Jojo, är man äldre så har man ju massa andra fördelar... Men om man begår diablerie t.ex.? Då blir det ju lite värdelöst ett rätt långt tag...
Förstår jag det rätt när jag tolkar det som att du vill att BP skall vara mer utslagsgivande än vad det är. Dvs. att en höjning från 1 -> 2 skall vara mer signifikant än vad det är nu?
Samt att det skall vara bättre viktat också som du skrev i urprungsinlägget?
Fast jag förstår din poäng, att blood potency i princip blir ett defensivt värde som med tiden ökar ens offensivitet lite, och till slut väldigt mycket... Men som det är nu så blir ju de mycket äldre vampyrerna stört mycket mäktigare än de som är medelålders och unga, så enligt mig blir de ju en sorts blodgudar, eller?
Som jag ser det så är BP både ett offensivt och ett defensivt värde. Det är det jag menar med att man inte skall stirra sig blind på hur mycket Vitae man kan ha i systemet samt lägga per runda som enda jämförelsen mellan de olika nivåerna av BP. Man får fler fördelar av det såsom skydd mot mentala övernaturliga förmågor (Nightmare, Dominate osv.).
Vampyrer med hög BP skall ju vara stört mycket mäktigare än de med låg BP. Men det är inte ett trait som avgör allt. Du kan vara en oerhört mäktig Elder (5 i X antal Discipliner) som legat i Torpor så länge att din BP gått ned till ett. Du är fortfarande vansinnigt mäktig, men din BP är låg. Det ser också ut som, nu har jag inte boken framför mig, som att du ökat antalet Vitae i systemet och per runda för de högre nivåerna av BP? Om man nu vill vikta det lite bättre borde man ju "förbättra" de lägre nivåerna så skillnaderna inte blir så stora? Annars är det ju samma sak, i praktiken, fast med andra siffror?
C.