Blir rollspel roligare med åren?

Blir rollspel roligare med åren?

  • Ja

    Votes: 34 69.4%
  • Nej

    Votes: 15 30.6%

  • Total voters
    49

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I en annan tråd hävdar folk att de hade roligare med rollspel i sin ungdom än de har nu. Detta förbryllar mig, eftersom min egen erfarenhet är att rollspel genomgick en otrolig revolution när rollspelsteori slog igenom, och sedan dess bara har blivit bättre och bättre, och mitt spelande bara mer och mer givande i takt med att jag och mina spelgrupper utvecklats.

Så, låt oss se om jag är i minoritet eller inte!

Hade du roligare med rollspel när du var ung än du har nu?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Jag är tveksam. Jag vill på ett sätt minnas att jag hade roligare med rollspel i min ungdom, men det beror främst på att jag hade en mer välfungerande grupp. I den grupp som är mer välfungerande av de två jag spelar i nu skulle jag säga att jag har roligare i vuxen ålder. Däremot så har jag hamnat i den eviga SL positionen vilket gör att jag sällan upplever rollspel från spelarsidan, något som gör att jag inte riktigt kan uttala mig om huruvida jag skulle ha roligare som spelare i vuxen ålder. Mitt antagande är att jag skulle ha roligare som spelare eller deltagare i ett samberättar spel, vilket jag grundar på att den bästa tiden jag haft i rollspel var i en grupp som fokuserade på samberättande vilket var i vuxen ålder.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jag spelade så klart extremt mycket mer/oftare när jag var tonåring och strax därefter. Och kvantitet är en kvalitet, då vi provade massor av spel och lade mycket mer tid på spelandet. Så bara mängden timmar gör att det uppkom en massa cool Awesome av bara farten. Sedan var det också mängder av firsts som upplevdes oftare.

Numera spelar jag fortfarande mycket (frånsett Pandemi-faktorn), vilket i normala fall är ca 1,5x per vecka + rejäla spelveckor/-helger någon/några ggr per år. Kvaliteten på spel är generellt mycket högre numera då deltagarna oftare är målinriktade och fokuserade på ett annat sätt än förr. Och vi tar upp andra ämnen eller teman än när vi var yngre, vilket ger andra typer av Awesome (och firsts).

Så "roligare" är inte ett helt lätt ord att sätta in i sammanhanget. Svagt "ja", kanske. :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,299
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är alltid SL och kan bara tala ur ett SL-perspektiv. Men ja, det är sjukt mycket roligare att vara SL nu än när jag började spela/spelledare som 14-åring. Det blir inte lika många ”wow” vad nytt allt är, men kampanjerna är, betydligt mer levande nu. Jag ser också på olika spel med helt andra ögon nu än när jag var yngre och det är i de flesta fall bara positivt. Så för mig som SL sedan jag var 14 till nu då jag snart är 40, så upplever jag att det är mer givande och roligare att träffas och spela. Sen saknar jag en del spelare som av olika anledningar inte längre bor tillräckligt nära för att vara med i min nuvarande spelgrupp eller vänner som av andra anledningar inte kan eller vill spela rollspel längre. Det var enklare att ha större spelgrupper när jag var yngre, nu är livspusslet svårare att få ihop, mem trots det så kör min spelgrupp en 12 timmars session varannan lördag :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Rollspel hade kunnat vara roligare nu om det funnits mer tid till att spela. Förr i tiden kunde vi köra en hel helg, från morgon till sent på natten. Det är svårt att planera in något sådant nu och sessionerna blir därför kortare och mer sällan (framförallt nu när gruppen splittrats). Det gör det svårt att köra längre kampanjer. Hade detvinte varit för hur svårt det är att planera ihop, då hade nog rollspel varit roligare nu.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När man var ung så var det så som Axl Rose i guns n roses sjöng everything was as fresh as the bright blue sky ,Det var nyhetens behag .
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
När jag gick i högstadiet så var rollspel halva mitt liv bredvid idrotten (skolan var bara något man behövde göra). Nästan all min vakna tid gick till att tänka på rollspel. Rollspelande har blivit bättre sedan dess, men upplevelsen då var oslagbar och allt var nytt och spännande och jag accepterade saker okritiskt och med glädje. Passionen hos mig och dem jag spelade med var total.

Så för mig var det den roligaste tiden. Därmed inte sagt att det inte är väldigt kul nu.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Ja, jo, som @Big Marco säger ett svagt ja av ungefär samma skäl, jämfört med ungdomen. Sen finns det ju en erfarenhetsaspekt som gör mig och mina medspelare skickligare som bidrar till nöjet numera.

Men är det roligare idag än för 10 år sedan? Kommer det vara ännu roligare om 10 år? Blir rollspel alltid bättre med åren, som jag trodde var frågan i rubriken. Tar man bort personliga sociala omständigheter tror jag inte det, det ligger inte för kultur att utvecklas på det viset.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Det är ju väldigt svårt att ställa ett 30-35 år gammalt kul mot ett kul som skedde i juli i år. Som vuxen har jag vettigare inställning till det mesta och anpassar mitt kul. Jag svarade ja på frågan. Jag vet inte om det är sant. Antagligen inte. Men jag vill tro det. Inte minst för att spelen har blivit bättre och teknikerna har blivit fler och tydligare.

Så jag säger ja, men det är nog en lögn. En sådan som vuxna intalar sig ibland :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det som blivit tråkigare med åren är att behöva kombinera rollspel med vuxenlivet och allt pusslande och lirkande och jämkande det innebär för att få till ett spelmöte. Kan Olle på fredag så kan inte Pelle för då skall han till svärmor och på lördag har Olles son fotbollsmatch och söndag får Lisa barnen för det är hennes barnvecka osv.

Administration är inte roligt , det är inte kul att hålla på och messa och ringa och jaga folk och återkoppla fram och tillbaka för att få till ett spelmöte.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,299
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det som blivit tråkigare med åren är att behöva kombinera rollspel med vuxenlivet och allt pusslande och lirkande och jämkande det innebär för att få till ett spelmöte. Kan Olle på fredag så kan inte Pelle för då skall han till svärmor och på lördag har Olles son fotbollsmatch och söndag får Lisa barnen för det är hennes barnvecka osv.

Administration är inte roligt , det är inte kul att hålla på och messa och ringa och jaga folk och återkoppla fram och tillbaka för att få till ett spelmöte.
Detta är helt sant. Detta har lett till att den spelgrupp jag spelat med sen jag var 14(är snart 40) med åren förändrats och är numera ”slimmad”. Vi är färre spelare än vad vi var då vi var som flest men de som fortfarande är med är i gengäld väldigt duktiga på att planera och förbereda. På så sätt slipper jag som SL krångla vidare mycket och varje spelmöte blir av som planerat varannan lördag.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
242
Om det är roligare vet jag inte men jag uppskattar tiden jag kan spela mycket mera då tid att spela känns som en lyx på ett helt annat sätt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Jag svarade "ja" men i likhet med många andra är det ett svagt ja. Det som blivit bättre är djupet i spelandet och att jag faktiskt har råd att skaffa alla grejer som jag vill ha. Plus att min sambo och vår dotter också är involverade i rollspelandet. I och med att vi mer eller mindre tvingades in i VTT, har vi spelat väldigt mycket, nästan lika mycket som i tonåren.

Förutom de första gångerna vi spelade Symbaroum och någon gång med Fate och med Call of Cthulhu, har inte upptäckarglädjen och experimentlustan varit lika hög som förr. Och precis som andra nämnt är logistiken mycket mer av en mardröm nu. Förr behövde vi bara ta hänsyn till Tracks på lördagseftermiddagarna (har en kompis som alltid ville vara hemma och spela in programmet, vilket tvingade fram ett avbrott i spelandet). Eftersom det inte fanns så mycket färdigskrivet på den tiden, var kreativiteten betydligt högre.
 
Top