Nekromanti Blodåterbildning

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jag håller på att skriva skade- och läkningsregler till mitt rollspelssystem Omega (som nu är så gott som färdigt) och undrar därför om det är någon som vet hur snabbt en vanlig människa återbildar blod och vilka yttre förutsättningar som påverkar med vilken takt detta sker?

God jul förresten!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Blodåterbildning [ant]

Borde finnnas info om sånt på någo sida om blodgivande eller liknade eller ialla fall någon som kan svara på sånt på deras forume eller liknande om oingen vet svaret här.
 

Aceod

Veteran
Joined
7 Dec 2002
Messages
48
Location
Uppsala
Enligt EON:
Förlorat blod tar relativt lång tid att återbilda. Normalt återbildas ett kryss varje timme (alltså lika fort som man återfår Smärta). Om rollpersonen vilar hela dygnet och får vård så återbildas ett kryss varje halvtimme. Om rollpersonen är i full aktivitet så minskar blodåterbildningen till ett kryss varannan timme
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Eon-reglerna för blodåterskapande har väldigt lite med verkligheten att göra. Om folk var lika bra på att återskapa blod som de reglerna ger sken av så hade vår sjukvård aldrigt haft brist på blod. :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Vad jag minns från informationen jag fick som blodgivare och kursen i humanfysiologi jag läste på universitetet, tar det 24 timmar att återbilda den blodplasma man förlorar vid blodgivning (en halvliter blod) och cirka en vecka att återbilda de röda blodkropparna.

/Mikael
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
hur många deciliter är ett kryss?

Problemet är att vanliga människor förlorar blod i deciliter eller i värsta fall liter och inte i kryss. :gremwink:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Några centiliter tror jag [ANT]

Har för mig att jag hört någe om att en "rads" svårighet skulle motsvara 5% av blodet i kroppen eller nått... kanske svamlar nu men men...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Med risk för att verka tråkig, men är det verkligen viktigt att sådant är hundra procent korrekt? Är det inte en viktigare fråga vad man anser vara en lämplig läkningstakt ur en spelmässig synvinkel?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Med risk för att verka tråkig, men är det verkligen viktigt att sådant är hundra procent korrekt? Är det inte en viktigare fråga vad man anser vara en lämplig läkningstakt ur en spelmässig synvinkel?
Håller för visso med dig men tycker att det är ganska trevligt att vet ändå, om inte annat för att man lär sig någonting. Dessutom tänkte jag ha med en liten informationsruta där det står hur mycket blod en människa normalt kan förlora innan han eller hon blir medvetslös eller dör med mera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
tycker att det är ganska trevligt att vet ändå, om inte annat för att man lär sig någonting
Det kan jag hålla med om.

Dessutom tänkte jag ha med en liten informationsruta där det står hur mycket blod en människa normalt kan förlora innan han eller hon blir medvetslös eller dör med mera.
Bra ide, då kanske man slipper hollywoodsyndromet med folk som blir skadade och sprutmålar ett helt rum...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jo, en liten förlust kan rätt snabbt återhämtas, eftersom det finns "kompaktblod" i nått organ (levern om jag minns rätt) i reserv. När man tappar blod så används detta kompaktblod för att skapa nytt blod snabbt som katten, för att blod vill man inte vara utan.

Problemet är att kompaktblodet tar längre tid att återskapa. Så en liten förlust fixar man utan problem, det är upprepade förluster som är jobbigt. Och säg den äventyrare som inte blir skadad flera gånger under en vecka... :)
 
Top