Blindgångar i grottor?

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Halloj, försöker förkovra mig lite i OSR genom att spelleda "Graves left wanting" till "Mörk Borg". Har kul såhär långt men har tänkt på att det är en hel del blindgångar på kartan där det inte finns något utsatt. För att det inte ska bli "nä det finns inget åt det här hållet" hela tiden har jag planterat ut extra fiender, fällor och högar med bråte som kan genomsökas. Hur brukar ni göra?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
De tjänar en poäng om man kör hårt på att räkna resurser (facklor, mat/Vatten); varje utforskad blindgång blir en kostnad i resurser.

Jag tycker i och för sig inte att det är tillräckligt, och har dessutom inte tålamod att hålla koll på allt sånt där småkrafts. Så jag brukar göra som du gjort; försöker göra även blindgångarna intressanta och spännande att utforska.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Utöver att vara potentiella resurssänkor är blindgångar också ställen där man kan bli fångad om man svänger fel när man flyr, ställen där man kan gömma sig för att genomföra ett bakhåll, ställen där det är lätt att bevaka ingången om man behöver återhämta sig, med mera. Poängen är inte att det ska finnas saker eller hända saker överallt – ganska ofta utforskar man tomma, ödsliga miljöer. Fällor, skatter och monster blir då mer av en oberäknelig överraskning än om man vet att det finns minst en sak per rum.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,897
Utöver att vara potentiella resurssänkor är blindgångar också ställen där man kan bli fångad om man svänger fel när man flyr, ställen där man kan gömma sig för att genomföra ett bakhåll, ställen där det är lätt att bevaka ingången om man behöver återhämta sig, med mera. Poängen är inte att det ska finnas saker eller hända saker överallt – ganska ofta utforskar man tomma, ödsliga miljöer. Fällor, skatter och monster blir då mer av en oberäknelig överraskning än om man vet att det finns minst en sak per rum.
Jag håller med om det här, samtidigt som jag också tycker att det ska finnas "något" som särskiljer en plats från en annan i en dungeon. Det behöver inte vara något viktigt, men något som gör att blindgång 3 skiljer sig från blindgång 1 och 2. Som spelledare tycker jag om när äventyrsmakaren ger mig något att berätta, hur enkelt det än är. Exempel kan vara att det är blött på golvet, det luktar unket, det är väldigt mycket spindelnät just på den här platsen, någon har klottrat på väggen, det ligger några gamla rostiga verktyg på golvet, etc. Inget som direkt påverkar äventyret, eller har med något speciellt att göra, men som gör platsen lite mer än bara "det är en till återvändsgränd".

Det gör det också enklare för spelarna att referera till platser i dungeonen. Alltså typ "vi springer tillbaka till gången där det fanns klotter" istället för "vi springer tillbaka till (hmm, räknar på fingrarna) den tredje återvändsgränden".
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Utöver att vara potentiella resurssänkor är blindgångar också ställen där man kan bli fångad om man svänger fel när man flyr, ställen där man kan gömma sig för att genomföra ett bakhåll, ställen där det är lätt att bevaka ingången om man behöver återhämta sig, med mera. Poängen är inte att det ska finnas saker eller hända saker överallt – ganska ofta utforskar man tomma, ödsliga miljöer. Fällor, skatter och monster blir då mer av en oberäknelig överraskning än om man vet att det finns minst en sak per rum.
Ja, att det inte ska vara content överallt är en viktig grej. I dungeongeneratorn i gamla Dungeon Master's Guide (AD&D 1E) så är 60% av alla rum tomma.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag tycker iofs att den skolan som säger att det ska vara ganska tomt i en dungeon är tråkiga. Andra får gärna spela så, men jag vill ha mer som händer, även om det är återvändsgränder. Slumptabeller med ljud, smådjur eller annat gillar jag.

Sedan tycker jag gott att om det är så att utforskande är en del av upplevelsen, då kan man gott få xp för att vandra runt också. Då finns det ett givet värde även i att hitta återvändsgränder, även om de är helt tomma.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Sedan tycker jag gott att om det är så att utforskande är en del av upplevelsen, då kan man gott få xp för att vandra runt också.
I mitt gamla D&D-hack på 80-talet fick man just Utforsknings-EP. Jäklar vad spelarna såg till att gå in i varenda återvändsgränd och över varenda kvadratmeter i stora rum.
 
Top