Nekromanti Blood Potency

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag anser att Blood Potency är alldeles för dåligt vid de låga nivåerna, så jag har gjort en alternativ lista, kom gärna med åsikter och förslag till ändringar, kanske ni tycker att de med hög potency ska vara äckligt, snuskigt och alldeles överdrivet bra i jämförelse. Med reglerna som det är så blir en vampyr som varit vampyr i c:a hundra år inte så himla mycket bättre än en vampyr som är nyligen omfamnad (han har hela två mer i max vitae, men inget mer från blood potency).

BP Vitae/per Turn
1: 10/1
2: 12/1
3: 14/2
4: 17/2
5: 20/3
6: 25/4
7: 30/5
8: 40/7
9: 50/10
10: 75/15
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,283
Location
Lund
Fast BP är inte det enda som avgör hur mäktig en Kindred är. Visst, den 100-åriga vampyren har "bara" fått 2 extra dottar i BP i jämförelse med en nyligen omfamnad dito.

Fast betänk erfarenhet som erhållits under tiden som kan användas till att höja allsköns värden. Samt att BP används till ganska många motståndsslag gällande olika (oftast mentala) discipliner (eller andra övernaturliga förmågor).

Att gamla vampyrer skall bli någon form av blodgudar (a lá Blade I) är nog inte riktigt tanken med nWoD utan mer en känsla som förelåg i oWoD med Antediluvians och Metushalehs som var galet mäktiga.

Vill man ha mer känsla som i gamla WoD är din regeländring bra. Annars tycker jag att BP fyller sin funktion bra.

C.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Håller med i stort. Blood Potency skalar väldigt underligt. Att köpa upp sig till BP 2 känns inte direkt värt, det är först när man får möjlighet att spendera två blod per runda som det blir någon större skillnad.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jojo, är man äldre så har man ju massa andra fördelar... Men om man begår diablerie t.ex.? Då blir det ju lite värdelöst ett rätt långt tag...

Fast jag förstår din poäng, att blood potency i princip blir ett defensivt värde som med tiden ökar ens offensivitet lite, och till slut väldigt mycket... Men som det är nu så blir ju de mycket äldre vampyrerna stört mycket mäktigare än de som är medelålders och unga, så enligt mig blir de ju en sorts blodgudar, eller?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,283
Location
Lund
Jojo, är man äldre så har man ju massa andra fördelar... Men om man begår diablerie t.ex.? Då blir det ju lite värdelöst ett rätt långt tag...
Förstår jag det rätt när jag tolkar det som att du vill att BP skall vara mer utslagsgivande än vad det är. Dvs. att en höjning från 1 -> 2 skall vara mer signifikant än vad det är nu?

Samt att det skall vara bättre viktat också som du skrev i urprungsinlägget?

Fast jag förstår din poäng, att blood potency i princip blir ett defensivt värde som med tiden ökar ens offensivitet lite, och till slut väldigt mycket... Men som det är nu så blir ju de mycket äldre vampyrerna stört mycket mäktigare än de som är medelålders och unga, så enligt mig blir de ju en sorts blodgudar, eller?
Som jag ser det så är BP både ett offensivt och ett defensivt värde. Det är det jag menar med att man inte skall stirra sig blind på hur mycket Vitae man kan ha i systemet samt lägga per runda som enda jämförelsen mellan de olika nivåerna av BP. Man får fler fördelar av det såsom skydd mot mentala övernaturliga förmågor (Nightmare, Dominate osv.).

Vampyrer med hög BP skall ju vara stört mycket mäktigare än de med låg BP. Men det är inte ett trait som avgör allt. Du kan vara en oerhört mäktig Elder (5 i X antal Discipliner) som legat i Torpor så länge att din BP gått ned till ett. Du är fortfarande vansinnigt mäktig, men din BP är låg. Det ser också ut som, nu har jag inte boken framför mig, som att du ökat antalet Vitae i systemet och per runda för de högre nivåerna av BP? Om man nu vill vikta det lite bättre borde man ju "förbättra" de lägre nivåerna så skillnaderna inte blir så stora? Annars är det ju samma sak, i praktiken, fast med andra siffror?

C.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Förstår jag det rätt när jag tolkar det som att du vill att BP skall vara mer utslagsgivande än vad det är. Dvs. att en höjning från 1 -> 2 skall vara mer signifikant än vad det är nu?

Samt att det skall vara bättre viktat också som du skrev i urprungsinlägget?
Japp, precis. Lite mer skillnad på kakorna så att säga. Mest för att några av mina spelare har utfört diablerie och då vill jag att det ska märkas... Så att resten blir lite frestade :gremwink:

Man får fler fördelar av det såsom skydd mot mentala övernaturliga förmågor (Nightmare, Dominate osv.).
Visst är det bättre med hög BP nu också... Men spelarna är inte lika filosofiska utan bryr sig mer om hur mycket Vitae man kan ha i blodet och använda varje runda, samt att jag gärna ser att en äldre vampyr kan göra rätt häftiga saker utan disciplines, med bara blodets kraft (Läka massa skador, få massa plus på fysiska slag).
Men som sagt är det olika spelstilar, de hade ju en tanke med Blood Potency som det är. Det blir ju att när man kommer upp i 7-10 i blood potency blir man ju mer eller mindre stört mäktig (Jämför 7 vitae/tur vid 8 med 2/tur vid 5).
 
Top