Nekromanti Blir det inget D&D på Sydcon??

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Re: Långt framme? Friform? *magknip*

haha..sorry! jag har inte lirat friform, jag bara dummar mig! men Tintin vs Dungeons..jaja jag skulle hellre lira ett dedikerat d&d äventyr.

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Om hur vanligt friform är relativt regelsystem

<I>Well, jag vet inte i vilka kretsar du umgås, men bland mina rollspelande vänner är det ungefär 40% som gillar systemlöst karaktärsspelande, 20% som föredrar regler och tärningar och 40% som faller någonstans mitt emellan.</I>

Intressant. Undrar om din bekantskapskrets är representativ för det svenska "rollspels-klimatet".
Det känns som att rollspelande med regelsystem och tärningar är underdog i det här landet och friform är mainstream normen. I USA är det verkligen tvärtom, och att vara tvärtemot USA känns helt rätt. Men jag gillar inte friform, och ju mer friform och ju mindre av det jag gillar som finns, desto mer börjar jag hata friform!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Om hur vanligt friform är relativt regelsystem

"Det känns som att rollspelande med regelsystem och tärningar är underdog i det här landet och friform är mainstream normen"

Jag skall inte påstå att jag motsvarar rollspelssverige eller vet hur det är men jag skulle tro friformare är klart färre än de tärningsrullande, det är bara det att friformarna låter mest, jag skulle tippa på att de flesta tärningsrullarna inte gör så mycket väsen av sig, de spelar som de alltid gjort och bryr sig inte så mycket om vad friformna gastar om.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Om hur vanligt friform är relativt regelsystem

<I>jag skulle tro friformare är klart färre än de tärningsrullande, det är bara det att friformarna låter mest,</I>

/images/icons/smile.gif Kan ligga något i det...

"Det är lätt att glömma bort att Sverok består av en överväldigande majoritet tärningsrullare, trots att de knappt syns bakom lajvarnas fladdrande mantlar och uppblåsta egon."
   (Martin Ericsson, gammal lajv-guru)

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Långt framme? Friform? *magknip*

"Det är ett fenomen skapat av bordsrollspelare som vill, men inte vågar, lajva."
Eller så har de inga mammor som kan sy mantlar till dem... ;-)

Mer seriöst, friform och lajv har seriösa skillnader. Lajv kan t.ex. aldrig domineras av en SL på samma sätt som friform, och är därför roligare. Å andra sidan får man vanligtvis inte myggbett, förkylningar eller faderskapsmål på halsen efter friformssessioner...

Mer seriöst, jag ser hellre rollspel utan tärning än lajv MED tärning...

Nightowl, syr sina mantlar själv.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top