Nekromanti Blivande klasskamrater?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,919
Location
Nordnordost
I ett dygn till, lite drygt, går det att ansöka till högskola/universitet för höstterminen 2013.

Har du sökt något? Har du sett något häftigt i kurskatalogen? Har du nyligen läst något som du vill rekommendera?

Jag har sökt Digital Bildbehandling på distans från Jönköping. Det verkar vara en grundkurs i Photoshop, och det kan nog komma till pass i mina spelprojekt framöver.

Vidare har jag sökt en grundkurs i Finska med Enhörning. Något som helt säkert kommer att komma till enorm praktisk användning i alla möjliga sammanhang.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
wilper said:
Har du sökt något? Har du sett något häftigt i kurskatalogen? Har du nyligen läst något som du vill rekommendera?
Till hösten har jag sökt till religionsvetenskap A mot Dalarna på distans för att få mitt andra ämne som lärare. Annars skulle jag rekommendera att läsa vuxenpedagogik som är ett spännande ämne om en är intresserad av det egna lärandet och vad det innebär att lära som vuxen. Samtidigt ger vuxenpedagogik även andra kunskaper som kan vara bra att bära med sig i mötet med olika grupper.
 
G

Guest

Guest
Jag har sökt en fräsig distanskurs i omvärldsanalys och en i kartografi (Den första kan jag förhoppningsvis läsa på arbetstid).

Och i händelse av att hösten ser lugn ut så slängde jag även med samhällsgeografi A i min ansökan, alternativt så blir det lite språkstudier.

Finska låter badass som fan!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Jag har sökt 150% i olika programmeringskurser och sånt vid Linnéuniversitetet (distans)... Jag har redan större delen av kunskaperna, och det är ju alltid kul med extra högskolepoäng.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
En femtonpoängare i Kulturadministration och några sjuochenhalvor: Ekonomins idéhistoria, Astrobiologins idéhistoria och Normer, rätt och religion. Därtill en ABM-master som det dock inte verkar så troligt att jag läser. Min framtid är ju oviss nu efter examen, så jag får se vad jag har tid med.

(Allt i Lund, så klart.)
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
krank said:
Jag har sökt 150% i olika programmeringskurser och sånt vid Linnéuniversitetet (distans)... Jag har redan större delen av kunskaperna, och det är ju alltid kul med extra högskolepoäng.
Måste du inte åka hit då? I alla fall nån enstaka gång per termin? Eller är det bara Luleå som har såna härliga regler?

Om du nu åker hit, hör av dig så tar vi en fika eller nåt.

Själv så... har jag nog inte sökt nåt. Jag ska fortsätta mina ekonomistudier på LNU, samtidigt som jag plockar programmeringskurser på distans lite här och var (för jag får inte programmera enligt svenska universitet, då jag har IG i Matte D. Att jag programmerat sen jag var sju är tydligen oviktigt, jag kan helt enkelt inte lära mig något från deras kurser).
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Jag har sökt vidare från första årskursen av Öppen Ingång på Luleå Tekniska Universitet till Civilingenjör Datateknik, men tillvalskurser kommer senare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Robban said:
Måste du inte åka hit då? I alla fall nån enstaka gång per termin? Eller är det bara Luleå som har såna härliga regler?

Om du nu åker hit, hör av dig så tar vi en fika eller nåt.
Tror de kurser jag sökt helt saknade fysiska träffar. Det var delvis därför jag valde dem faktiskt, för då slipper jag krångla med ledighet från jobbet och så.

Men om det blir, så hör jag av mig =) Sen får vi se, Linné finns väl på flera orter va?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Robban said:
(för jag får inte programmera enligt svenska universitet, då jag har IG i Matte D. Att jag programmerat sen jag var sju är tydligen oviktigt, jag kan helt enkelt inte lära mig något från deras kurser).
Matte D?

Jag fick läsa till matte C själv, för att få läsa lärarinriktning mot datateknik (vilket är en del programmeringskurser och så). Helt bisarrt att de kräver matte för programmering; det måste vara gammel-stötarna som tror att programmering bara är strukturerad matte fortfarande...
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
krank said:
Men om det blir, så hör jag av mig =) Sen får vi se, Linné finns väl på flera orter va?
Växjö och Kalmar. Kalmar högskola fick en universitetsutbildning av ihopslagningen, Växjö universitet... fick... inte mycket. Är rätt säker på att programmeringskurserna är i Växjö allihop.

Jag ska ta och fixa Matte D i sommar; det blir enklare så än att säga "det här har jag gjort! kolla!" och bara få "nä, du kan inte programmera." tillbaks. :gremtongue:
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag kollade runt tidigare ikväll och slängde in en ansökan på en hel massa distansgrejer. Jag får väl se vad och hur mycket det blir att jag läser, men det är möjligt att vi träffas på:

Att skriva kritik och essäistik; Linné
Kanon i förändring; Uppsala
Barn- och ungdomslitteratur i samtiden; Umeå
Tecknade serier; Linné
Litteratur och existentiella frågor; Linné
Genus, litteratur och medier; Luleå Tekniska

Vad och hur mycket jag läser får jag se. Ett angenämt problem med att söka kurser bara för att de verkar kul är att det finns så sjukt mycket att välja bland. :gremsmile:
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Bra tråd!

Mina arkeologistudier fortsätter, det blir första fältkursen och 15p GIS i höst.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag håller på med mitt kandidatarbete nu, så för att fortsätta min bana som blivnade civilingenjör ska jag välja en masterutbildning att påbörja till hösten… Men jag vet inte vad jag ska välja. Engineering Mathematics eller Lärande och Ledarskap är toppkandidaterna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
krank said:
Jag har sökt 150% i olika programmeringskurser och sånt vid Linnéuniversitetet (distans)... Jag har redan större delen av kunskaperna, och det är ju alltid kul med extra högskolepoäng.
Det visade sig att jag tänkt fel och bara sökt 75%. Jag kompletterade nu, och det blev:

Inledande programmering med C#
Android för Javaprogrammerare
Grundläggande spelprogrammering
Användarcentrering
Strukturerad programmering med C++

Alltihop 7.5p-kurser på distans. Sen får vi se vad man kommer in på... Kommer att prioritera Användarcentrering och spelprogrammering.

Jag är dock ganska intresserad av att skaffa mig typ en kandidat eller så inom informatik. Men jag ska gå och grunna lite på det; det betyder ju att man knyter upp sig till ett program...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Jag skickade just iväg en ansökan till:
• Idéhistoria: antiken, medeltiden och renässansen (7,5 hp)
• CSS-baserad webbdesign (7,5 hp)
• Medie- och kommunikationsvetenskap A (30 hp)
• Att tillgängliggöra kulturarv (7,5 hp)

Distansgrejer på Umeå universitet alltihop. Får väl se vad det blir av det.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Jag har sökt till Psykologprogrammet 300p i Uppsala eller Växjö (och även alternativen i Lund, Stockholm och Uppsala)

Med 5 år av studier om jag kommer in så känns det som att det är lämpligt att sikta på en ort där det finns ordentligt med studenttraditioner.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Empiricus said:
Jag har sökt till Psykologprogrammet 300p i Uppsala eller Växjö (och även alternativen i Lund, Stockholm och Uppsala)

Med 5 år av studier om jag kommer in så känns det som att det är lämpligt att sikta på en ort där det finns ordentligt med studenttraditioner.
Lycka till! Umeå och Göteborg är också heta om du gillar genusmedvetenhet och progganda respektive gedigen terapiutbildning och psykodynamik.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Arvidos MC said:
Empiricus said:
Jag har sökt till Psykologprogrammet 300p i Uppsala eller Växjö (och även alternativen i Lund, Stockholm och Uppsala)

Med 5 år av studier om jag kommer in så känns det som att det är lämpligt att sikta på en ort där det finns ordentligt med studenttraditioner.
Lycka till! Umeå och Göteborg är också heta om du gillar genusmedvetenhet och progganda respektive gedigen terapiutbildning och psykodynamik.
Tackar! Jag skall kolla in och överväga dem också. Jag har ju ett tag till på mig att utöka min anmälan. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Nu lade jag till Interaktionsdesign I och Designteori vid Högskolan i Kristianstad. Sen anmälan. Nästa år ska jag tänka på att inte begränsa mig till bara ett lärosäte.
 
Top