Nekromanti Blindskrift?

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Köpte just en flarra flourskölj (vidrig f.ö.) och upptäcker att det är skrivet med blindskrift ovanpå etiketten, vilket för mig som aldrig funderat på saken tidigare väcker lite nyfnikenhet. Hur fasen funkar blindskrift egentligen? Jag har känt med fingrarna men klarar inte av att uppfatta ens en antydan till mönster.

Minns att "Bulleri bulleri bock" blev svårare ju tätare ihop man hade fingrarna. Det var nåt om att känselnerverna inte har tillräckligt hög "upplösning". Är det verkligen möjligt att träna upp känsligheten i fingrarna så pass att man kan urskilja blindskriftstecknen? Eller har jag missuppfattat det helt? Ska man slicka på texten?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Okej, jag har ingen aning vad du menar, men jag tror att en del av frågan är om det fungerar.

Ja, det gör det. Jag länkar här där du kan läsa hur det funkar (och det funkar, jag har en morbror som läser blindskrift).

Hur det funkar.. ja, jag läser det inte själv och har aldrig försökt mer än att dra fingrarna över "texten". För att vara ärlig, jag orkade inte läsa den sidan som jag länkade till, mer än typ detta: "The Braille cells used today are two dots wide and three dots tall, and they no longer use dashes. You can represent each dot's position within the cell with a number. Dots one, two and three are on the left side of the cell, and dots four, five and six are on the right side. A cell with one dot in position six indicates that the next cell represents a capital letter, and a cell marked with dots three through six signifies that the next cell represents a number. The Braille characters for the numbers zero through nine are the same as for the letters "a" through "j.""

Jag är lat
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
i händer sitter nerverna tätare och vi har större möjligheter att kunna känna skillnad på detaljer.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Lu-kaazh said:
i händer sitter nerverna tätare och vi har större möjligheter att kunna känna skillnad på detaljer.
I så fall är det nåt fel på mina händer.

Nä alltså, visst är det så. Det måste bara ligga en hel del övning bakom, antar jag.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Brynolf said:
I så fall är det nåt fel på mina händer.

Nä alltså, visst är det så. Det måste bara ligga en hel del övning bakom, antar jag.
Kroppen anpassar känsligheten för våra sinnesintryck vid behov. Människor förlitar sig väldigt mycket på synen, vilket leder till att våra övriga sinnen ofta inte är så skarpa som de skulle kunna vara. Blinda har t.ex. bättre hörsel för att kompensera för förlorad syn. Jag antar att detsamma gäller för känseln. Men att det behövs träning stämmer ju förstås.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
När jag läste filosofi hade jag en kursare som var nästan helt blind. Han förde föreläsningsanteckningar i braille. DET var tufft att se.

Han hade en metallram med urtag för 2 rader av tio punktmatriser. Sen stansade han med en slags trubbig "nål".

Men det betyder alltså att man måste lära sig skriva, spegelvänt mot hur man läser. (Man läser ju sedan den andra sidan av pappret, mot den man skrev på...) Och därmed också från höger till vänster.

(Och med max 20 tecken i taget, så blev det bara stödord. Mer stenografi, nästan.)

Men fort gick det...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Tyr said:
Kroppen anpassar känsligheten för våra sinnesintryck vid behov. Människor förlitar sig väldigt mycket på synen, vilket leder till att våra övriga sinnen ofta inte är så skarpa som de skulle kunna vara. Blinda har t.ex. bättre hörsel för att kompensera för förlorad syn. Jag antar att detsamma gäller för känseln. Men att det behövs träning stämmer ju förstås.
Dessutom är det, precis som med vanlig läsning, så att man inte ska koncentrera sig på att känna vare punkt eller ens varje tecken, utan att snabbt se mönstret - på samma sätt som man inte ska läsa ord ett tecken i taget, utan se hela ordbilden.

Nu är braille också ett språk som bygger otroligt mycket på förkortningar och kontext (se mitt förra inlägg t.ex.) så informationen är extremt kondenserad.

Sådana saker som märkning av hissknappar och liknande, är framför allt till för personer som har en svag ledsyn - som därför kan förflytta sig själv och åtminstone vagt urskilja att "det här kan nog vara en hiss" men behöver en vägledning om vilken knapp som står för upp respektive ned. Så det gör att en hel del info utesluts redan där - inte konstigare än om vi hade sett knapparna märkta med U respektive N.

Och i och med det, så är ju den enda information man behöver urskilja med fingertopparna i det läget, om det är ett U eller N - man behöver inte gissa på F, H eller B...

Men böcker och sånt, ja det är fortfarande svårt.
 
Top