Nekromanti Blixtar

roobin

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
23
Location
Ekshärad
Jag såg ett programm på TV en gång där de talade om blixtar. Resultatet av att bli träffad av en blixt är inte en liten rykande askhög, som i de flesta rollspel utan att lungorna slutar att fungera ett litet tag och att hjärtat därpå slutar att gå pga syrebrist och ett minimalt brännsår.
Skulle man alltså inte genom att sänka skadan på blixtar väldigt mycket och sedan slå två gånger mot fysik, först för att se om lungorna slutar andas och, om det misslyckas, ett för hjärtat, som resulterar i dödfall om offret misslyckas med båda slagen?
 

Janus

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
36
Location
Gôteborg, Linné, lägenhet, stol.
Så kan det ju vara i den riktiga världen, men det är mycket roligare att förvandla fol till askhögar.
Så jag röstar för askhögar!!!
Länge leve Fesljummen Plast

If you dance with the devil the devil don't change, the devil changes you
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag tycker att det verkliga händelseförloppet av att bli träffad av en blixt är bättre för realismens skull. Jag brukar alldrig säga att någon förvandlas till en askhög utan slår skadan utan att bry mig om någon effekt. Egentligen borde man ju nästan bara dö om man träffas av en blixt. Att slå slag skulle egentligen också gå mot realismen men kan hjälpa heroismen istället. Annars är det ju så att det inte är många som överlever att träffas av en blixt. Hur bra kondition de än är i.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Olika blixtar

Visst så kan man väll göra det tycker jag. Men man kan väll åxå ha olika slags blixtar, en som gör så att man blir en liten askhög och en som gör det du tar upp. Man bara sätter olika slags SG på det.
Låter det som en bra idé ?

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,972
Location
Linköping
Jag såg ett programm på TV en gång där de talade om blixtar. Resultatet av att bli träffad av en blixt är inte en liten rykande askhög, som i de flesta rollspel utan att lungorna slutar att fungera ett litet tag och att hjärtat därpå slutar att gå pga syrebrist och ett minimalt brännsår.

Mycket möjligt. Jag kommer dock ihåg en gammal kemi-laboration från högstadiet där läraren ledde ström genom en prinskorv tror jag det var. Den blev helt utbränd/svart. Och i rollspel känns det mycket häftigare om offret förvandlas till sot än om han bara dör av att hjärtat stannar.

Hmm, i "Return of the Jedi" så blir ju Luke grillad av Kejsarens blixtar i slutet...han blir då inte förvandlad till sot...helt plötsligt vet jag inte hur jag ska ha det...

Men, jag röstar nog på sothögar i alla fall!

//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: Mer askhögar åt folket!

vist är ju blixtar kul! men inte när sl skickar dom på spelare som han har tröttnat på.
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag är inte helt säker, men man har hört att en blixt kan klyva en aluminiumplåt. Uppfläkning kanske vore att annat kul dödssätt

"Fight your holy war, raise your mighty sword.
You're the chosen face the evil, son of holy ice."
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag är inte helt säker, men man har hört att en blixt kan klyva en aluminiumplåt. Uppfläkning kanske vore ett annat kul dödssätt kanske

"Fight your holy war, raise your mighty sword.
You're the chosen face the evil, son of holy ice."
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Suck!

Måste du ta upp det igen?! Det finns faktiskt bättre (och roligare) sätt att ha ihjäl folk på.




Ximnipot - huvudvärken personifierad
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Kan det vara så att det finns olika sorters blixtar? Vet inte skillnaden mellan en kulblixt och en vanlig. Men det kanske är så att vissa blixtar har högre spänning och därmed bränner till aska. Att blixtar klyver grejer är inget nytt, hur det fungerar är dock över min förmåga att förstå. Man har ju sett träd bli kluvna av blixten.

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Hur blixtar klyver träd ...

Ett stort träd drar i sig uppåt 600 liter vatten per dygn. Ett träd innehåller alltså stora mängder vatten. När en blixt träffar ett träd förångas detta vatten. När vattnet förångas utvidgas det tills trädet spricker med en sjuhelsikes smäll.

En bizarr anekdot om just detta: En grupp rullstolsbundna ungdomar från Västerås fick en död häst över sig vid ett besök på Tomteland i Siljanstrakten (Dalarna för er som är geografiskt handikappade). Hästen sökte skydd undan regnet under ett stort träd som givetvis träffades av blixten. Trädet exploderade och skickade ett halvt ton hästlik tio meter genom luften för att med osviklig precision landa på, och svårt skada, ovan nämnda ungdomar. Kul utflykt.

/Dante
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Blixtar i verkligheten

Blixtar handlar om två effekter.

Den ena, och dödliga, är en elektrisk ströms påverkan på nervsystemet och i synnerhet det autonoma (det som styr andning och hjärtslag, bland annat). Eftersom nervsystemet delvis arbetar med elektriska signaler kan kraftiga elektriska signaler utifrån störa, slå ut eller överbelasta de vanliga. En elchock kan därigenom "stänga av" likaväl som "slå på" hjärtslag och andning (och används för detta kontrollerat inom medicinen).

Den andra handlar om resistans. En elektrisk ström genom en ledare med resistans - till exempel kroppen eller ett träd - blir varm. Effektförlusten från resistansen måste ta vägen någonstans i enlighet med lagen om energins oförstörbarhet, och värme är ett av de enklaste sätten. Vad som händer i trädet är med andra ord en snabb upphettning av ett spår längs med fibrerna. Upphettningen leder till utvidgning, som i sin tur leder till sprickbildning. Upphettningen behöver inte vara särskilt långvarig eller stor i och med att den är längsgående med fibrerna - alla som har huggit ved vet att det är lättare att klyva ett vedträ längs med fibrerna än tvärs över.

I en människokropp innebär det normal en brännskada inuti kroppen, från ingångpunkt till utgångspunkt, som i princip bara är synlig som en andra gradens brännskada på huden vid in- och utgångsställe. I kroppen tar man visserligen skada, men den är inte så allvarlig. Den neurologiska skadan är den värsta och kan förlama kroppsdelar permanent eller temporärt, men även muskler och blodkärl kan få stryk. Det autonoma nervsystemet kan skadas enligt ovan, men även det centrala nervsystemet kan överbelastas, vilket kan orsaka medvetslöshet och tillfällig förlamning.

Men en blixt kraftig nog att lämna kvar en rykande askhög måste ha energi nog att lösa upp i princip alla kemiska bindningar i en människokropp - motsvarande en av Star Treks phaserpistoler. Det skulle kräva något i stil med 10<sup>17</sup> joule för att lyckas med detta, och så mycket kräm skulle man kanske kunna få av ett helt åskväders samlade blixtar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Hur blixtar klyver träd ...

Människan innehåller ju 65% vatten. Varför exploderar inte en sådan av en kyss i plytet? För att människan är soft and squishy eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Betyder det att...

"...blixt (som i detta fall DoD) inte är helt fel men heller inte helt rätt?"

Tja, det står ju faktiskt inte vilken den fysiska effekten faktiskt är, utan bara att man får en kasse däng. Rykande stövlar och askhögar utelämnas faktiskt ur beskrivningen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top