Nekromanti Blood & Bronze: tacksam för synpunkter!

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Under de senaste två åren har jag filat på ett spel som handlar om barbarer i ett mytiskt mesopotamien. Spelet heter Blood & Bronze och innehåller bland annat:
- sex attribut, tolv färdigheter. Alla är användbara både i strid och utanför.
- ett new school-system med tärningspölar och successes för aktiva färdigheter (till exempel: lyckas du träffa med ditt spjut och i så fall, vad blir effekten)
- ett old school-system för passiva färdigheter (till exempel: upptäcker du fällan i tid, eller blir du strimlad)
dessutom har spelet:
- 1t6 vapenskada
- ett system för att snabbt generera SLPs medan du spelar.
- en rik och spännande värld som du bland annat utforskar genom chartcrawling, och som aldrig slutar växa
- du får xp när du betalar tribut till en person, organisation eller varelse som är mäktigare än du. Alla erbjuder olika gengåvor - specialförmågor, utrustning, beskydd osv - men ju längre du stannar i deras tjänst, desto mer betungande blir din tribut.

Under våren har vi speltestat Blood & Bronze internt och det har förstås varit awesome. Nu börjar det bli dags för det riktiga eldprovet: externa speltest.

För att kunna göra det, måste regeltexten vara någotsånär komplett. Därför behöver jag hjälp med genomläsning och kommentarer.
-vad måste förklaras bättre?
-vad kan tas bort?
-vad annat tänker du på?

Googledokumentet innehåller för närvarande bara spelsystemet. Övrigt - till exempel händelsetabeller, allierade och andra "undantag" - är beroende av att grundsystemet funkar. Därför skulle jag behöva din hjälp med att kommentera grundreglerna, så jag kan gå vidare med resten.

Du hittar dokumentet här:
https://docs.google.com/document/d/1e7Hwnhd_ga2CNIY3LyKAZK2V4bWcTEkBkW1dxLrEZwk/edit?usp=sharing

Tack på förhand.
O
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Min första tanke var, varför brons? Varken Aztekerna eller Mayaindianerna använde metall vapen mer än i ceremonier och även när de använde metall så arbetades det mer med ädla metaller som guld och silver eller koppar om det gällde bruksföremål.


1.Om du skulle ta bort någon regel – vilken skulle det vara?

2. Baserat på din magkänsla, saknas det något: Om du skulle spela spelet – vad tror du att du skulle lägga till eller husregla?

3. Vad verkar krångligast i spelet?

4. Vad skulle öka chansen att du spelar Blood & Bronze?
1. Jag är inte superförtjust i movsen. De känns onödigt kodifierade och har ibland förvirrande namn. Varför är Stand guard en egen move? Ut med dem helt, de verkar helt onödiga. Också, Hazard Checks borde verkligen heta saving throws, ingen poäng att hitta på en ny term och förvirra folk.

2. Det ser ganska komplett ut. Jag hade lagt till regler för blodsporter och för att offra sina fiender till blodsgudar genom att hacka ut deras hjärtan med sten knivar.

3. Movesen verkar krångliga så som du lagt upp dem men det har vi redan tagit upp. Det finns för många färdigheter för min smak men jag föredrar det minimalistiskt.

4. Mer fokus på brutaliteten och perversionen i samhället samt mer dyrkande av mörka gudar i Djungeln.
 

PatrikL

Veteran
Joined
3 Oct 2010
Messages
55
Location
Stockholm
Allting som handlar om antiken och bronsålder får plus hos mig. You had me at hello.

Xp reglerna tycker jag låter briljanta. De skulle faktiskt få mig att prova spelet. Fantasy är inte min kopp te men fantasy i antiken kunde kanske vara något.

Jag ser framemot att läsa mer.

God45 said:
Min första tanke var, varför brons? Varken Aztekerna eller Mayaindianerna använde metall vapen mer än i ceremonier och även när de använde metall så arbetades det mer med ädla metaller som guld och silver eller koppar om det gällde bruksföremål.
Maya och azteker levde i Mesoamerika.

Mesopotamien var ett bronsåldersrike i nuvarande Irak.

:gremsmile:

Vänligen,

P
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Efter en kort genomläsning tycker jag att reglerna ser enkla, kompletta och eleganta ut. Jag ser mest fram emot mer setting och är liksom Patrick grymt såld på konceptet - ser fram emot att spöa elamiter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Jag har ju länge varit såld på spelet, och kommer att försöka läsa så mycket som möjligt, så mycket som sommaren tillåter alltså :gremsmile:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Tack för synpunkterna!

Brons är med eftersom det ger en allitteration, och eftersom settingen är just bronsålder. I de interna speltesten har tidsepoken varit föremål för återkommande diskussion - man är så van vid sword & sorcery/fantasy att det ibland känns onaturligt att det inte finns järn. Genom att ha med brons(ålder) i titeln är förhoppningen att det ska bli tydligare.

Jag gillar att du är emot moves, men jag kommer inte ta bort dem. Syftet med att ha moves är att ge konkret stöd för SL och spelare: det här kan du göra, det här är en rimlig tolkning av tärningsutfallet. Eftersom jag vill ha med det (alltså stöd för spelarens och SLs beslut), skulle en avkodifiering av dragen innebära att jag var tvungen att skriva liknande saker (typ: vad är svårighetsgraden? när får jag göra skada? när får jag läka? kan jag hjälpa mina vänner? kan jag hitta dolda saker? vad är svårigheten att desarmera en fälla?). Men som sagt gillar jag att du är emot dem, eftersom det är en ärlig synpunkt som säkert flera personer delar. Jag ska se om jag kan formulera dem mer stringent och enkelt.

Jag kan hålla med om att saves kanske borde heta just saves och inget annat.

Jag ska skriva in mer perversion och brutalitet. Blodsgudar och -sporter är under förhandling med mina medförfattare. =)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Olav: Jag har sjalv haft lite tankar pa olika varianter av bronsaldersspel. En ar ett dar man spelar Kimmerer i Anatolien pa 600-talet fkr (ok, sa mer jarnalder).

Min andra ide ar just Mesopotamiens stadsstater, och konflikten mellan Kaos och Ordning - spelarna representerar staden och gudarna, utanfor stadens murar finns monster, Tiamat och vildar. Inspirerat bade av babylonsk mytologi, och av Gilgamesh. Lite mutant/post-apokalypsstruktur pa det hela - stadstaderna ar sma punkter av civilisation i ett hav av odjur, faror och hot. Och aventyren ar ganska klassiska roadmovies genom allt sjukare och farligare vildmarker.

F.o. kommer ni att ha vagnforararistokrati?

P.p.s. Sag just att spelet handlar om barbarer, inte kaldeer. Sa det ar mer som Conan? Sla runt och aventyra bland soderns bortklemade civilisationer? Jakligt koolt det ocksa, lite min tanke med min Kimmerieride :gremsmile:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Min andra ide ar just Mesopotamiens stadsstater, och konflikten mellan Kaos och Ordning - spelarna representerar staden och gudarna, utanfor stadens murar finns monster, Tiamat och vildar. Inspirerat bade av babylonsk mytologi, och av Gilgamesh. Lite mutant/post-apokalypsstruktur pa det hela - stadstaderna ar sma punkter av civilisation i ett hav av odjur, faror och hot.

Det här är ganska mycket vår grundpremiss. Det, och att gudarna är skräckinjagande och svårförklarliga och bor i sina tempel.

Vi kommer ha ett ganska liberalt förhållande till historia, så det kommer både vara vilda nomadfolk, vagnförare, gudabröllop och hängande trädgårdar.

Vad gäller äventyrsstruktur laborerar vi med olika möjligheter. Chartcrawling är en, och det motsvarar väl ungefär ditt roadmovie-upplägg. Förutom det kommer grundäventyret troligtvis bestå av en fyra äventyrsplatser med hyfsat rälsad grundstory (slavlägret, gladiatorspelet, ruinstaden, det underjordiska templet). Sen har vi lite andra modeller, men de är rätt så vaga än så länge.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Olav said:
Chartcrawling är en, och det motsvarar väl ungefär ditt roadmovie-upplägg.
Ah, just det. Baserat pa zonreglerna? Snygg losning - paminner lite grann om upplagget i M0, antar jag? For att aterigen understryka parallellerna med postapokalyps :gremsmile: (vilket definitivt ar nagot positivt, for mig).

(P.s. ar de FATE som ocksa har nagot liknande?)


Olav said:
Förutom det kommer grundäventyret troligtvis bestå av en fyra äventyrsplatser med hyfsat rälsad grundstory (slavlägret, gladiatorspelet, ruinstaden, det underjordiska templet).
Aventyrsupplagg kanns helt ratt. Om man inspireras av myt finns det ju mycket material som handlar om att genomfora en resa, besegra en best, stjala en skatt. Egentligen ganska bra klassiskt, pulpigt rollspelsmaterial. Det ar lite sa jag tanker i Fafnir ocksa - det finns klara paralleller mellan myt och klassiska aventyrsupplagg (iom att de senare ar inspirerade av de forra, sa klart).

Har ni nagra sarskilda planer pa gladiatorerna? Ar helt med pa en ganska avslappnad installning till kallmaterialet, men det kanns anda som att man maste gora nagot for att avromanisera Gladiatores. Kanske judicial combat, eller krigsfangar som far slass som avrattning? Kanske pa ett tempel eller ute pa ett torg?
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Bra poäng om gladiatorerna - jag ska föra fram det till han som skriver äventyren och se vad vi kan göra för att få det mindre uttjatat.

Att det ens är med ett gladiatorspel är att det är skitbra som "tutorial". Området är begränsat, det är tydligt vad man ska göra och alla har grundläggande förståelse för vad en gladiator är, så det är ett praktiskt format att visa upp stridsreglerna steg för steg.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Olav said:
Bra poäng om gladiatorerna - jag ska föra fram det till han som skriver äventyren och se vad vi kan göra för att få det mindre uttjatat.

Att det ens är med ett gladiatorspel är att det är skitbra som "tutorial". Området är begränsat, det är tydligt vad man ska göra och alla har grundläggande förståelse för vad en gladiator är, så det är ett praktiskt format att visa upp stridsreglerna steg för steg.
Aeh, alltsa jag tror att ni gor helt ratt som har en ganska avslappnad installning till de historiska kallorna. Viktigare att fanga upp breda teman (gudarna, kaos vs ordning, stadsstat).

Sa lange de slass med sadana har stenklubbor ar iaf jag toknojd :gremsmile:

Stenklubba!
 
Top