Bloggtipstråd

Ja, men tämligen olikt på alla andra vis.
Absolut. Men det är ändå intressant att Western fått så mycket skit för att det inte finns färdigheter för sociala konflikter. Blir inte så rackarns imponerad som bloggskribenten tycks vara. Även om det är jättespännande att upptäcka spel man aldrig hört talas om.

Last edited:
Absolut. Men det är ändå intressant att Western fått så mycket skit för att det inte finns färdigheter för sociala konflikter. Blir inte så rackarns imponerad som bloggskribenten tycks vara. Även om det är jättespännande att upptäcka spel man aldrig hört talas om.

Där är det väl snarare asymmetrin som ses som ett problem, att spelet är så pass simulationistiskt på alla andra punkter utom psykologi och social interaktion. Sedan är det väl värt att notera att skribenten inte blev impad av att läsa spelet, utan först av att spela det.

Om man får vederväcka tråden, med visst hopp om att få fler bra bloggtips, så vill jag nämna ett par blogginlägg som jag haft glädje av nyligen:

I min spelgrupp är det väl känt att jag ser rött när jag stöter på språket Common, eller allmänmålet. Det är en lans in i alla världssmidessträvandens hjärta. En utslätningspest, befriad från historia och personlighet, som ingjuter allt i spelvärlden med en blåvit bismak. Det är en grundkrav att allmänspråket åtminstone har ett riktigt namn när jag spelar.
Därför blev jag glad när jag såg detta inlägg, som försöker handskas med implikationerna av språkröran i D&D-fantasy. Det är nåt hjärthärligt med att ta skuggan av antydningar i ett regelverk eller system, och utbroderarom till hela historier och världar.

Det är ofta sagt att James Maliszewskis blogg Grognardia har sina bästa år bakom sej. Jag ställer mej tvekande. Det här inlägget exempelvis, skrevs härom månaden och fullkomligt spritter av idéstämning och den sortens känslor som bröt ut i ens fantasi första gången man stötte på rollspel. Malizsewski är skicklig på att skriva såna inlägg, dom kanske inte är dom mest praktiska blogginläggen i spelhistorien, men dom väcker en spelglädje som få andra ting.

Back