Nekromanti Blinda monster?

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Hej!

Skulle behöva tips på monster som är blinda eller som inte behöver sin syn för att kunna slåss. Vilket spel det är till spelar ingen roll, moddar det efter behov.
Några förslag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
-Vampyriska mutanter som lever i mörkret under jorden. De använder echolocation för att navigera.

-Blind Guardian från Tolkien, jättebläckfisken utan ögon utanför Morias gruvor.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jordmagiker eller -varelser som känner var folk befinner sig så länge de är i kontakt med marken (a la Toph).

En blind telepat som ser genom andras ögon.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,133
God45;n250887 said:
-Vampyriska mutanter som lever i mörkret under jorden. De använder echolocation för att navigera.
Läste först "Vampyriska elefanter som lever under jorden", som nån slags väldigt storväxt mullvad liksom.. Knark on!!

OP: Behöver du helblinda monster, eller är det ok om de undviker / rör sig mot ljus? Under jorden hittar man ju annars en del, man kan tänka sig betydligt större och läskigare maskar t.ex. (mer som havsborstmaskar än daggmaskar), kanske med en liten ond, giftig harpun de kan skjuta iväg, som den där havssnäckan. Harpunen sitter liksom på ett köttigt snöre från kroppen och kan halas in igen. Är de helblinda kan de ju lukta sig fram, sniffa efter dofter i luften, eller smaka sig fram, slicka på RPnas fotspår typ.

Annars kan ju väldigt välutvecklad känsel vara en möjlighet, man tänker på tusenfotingar (egentligen hundrafotingar, den köttätande sorten alltså) och spindlar som lever i grottor och är helblinda, och som har långa känselspröt och känselhår, en del för att upptäcka minsta vibration i underlaget, en del för beröring.. en del för att upptäcka vibrationer i luften, så små som en myggas vingslag. Alla bra för en blind jägare, alla med sina begränsningar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Växter brukar inte ha någon syn. Leta efter plant creatures.

Normalt brukar blindheten kompenseras av att de har blindsight istället.

Exakt hur blindsight fungerar varierar och är sällan specifierat: ekolod, värmekänslig, känner vibrationer, bra luktsinne, bra hörsel, ser auror, o.s.v.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Tack för alla intressanta förslag!
Många av dem gav mig nya ideér men jag borde kanske ha berättat mer exakt vad jag är ute efter.

Rp har tagit sig in i ett övergivet tempel. För att ta sig igenom ett rum måste de ta sig förbi eller besegra monstret.
Tanken är att monstret ska vara blind och böka runt i rummet efter föda.
Rp ska kunna smyga förbi monstret men om de misslyckas med sina slag kommer monstret börja leta efter dem.

Hmmm en blind tusenfoting kanske passar ändå. Stor och skräckinjagande och med hårt skal som skydd. Blind så den kan inte se Rp men den kan söka efter dem med sina känselspröt.

Fortsätta ge förslag, det kanske kan finnas fler monster i ruinerna ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
En jättestor stjärnmullvad. Ärligt talat. Googla på den. Den har tentakler runt nosen och enorma klor. Den äter också saker som insekter och mollusker, maskar, amfibier och små fiskar. Så i stort format skulle människor inte vara helt otänkbart.

Spoiler för City of Embers:
https://www.youtube.com/watch?v=vy81yHvWHJU
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,133
Dr. Acula;n250937 said:
Tack för alla intressanta förslag!
Många av dem gav mig nya ideér men jag borde kanske ha berättat mer exakt vad jag är ute efter.

Rp har tagit sig in i ett övergivet tempel. För att ta sig igenom ett rum måste de ta sig förbi eller besegra monstret.
Tanken är att monstret ska vara blind och böka runt i rummet efter föda.
Rp ska kunna smyga förbi monstret men om de misslyckas med sina slag kommer monstret börja leta efter dem.

Hmmm en blind tusenfoting kanske passar ändå. Stor och skräckinjagande och med hårt skal som skydd. Blind så den kan inte se Rp men den kan söka efter dem med sina känselspröt.

Fortsätta ge förslag, det kanske kan finnas fler monster i ruinerna ;)
Du skulle kunna ha en grej så att tusenfotingen (centipeden) mest känner vibrationer i underlaget snarare än hör, och att den känner dem bättre när den står stilla och lyssnar. Annars kan den såklart känna ett byte om den skulle råka nudda vid det (får då testa att attackera). Alltså får man välja om man vill knalla igenom när den rör på sig eller när den står stilla och "lyssnar", båda har sina risker.

I övrigt kan den ju förstås vara besatt av en demon, eller rentav vara en demon (inte ovanligt med sånt i japansk mytologi om jag läst rätt), för att förklara hur den klarat sig utan mat.

Vidare, för att plocka från förlagan, har den giftigt bett samt biter sig fast (vid ytterligare ett lyckat attackslag) och börjar åla sig runt (välter offret eller slingrar sig runt det och håller fast offret).

 
Top