Nekromanti Blood Bowl Lagen

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Vill höra lite åsikter kring de olika lagen i blood bowl, vad som är roligt och bra/dåligt med varje lag. Tänkte börja spela så alla tips är välkomna
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Ett kort svar?

Har du inte spelat något BB tidigare? Det kommer att försvåra förklaringarna rejält..

Jag kommer nu snacka 4:ED-reglerna..
Big Guy: Stora monster vars enda kunskap i regel är att slåss..
Armor Value: Rustning.. Om någon lyckas få ner en annan spelare ska man slå 2T6 mot AV för att se om de får någon skada.. Skadan kan resultera i att spelaren inte reser på sig ett tag, blir utknockad och får en chans att komma in nästa halvlek eller avspark eller att spelaren blir så pass skadad att den inte kan vara med resten av matchen..
Starplayers: Stjärnspelare som utgör eliten i Blood Bowl..
Re-Roll: Chans att få slå om ett tärningsslag.. Man bör minst ha köpt 2 till sitt lag..

Saker skrivna med parantes riktar sig till insatta BB-spelare..

Wood Elves: Bäst på plan vad gäller göra mål.. De kan klara sig med 7-8 spelare på plan (man har normalt 11).. Vääldigt dyra

Skaven: Råttmän.. Budgetvariant av Wood Elves, men väldigt bra.. Har relativt dåliga Star Players.. Jag vann ligan med ett skavenlag (8 deltagare), men då kunde jag välja en förmåga som gör att spelaren kan bli kastad (det gav jag till mina Gutter Runners).. Den förmågan kan inte längre väljas av Skaven..

Amazons: Alltid kul med kvinnliga spelare.. De är som ett alvlag med förmågor fast utan den egentliga smidigheten, något som gör att de är billiga att köpa.. En klar nackdel är att de inte har någon Big Guy eller någon Star Player.. Deras blitzers (spelare som är bra på slåss) har två förmågor som gör att de sällan åker ner.. Det är faktiskt bara i regel bara 1 på 18 att man kan få ned dem.. Alla har Armor Value 7, något som är vääldigt lågt.. För att jämföra så har Goblings lika mycket i AV.. Dock har alla en förmåga som göra att det bara är 1 på 18 att de åker i gatan vid slagsmål (om den som slår inte har en relativt vanlig skill, för då är det 1 på 9) (Tackle ser jag inte som en vanligt förekommande skill)..

Chaos: Har några starka killar, men är rätt värdelösa i längden.. Har testat att spela med dem men deras störta nackdel är att de inte kan utvecklas.. Alla andra lag har massor av förmågor och olika inriktingar på spelare.. Chaos kan bara slåss och är inte ens bra på det (eftersom de saknar de rätta förmågorna).. Deras Re-Rolls kostar dessutom 70 000 (normalt är 50-60 000)

Chaos Dwarves: Ett lag jag bojkottade när jag tittade på dem första gången, men nu har jag ångrat mig.. Håller på och spelar med de i den pågående ligan.. Deras sämsta spelare är så pass billiga att det är lätt att köpa de dyrare spelarna och därmed få ett rejält bra lag.. Deras bättre spelare är dessutom fulladdade med väldigt användbara förmågor.. Har ett bra urval av Star Players och Big Guys..

Dark Elves: Akta dig för att spela detta lag.. Dyra grundspelare och deras dyraste spelare är också i stort sett de sämsta.. Deras enda Star Players är inte mycket att hänga i julgranen heller.. Han borde hängas i galgbacken istället..

Dwarves: Eftersom de är så långsamma och inte har några starka killar så är de rätt kassa.. Fulladdade med förmågor, javisst, men det gör bara att det blir ännu dyrare..

Goblins: Har massor av Star Players som har vapen.. Matcherna är kaotiska och roliga.. Du kommer dock få en massa stryk (både dina spelare och poängmässigt)

Halfings: Sämre än Goblins och har inga vettiga Star Players.. De är kassa och kan endast vinna matcher genom att förlita sig på motspelarens otur..

High Elves: Ett lag som är sådär.. Jag kan tänka mig spela dem (och skulle säkert vinna matcher), men alla andra jag pratat med (mestadels spelgänget då) ratar dem..

Humans: Konstigt nog spelar ingen i mitt spelgäng dem.. De är som ett billigt alvlag och är balanserade.. Har väl hyggliga Star Players..

Lizardmen: Kan egentligen inte uttala mig om dessa, men på pappret är de vääldigt bra och har mycket bra Star Players.. Dock kan nackdelen bli precis som med Chaos.. De har inga förmågor och kan inte utvecklas lika bra som andra lag..

Norse: Som Amazons fast bonkigare.. Har väl en schysst Star Player men inga Big Guys..

Orcs: Otroligt bra lag med många val bland bra Star Players och bra Big Guys.. Laget är varierat och när jag körde laget vann det överlägset (jag hade lite tur med förbättringsslagen också, men inte såå enormt mycket tur).. Alla som skulle möta mitt orchlag suckade och hoppades på bara 2 mycket skadade spelare.. Jag vann matcherna genom att knocka ut alla spelare på planen..

Undead: Deras skelett och zombies är så pass billiga att coachen kan köpa alla de bästa spelarna från början.. Det gör att laget sällan blir varierat oavsett vem som kör dem.. Har en bra Star Player och Big Guy.. Deras Big Guy kan dock inte slåss lika bra, men däremot plocka boll och göra mål.. Laget har också en extrem överlevnadskvot då magikern i laget kan regenerera alla spelare (50% chans att det lyckas om de blir skadade).. Det hindrade dock inte att Star Players Count Luthor dog två gånger för Undead-coachen (han köpte alltså vampyren totalt 3 ggr)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har en BB-hemsida på http://bb.slurk.cjb.net (just nu aktiv med en liga)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Ett kort svar?

Finns även ett halvofficielltlag med Bretonnian knights. (Var med i samma blood-bowltidning där amazonerna introducerades, men har inte fått egna figurer och finns inte med i officiella reglerna nu.)

Tja vad skall man säga om dem. Riddare med allt det innebär. De bra spelarna är svindyra. Bondlurkarna som finns med är riktigt billiga men de är å andra sidan kanonmat utan några färdigheter alls.

De riktigt bra knektarna är värda sina pengar. Dels så har det armour-value på 9 och en förflyttning på 7 samt en styrka på 4. De lite sämre knektarna är inte lika roliga.

Det som är bra med knektarna dock är att de har "Stand firm", vilket gör att man kan inte flytta på dem.

På det stora hela ett dyrt lag, men intressant att spela.
Just det ja,man måste ha 2 olika läkare då knektarna inte vill bli behandlade av någon som behandlar bondlurkar. "Rank hath its privilieges." Är dessutom bara bondlurkarna som får foula.

I den ligan jag spelar så är det en av mina squire catchers som är den mest värdefulla spelaren. Har lyckats få 25 Starplayer points på den catchern. Resten av laget har fått 32 tillsammans...

Finns bara 1 starplayer har jag för mig, och han är riktigt svindyr. Svårt att avgöra om han är värd det eller ej.

(Använder knektar som beskrivning på riddarna. Silly Knickets.)

/Ulfgeir
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Ett kort svar?

gör jag någonsin ett BB lag skall det vara med goblins
man måste spela goblins i alla spel som det går att spela goblins i
netfeed regel nr 1
 
Top