Nekromanti Blir man kvar?

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Okej. Så jag satt här för mig själv och grunnade på en grej.

När jag gick på gymnasiet och läste historia A så satt vi en lektion och diskuterade nazismen och koncentrationslägren, som man gör i den kursen rätt mycket. Vi hade en lagom mossig gubbe till lärare, som bestämde sig för att peka ut vilka av oss som såg mest "ariska" ut. Lagom obehagligt sådär. Så pekade han på mig. Jag är lång, blond och blåögd, så det var väl inte jättekonstigt. Ja, mer än situationen i sig då.

Men till det jag tänkte på då. Min mammas sida av släkten är nordamerikanska indianer. Inte för att det syns på mig, but anyhow.

Min fråga är väl så lagom bisarr som denna: Om jag befunnit mig i Tyskland under tiden som nazisterna härjade runt, och de hade koll på min släkthistorik, hade de bestämt sig för att rensa ut mig då?

/Radioaktiv, minst sagt konstiga tankar i natten.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Min fråga är väl så lagom bisarr som denna: Om jag befunnit mig i Tyskland under tiden som nazisterna härjade runt, och de hade koll på min släkthistorik, hade de bestämt sig för att rensa ut mig då?

/Radioaktiv, minst sagt konstiga tankar i natten.
Nej. De hade nog haft synpunkter, men indianer var så vitt jag vet inte en grupp de hade så mycket tankar runt eftersom de i Tyskland antagligen kunde räknas på en hands fingrar. Däremot vore det inte omöjligt att ditt politiska engagemang hade fått dig skickad till ett läger.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Tvärtom skulle du ha uppmuntrats att skaffa många blonda blåögda barn och hade du lyckats med det hade du fått medalj. Medalj! Det kan du tänka på i natt :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Om vi kollar hur det var för svarta som det tydligen fanns mellan 3 och 25 tusen av i Tyskland vid slutet av 30-talet så fanns det ingen organiserad förföljelse utan de blev mördade och drivna ur landet oorganiserat.

Sedan krävdes det släktträd om man skulle gå med i SS och sådant men det var ju special fall.

Kolla också in Wikipedia artikeln om nazi-Tysklands policys när det gällde ras policys. Där kan ma hitta saker som att:

Prior to Hitler coming to power, black entertainers were popular in Germany, but the Nazis banned Jazz as ‘corrupt negro music’.[22] Mixed marriage and interracial sex became illegal, some blacks were used in medical experiments, and others mysteriously disappeared.[22] However, contrary to popular myth,[22] black American sprinter Jesse Owens', who won four gold medals beating Aryan athletes at the 1936 Berlin Olympic games, faced less segregation there than in the USA, and felt snubbed by Roosevelt rather than by Hitler (see Jesse Owens#Berlin Olympics).
http://en.wikipedia.org/wiki/Racial_policy_of_Nazi_Germany#Other_.22non-Aryans.22
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Haha, det finns många anledningar som kunde ha skickat mig i läger. :gremsmile:

Jag tänkte mest, hur nitpicky de var.
Inte alls skulle jag säga. Om du inte var jude eller zigenare så var det i praktiken en fråga om individuell bedömning.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Min fråga är väl så lagom bisarr som denna: Om jag befunnit mig i Tyskland under tiden som nazisterna härjade runt, och de hade koll på min släkthistorik, hade de bestämt sig för att rensa ut mig då?
Nej nej, Adde älskade tanken om "den ädle vilden" och hade inget emot amerindians alls. Du hade kunnat bli minister!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är ju en notorisk kommunist och subversiv intellektuell, och med det i åtanke är det väl givet att jag hade rykt, men mina förfäder är sorber, dvs en slavisk folkgrupp i Östtyskland/Polen, och dessa var inte förföljda av nazisterna i nån större utsträckning, snarare lär en del topp-nazister rentav ha varit sorber, vad jag vet. Jag tror det är minst lika sannolikt att jag, om jag växte upp i det samhällsklimatet, blivit en övertygad nazistisk/fascistisk intellektuell, och efter kriget allmänt misstänkliggjord för mitt intellektuella/konstnärliga bidrag till Hitlerregimen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
God45 said:
Om vi kollar hur det var för svarta som det tydligen fanns mellan 3 och 25 tusen av i Tyskland vid slutet av 30-talet så fanns det ingen organiserad förföljelse utan de blev mördade och drivna ur landet oorganiserat
Om alla 3-25 tusen blev mördade eller utdrivna så kan man knappast prata om en oorganiserad förföljelse.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Radioaktiv said:
Okej. Så jag satt här för mig själv och grunnade på en grej.

När jag gick på gymnasiet och läste historia A så satt vi en lektion och diskuterade nazismen och koncentrationslägren, som man gör i den kursen rätt mycket. Vi hade en lagom mossig gubbe till lärare, som bestämde sig för att peka ut vilka av oss som såg mest "ariska" ut. Lagom obehagligt sådär. Så pekade han på mig. Jag är lång, blond och blåögd, så det var väl inte jättekonstigt. Ja, mer än situationen i sig då.

Men till det jag tänkte på då. Min mammas sida av släkten är nordamerikanska indianer. Inte för att det syns på mig, but anyhow.

Min fråga är väl så lagom bisarr som denna: Om jag befunnit mig i Tyskland under tiden som nazisterna härjade runt, och de hade koll på min släkthistorik, hade de bestämt sig för att rensa ut mig då?

/Radioaktiv, minst sagt konstiga tankar i natten.
Nej, de hade inte rensar ut dig. Indianer hade nån slags kultstatus, man hade indianföreningar, indian"lajv" dar tyskar levde som indianer etc. Och Adolfs favoritförfattare lär ha varit Karl May (vars viktigaste figur var den ädle apachen Winnetou).
 
Top