Nekromanti Blood Meridian

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Jag har nog tjatat om denna bok förut, men de Western-spelare och spelledare som inte har läst den har gått miste om något. Vad man än tycker om den tidvis hallucinogena (och i min mening fantastiska) prosan eller ultravåldet, så är boken full av intressanta och historiskt korrekta miljöer, teman och karaktärer. Det finns massor av inspiration att hämta! För att inte tala om den bästa skurken någonsin.


Ett utdrag som talar för sig självt:

https://www.youtube.com/watch?v=RjQryQLRmPs
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag försökte läsa den för några år sedan men det var verkligen en bok som var mig övermäktig. Efter sisådär 50 sidor av att inte ha förstått eller engagerats av någonting gav jag upp. Men gillade verkligen The Road och gillar idén av att jag är en sådan som läser Cormac McCarthy, så jag måste nog prova igen en vacker dag! Jag är äldre och eventuellt mognare nu.
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
roboman;n159429 said:
Jag försökte läsa den för några år sedan men det var verkligen en bok som var mig övermäktig. Efter sisådär 50 sidor av att inte ha förstått eller engagerats av någonting gav jag upp. Men gillade verkligen The Road och gillar idén av att jag är en sådan som läser Cormac McCarthy, så jag måste nog prova igen en vacker dag! Jag är äldre och eventuellt mognare nu.

Tja, det är nog inte en bok som faller alla i smaken förstås. Just hur personer framställs, för att inte tala om att protagonisten tonar in och ut our storyn till och från, är ett lite ovanligt grepp.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Helt klart en av de bästa böcker jag läst!
Att det skedde på en solstol i Grekland med en kall öl kan förvisso ha färgat upplevelsen! :)
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Fantastisk och fruktansvärd bok. Läste den i somras (?typ) och har funderat en hel del på den sen dess, vilket antagligen är det bästa betyget jag kan ge en bok. Jag gillar böcker som lämnar fler frågor än svar, som kanske handlar om läsaren snarare än någonting annat. Kommer nog läsa om den ganska snart.
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Är inne på sjätte-sjunde genomläsningen (eller i det här fallet genomlyssningen - har den även som ljudbok)
 
Top