En del i söder går istället med i rådsrepubliken Västmark.

Åtta år efter revolutionen ansluter sig Drunok till det nya Jargien efter att kungen förlorat sin krona i en oblodig statskupp. Mängder av energi läggs också på att försöka få Kamorianska och Tarkiska stammar att gå med i riket eller åtminstone öka handeln med riket. Runt de kvarvarande kolonierna så som Henok och Colostro görs liknande försök att öka välvilligheten hoss omkringliggande folk.

Tio år efter krigsutbrottet kan det konstateras att mängder med människor, ett par alver och tiraker samt en hög med dvärgar strök med. Soldarns yta är oförändrad de flyktingar som mottagits från Damarien var en aning fler än de soldier som strök med i kriget. Riket är starkare enat än innan då kriget fogat samman folket och adeln, hetig Amirro Silversparre dog en hjältedöd då han ledde en trupp för att hindra jargiska legioner att kunna runda den soldiska armén.

Västmark är ochså ett starkare rike. Vikten av att hålla samman katonerna är tungre betonat över hela landet, en ny katon har också anslutits från det som förut var södra damarien. Relationerna till Soldarn är också mycket starkare än tidigare.

Det område som var Damarien är på långsam återuppbyggnad. Området är betydligt mer glesbefolkat då stora delar av befolkningen dog eller flydde under kriget.

Jargien har som sagts omvandlats till en ny typ av stat. Rikets gränser har också utvidgats och riket är betydligt större än innan krigsutbrottet. Hierarkin har minskat och så väl adelstitlarna som slaveriet har avskaffats till stor del. Ekonomin har också slagit om till att inte baseras på slaveri och tullarna innom riktet har i princip avskaffats. Relationerna till alver och dvärgar har förbättrats i då utsända har skickats för att varsamt få alverna mer vänligt inställda och enorma mängder varor köpts av dvärgarna. Då det nya Jargien är en stabilare stomakt har relationerna jämtemot Mûhad och Soldarn (som fortfarande anser jargierna vara onda) blivigt nervösare. Cirefalierna förlorade mängder av utlånade pengar när det gammla kejsardömet försvann men har börjat handla i det nya riket i stor skala.

/Ceram, svamlar på nattkvisten....
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Jargierna ÄR överlägsna

Sen måste man väl tänka på att jargierna fömodligen inte skickar hela sin armé för att trampa på lilla Soldarn, det är ju som att be om att Drunok ska anfalla, alla barbarer i norr ska härja, Mûhad ska invadera igen, tirakerna ska börja röja, för att inte tala om femtiotolv uppror jämnt spridda över hela kejsardömet.

Jag tycker att det ser ut som att Jargien har sin häck alldeles för full för att satsa på en storskalig styrkemätning som de egentligen inte skulle tjäna något på. Anfaller Jargien så tror jag att de gör det på något annat sätt. Kanske lutar de sig på damarierna och ger dem lite hjälp eller nåt åt det hållet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Utan att kunna allt för mycket om politiken bakom Asarien eller Soldarn...
Så tror jag att dvärgarana antagligen kommer att gräva ner sig & vänta ut den sida som man har mest att vinna på eller så ställer de sig helt neutrala & låter människorna hugga på varandra bäst de kan..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jargierna ÄR överlägsna

"Vidare rustar inte ett redan skuldsatt land en här på 600 000 soldater"

Det funkade för Julle Caesar och Dubya Bush.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Sunari, självständighet och... [BAUTASPOILER]

Eterseglare, till exempel.
"Bah, varför flyga omkring när man har sina ben att gå med på marken?"

Om inte jag har helt fel så är det ju bara en liten elit inom sanari som känner till byggandet av eterseglaren, och lägg därtill på att i mitt Mundana så är det riktiga mörkret uppskjutet med x antal år så att det inte är någon direkt brådska med byggandet av eterseglaren, så Sanari har faktiskt lite tid över att leka bossar över människorna.

/Marukusu, hmmm...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Jargierna är INTE överlägsna

Finska vinterkriget, Vietnam, Japan i WWII... Överallt finns det exempel på hur en undermålig armé gör fett motstånd och vinner mot en überarmé (Ok, japsen förlorade men de gjorde det med stil!)

Underskatta aldrig en fiende.

/Marukusu, ville bara säga det...
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Ack ack ack

Dom hade säkert problem dom med..

Jag påstår inte att det skiter sig helt och hållet, bara att det blir problem. Tyckte att tonen i tråden var att det enbart gällde vem som hade flest man och sedan kuta rätt på fienden och nacka honom.

Dessutmo verkar det finnas betydligt fler sprickor i den jargiska organisationen och inom armen än vad det fanns i Ceasars legioner.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sunari, självständighet och... [BAUTASPOILER]

"Om inte jag har helt fel så är det ju bara en liten elit inom sanari som känner till byggandet av eterseglaren"

Samma elit som känner till byggandet av eterseglare råkar vara samma elit som styr Sanari. En hel del av dem som inte känner till eterseglaren bygger trots det på den, fast de vet bara inte om det.

"så Sanari har faktiskt lite tid över att leka bossar över människorna."

Varför skulle de? Sanari bossar inte för bossandets skull. irrationella är de inte - det är det bara människor som är. Bossar de så är det av en anledning, och då de inte har något att vinna på det och det bara äter resurser... varför skulle de?

Slutligen, kan Sanari vara säkra på hur långt fram i tiden Mörkret är? Nä. Således är det än mer irrationellt att bossa för bossandets skull - då riskerar de ju att eterseglaren inte blir klar i tid.
 
Top