Nekromanti Bloody war!

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Bloody war! (ANT)

Dvärgarna kommer att ställa sig på den mest fördelaktiga sidan, antar jag. Alverna däremot kan mycket väl komma att hjälpa soldierna och asharierna om Jargien invaderar. Något anfallskrig från Soldarn och Asharien lär det dock inte bli tal om, Jargiens armé krossar nog hela Asharina relativt lätt...

Mvh Victor Palm
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Bloody war?

Dvärgarna som ras ställer sig nog neutrala då det inte är deras krig som utkämpas. Många dvärgar stöder nog Asharien, just för att de bor många dvärgar där och för att de är fria i deras religion och kultur, samt för att dvärgarna rent ekonomiskt tjänar på att Asharien och Soldarn vinner ett krig mot jargierna.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Bloody war?

..."samt för att dvärgarna rent ekonomiskt tjänar på att Asharien och Soldarn vinner ett krig mot jargierna."

Varför? Jag tror snarare att Jargien lär idka rätt mycket handel med dvärgar vid ett krig mot Asharina. Information och kartor kommer nog att behövas, för att inte tala om vapen.

Mvh Victor Palm
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jargiens armé... suger!

Ha! Släng in ett par magiker och jarghundarna flyr med svansen mellan benen! En infanterihär med tunga hillebarder får också pisk av alvernas, soldiernas, ashariernas och eventuellt dvärgarnas skickliga båg/armborstskyttar.

/Marukusu, realist.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Bloody war?

Dvärgarna får muta flertalet ämbetsmän i Jargien för att inte bli åtalade för kätteri. Dessa mutor existerar inte i Asharien.

/Marukusu, haaaai.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Nej

Jargierna kommer helt enkelt att låta dvärgarna dyrka sin lilla :gremwink: gud ifred, eftersom att man inget kan göra. Magi är förbjudet i Jargien, och utan det lär det nog bli jävligt kostsamt att belägra Khazim-Renk-Ghor exempelvis. Jargien har inte resurserna för att konvertera alla dvärgar till Daak, och därför låter man dom vara.

Mvh Victor Palm
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Re: Jargiens armé... suger!


Ha! Släng in ett par magiker och jarghundarna flyr med svansen mellan benen! En infanterihär med tunga hillebarder får också pisk av alvernas, soldiernas, ashariernas och eventuellt dvärgarnas skickliga båg/armborstskyttar.


Jag tror inte heller att dvärgarna skulle bry sig särskillt mycket... Dom har väll, mig veterligen, inte brytt sig om något människokrig hittills så varför börja nu... Och sålänge som alvernas intressen inte hotas allvarligt så föredrar nog dom att inte ställa sig ivägen för jargien (som ju är åtminstånde "mittersta" mundanas överlägset största krigsmakt)

Jargierna har fett stora sköldar (som romarna) som tar upp mycket av pilarna. Dom är också vältränade och vet hur man skyddar sig om fienden börjar skjuta pilar på dom

Dessutom är väll jargiens armé helt säkert större än hela asharina-halvöns totala befolkning, så om som verkligen gav sig fasen på att spöa dom så skulle dom också göra det utan några större problem.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Ack ack ack

1. Jargiens befolkningsmängd är väl typ 20-30 gånger Ashariens och Soldarns tillsammans, och arméns storlek ligger väl något ditåt också.
2. Jargiens armé är extremt väldrillad och väl utrustad, till skillnad från Ashariens och Soldarns.
3. Ashariens 'armé' lämpar sig endast för försvarsstrid från mur eller pallisad, förutom diverse special- och elitförband.
4. Dvärgarna kommer att bry sig föga.
5. Alverna orkar inte kriga i någon större skala. För att detta ska hända måste fienden börja bränna ner skogen och ha sig, vilket Jargien såklart inte kommer att göra. Möjligtvis att alverna i Iracskogen ställer sig på Soldarns sida, men dom skulle knappast gå med på att starta anfallskrig.

Mvh Victor Palm
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Jargiens armé... suger!

Tänk också på asharinas geografi med sina berg och mörka skogar... olämpligt att klampa runt i sköldpaddsformation där. Båg- och armborstskyttar gömmer sig i träden och plockar jargierna en efter en...

Tänk också på magikernas psykologiska effekt. Skapa en illusion av hin håle själv och så är jargierna inte så kaxiga längre...

/Marukusu, mouahahahahaaaa!
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jargiernas fotfolk tror på Daak

Och lär få mental styrka nog att våga störta 'Djävulen' som dyker upp. Ashariens geografi är öken, och inget annat. Sunari kommer Jargien aldrig våga sig in i.

Mvh Victor Palm
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Re: Jargiens armé... suger!

Jag tror att den psykologiska effekten kan bli lite omvänd också... "Magiker!!!! I Daaks namn, nu skall vi dräpa dessa Malgoarhs yngel! Vi går framåt tillsammans, mina bröder, och skulle vi dö så gör vi det för Daak och kommer garanterat till himmelen.."

Visst, jargierna skulle nog inte vinna på nolltid. Men deras minst sagt extrema överlägsenhet i fråga om antal, i kombination med det faktum att dom även är MYCKET överlägsna sina motståndare i fråga om träning skulle göra så att dom vinner kriget.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Och soldierna tror på Aurias och Pelias...

Just det! Enda vägen in är genom Damarien och Västmark i söder eller genom Drunok i norr. Drunokerna är pissed-off på jargierna och kommer säkert inte låta legionerna passera utan strid, om de så dör på kuppen. Västmark står mer på soldiernas sida än på jargiernas, och Damarien står mer eller mindre helt bakom jargierna, trots kulturkrockarna.

Går jargierna genom Soldarn får de rådäng p.g.a. soldiernas gerillakrigföring i Yoldeskogen. Går de genom Drunok så stöter de på herr Vrimzikiel och en helvetes massa arga asharier. Drunokerna mosar de lätt. Asharierna kan vädja till Sunariskogens alver om de lovar att de blir självständiga efter krigets slut (en plan som jag kommer att använda i framtida kampanjer).

Dessutom, om en fet jävla demon med vingar och horn och hela köret skulle ställa sig framför dig , skulle du då stå kvar?

Jag tror inte ens att Jargus kan betala hela sin här utan att skuldsätta sig hos Temiranz (se "Cirefalier", handelsavsnittet), vilket till slut antagligen kommer att leda till jargiernas fall då soldaterna strejkar.

/Marukusu, jargiernas bane.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Asharien & Soldarn"

Asharien och Soldarn har defensiva arméer av en anledning och det är för att de inte har något intresse i att anfalla vare sig Jargien eller något annat land i Mundana.

/Marukusu, fattar sig kort.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Men ändå...

Jag tror ändå att dvärgarna föredrar att inte bli diskriminerade än att de blir det. Det skulle jag göra i alla fall.

/Marukusu, yoooshi!
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Men det är ju det jag menar

"Asharien o Soldarn mot Jargien? Dvärgarna i mitten, vilken sida ställer sig de på?! Eller kommer det bli ett krig?"

Stod det i originalinlägget, d v s ingenting om vem som anfaller och vem som försvarar. Dessutom uppfattade jag ditt inlägg som offensivt ifrån Ashariernas sida (vilket jag kanske gjorde fel i), varpå jag upplyste dig om orimligheterna. Kruxet med hela grejen är att Jargien sakta möglar sönder, och därför inte vill skicka någon jättearmé för att dundra sönder Asharina. Men om dom skulle göra det så hade Asharien fått fett med stryk.

Mvh Victor Palm
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Jargierna ÄR överlägsna

Jag tror att jargus kan betala armen... eftersom det är ju typ den som jargierna väljer att lägga det mesta av sina pengar på verkar det som!

Sedan är det såhär: Jargiska Kejsardömet har 6 000 000 invånare. Låt oss säga att en tiondel av befolkningen kan mönstras in i krigstider. Det ger Jargien 600 000 man, vilket är mycket mera än den totala mängden invånare på hela asharinahalvön. Dessa soldater är dessutom vältränade, välutrustade och troligtvis motiverade också. Drunokerna, Asharierna, Soldierna, Västmarkarna och upprorshären... Tillsammans KANSKE dom kan få in 100 000 soldater (med betydligt lägre kvalité än jargierna)
Jargierna är helt enkelt något så fruktansvärt överlägsna!

Jag tror fortfarande inte att Alverna skulle lägga sig i... Om dom strävade efter att Sunari skulle erkännas som ett eget rike av dom omkringliggande människorikena så skulle dom fixa det utan problem. Aharierna skulle inte göra något.
 
Top