Nekromanti Blir illa till mods

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Cassius said:
Jag vet inte det eftersom du verkar ha svårt för att säga om du håller med eller inte, men att du tyckte det var ett bra inlägg var du ganska tydlig med[/i]
Nej, det Vitulv skrev var att han såg poänger i inlägget, inte att inlägget i sig var bra eller helt korrekt.

Att se poänger i något innebär inte att man binärt håller med, eller tvärtom.

Se gärna mitt inlägg tidigare i denna tråd om faran av att läsa mellan raderna.

MVH

/Magnus
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Cassius said:
Vitulv said:
Gör som du vill då, men träd försiktigt. Jag tror att du är ute på djupt vatten om du startar upp en tråd som precis blivit låst. Och du, tillskriv inte mig Thermights åsikter, för du har inte en aning om jag delar dem eller inte.
Jag vet inte det eftersom du verkar ha svårt för att säga om du håller med eller inte, men att du tyckte det var ett bra inlägg var du ganska tydlig med:

Det han skrev var att biologiska egenskaper har skapat maktstrukturer som inte genusvetenskapen tar hänsyn till, dvs. att kvinnor har sexuell makt över män på ett sätt som män inte har över kvinnor.

Jag vet inte om han har rätt eller fel, men jag tycker att det finns poänger i hans inlägg, men det spelar som sagt ingen roll.
Öh... det där citatet styrker inte ditt påstående att jag tycker Thermights inlägg var bra. Att något har "poänger" betyder inte att det är bra, utan bara att det har "poänger".
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Vitulv said:
Cassius said:
Vitulv said:
Gör som du vill då, men träd försiktigt. Jag tror att du är ute på djupt vatten om du startar upp en tråd som precis blivit låst. Och du, tillskriv inte mig Thermights åsikter, för du har inte en aning om jag delar dem eller inte.
Jag vet inte det eftersom du verkar ha svårt för att säga om du håller med eller inte, men att du tyckte det var ett bra inlägg var du ganska tydlig med:

Det han skrev var att biologiska egenskaper har skapat maktstrukturer som inte genusvetenskapen tar hänsyn till, dvs. att kvinnor har sexuell makt över män på ett sätt som män inte har över kvinnor.

Jag vet inte om han har rätt eller fel, men jag tycker att det finns poänger i hans inlägg, men det spelar som sagt ingen roll.
Öh... det där citatet styrker inte ditt påstående att jag tycker Thermights inlägg var bra. Att något har "poänger" betyder inte att det är bra, utan bara att det har "poänger".
Vilket man skulle kunna hävda är defintionen av ett bra inlägg. Men nu släpper vi den diskussionen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Cassius said:
Vitulv said:
Cassius said:
Vitulv said:
Gör som du vill då, men träd försiktigt. Jag tror att du är ute på djupt vatten om du startar upp en tråd som precis blivit låst. Och du, tillskriv inte mig Thermights åsikter, för du har inte en aning om jag delar dem eller inte.
Jag vet inte det eftersom du verkar ha svårt för att säga om du håller med eller inte, men att du tyckte det var ett bra inlägg var du ganska tydlig med:

Det han skrev var att biologiska egenskaper har skapat maktstrukturer som inte genusvetenskapen tar hänsyn till, dvs. att kvinnor har sexuell makt över män på ett sätt som män inte har över kvinnor.

Jag vet inte om han har rätt eller fel, men jag tycker att det finns poänger i hans inlägg, men det spelar som sagt ingen roll.
Öh... det där citatet styrker inte ditt påstående att jag tycker Thermights inlägg var bra. Att något har "poänger" betyder inte att det är bra, utan bara att det har "poänger".
Vilket man skulle kunna hävda är defintionen av ett bra inlägg. Men nu släpper vi den diskussionen.
Nej, jag vill nog hävda att det inte alls är definitionen av ett bra inlägg. Jag kan läsa en tidningskrönika och säga; "ganska svagt resonemang, och dåligt skrivet, om än med vissa poänger". Betyder det att jag då att jag tycker krönikan är bra? Nä, så klart inte.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Nu skrev du inte det heller, du skrev att den hade ett par poänger PUNKT

"Här är en artikel med ett par poänger", det betyder antagligen att du tycker det är en läsvärd och därför "bra"? Ja.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Cassius said:
Nu skrev du inte det heller, du skrev att den hade ett par poänger PUNKT

"Här är en artikel med ett par poänger", det betyder antagligen att du tycker det är en läsvärd och därför "bra"? Ja.
Nej, faktiskt inte.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Avsluta det här diskussionsspåret. För stämningens skull, utgå från att folk argumenterar i god tro och inte lägger in undermeningar som de sedan inte vill kännas vid.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Bra, jag startar den nya tråden ikväll då. Tack för förtydligande från redaktionen angående reglerna.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Dante said:
Vill du diskutera Thermights inlägg med honom går det bra att skicka honom ett PM eller (och det här alternativet kan jag inte nog avråda ifrån då saken varit uppe till diskussion tidigare och då mer eller mindre urartat till bråk och ställningskrig) starta en ny diskussion i Off topic-forumet.
Jag tror du nog ska avråda lite starkare, med tanke på Cassius uttalade uppsåt att starta en ny tråd genom att citera Thermights inlägg och fortsätta diskussionen i en ny tråd. Så är väl ändå inte tanken att vi ska göra när en tråd låses? I så fall kan ni ju lika gärna låta bli att låsa trådarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Anarchclown said:
Jag förstår avstängningen för personangrepp. Jag tycker bara att hijackandet av den där tråden ifrån det ämne den faktiskt talade om till att prata om att jud... eh kvinnor är onda och har i hemligheten makten i samhället genom sina bank.. eh fittor, kanske också kan vara värt en tillsägelse.
Jag håller med. I mina ögon var det en uppenbar trollning av Thermight och precis som andra i den här tråden finner jag det ganska anmärkningsvärt att det inte ledde till någon form av tillsägelse/varning/etc.

Väldigt, väldigt synd på en så bra tråd. Det var en av de bästa på länge och den var tvungen att låsas...
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Vadå trollning? För mig såg det bara ut som att han hade en annan åsikt än den de flesta här på forumet har.

Visst, jag har svårt att svälja en del av det han säger, men det gör det inte automatiskt felaktigt. LITE mer öppensinnade tycker jag allt vi kan vara. Man måste få ha en avvikande åsikt, och få uttrycka den utan att folk går till personangrepp.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Telash said:
Vadå trollning? För mig såg det bara ut som att han hade en annan åsikt än den de flesta här på forumet har.

Visst, jag har svårt att svälja en del av det han säger, men det gör det inte automatiskt felaktigt. LITE mer öppensinnade tycker jag allt vi kan vara. Man måste få ha en avvikande åsikt, och få uttrycka den utan att folk går till personangrepp.
Jag tänkte skriva något i den här stilen, men nu behöver jag inte det!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Telash said:
Vadå trollning? För mig såg det bara ut som att han hade en annan åsikt än den de flesta här på forumet har.
Trollning handlar inte så mycket om vad du säger, utan om hur, var och när.

Edit: Det är alltså inte åsikten i sig som är trollning. Egentligen handlar ju trollning om avsikt och inget annat. Därmed inte sagt att det inte finns vissa åsikter som per definition blir stämplade som trollning.

Edit 2: Med tanke på reaktionerna (två avstängda), en metatråd skapad hitintills, får man väl bedöma inlägget som en väldigt lyckad trollning.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Alltså. Man får ha en annan åsikt än andra. Problemet är inte för mig vad han uttryckte utan var han uttryckte det. Tråden var inte en allmän genustråd. Det var en tråd om ett specifikt äventyr och dess skapares försök att försvara det mot vad han upplevde som en orättvis åsikt.

Att då komma in från vänster och börja prata om maktordningar utan att egentligen leda tillbaka på ämnet som låg i grund är att trolla. Han har dessutom varit med i så pass många andra trådar att han måste veta att risken för att denna tråd kan behålla sitt hittills ganska produktiva klimat efter den posten är mer eller mindre noll. DVS det är inte helt orimligt att tro att det rör sig om trollande enligt min åsikt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Anarchclown said:
Alltså. Man får ha en annan åsikt än andra. Problemet är inte för mig vad han uttryckte utan var han uttryckte det. Tråden var inte en allmän genustråd. Det var en tråd om ett specifikt äventyr och dess skapares försök att försvara det mot vad han upplevde som en orättvis åsikt.
Ok, det är ett resonemang jag kan köpa rakt av.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
"det är inte helt orimligt att tro att det rör sig om trollande enligt min åsikt."

Kanske. För mig är det inte heller orimligt att det var en reaktion på det videoklippet han faktiskt besvarade. Det är inte alltid lätt att hålla tillbaka sina åsikter om man själv uppfattar att de provocerades fram, oavsett om det var avsiktligt eller ej. Även om man vet att det lätt leder till oönskade debatter.
Jag friar nog hellre i detta fallet och väljer att tro att han enbart ville lägga fram sin åsikt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Telash said:
Jag friar nog hellre i detta fallet och väljer att tro att han enbart ville lägga fram sin åsikt.
Nåja. Nog får vi väl anta att Thermight faktiskt står för sina åsikter och tror på det han skriver. Det får vi ge honom. Och vi bör nog också ge honom att han var fullt medveten om att hans inlägg skulle starta ett flame-war i en tråd där ett sådant inte hörde hemma.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vimes said:
Telash said:
Jag friar nog hellre i detta fallet och väljer att tro att han enbart ville lägga fram sin åsikt.
Nåja. Nog får vi väl anta att Thermight faktiskt står för sina åsikter och tror på det han skriver. Det får vi ge honom. Och vi bör nog också ge honom att han var fullt medveten om att hans inlägg skulle starta ett flame-war i en tråd där ett sådant inte hörde hemma.
Bara för att ens åsikter (Themights i det här fallet) inte delas av majoriteten (får vi anta) på forumet så ska han väl få lägga fram dem, även om det kan bli ett "flamewar". Så länge man beter sig som folk och inte hoppar på medforumiter.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Arfert said:
Så länge man beter sig som folk och inte hoppar på medforumiter.
Jag tror att det är här problemets kärna finns. Det finns de som anser att inlägget är ett påhopp, och det finns de som anser att det inte är det.

Så därför står vi där vi står, verkar det som.

/Magnus
 
Top