Nekromanti bli ofrvilligt gud?

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
när man tillber en gud så alstras det gudomliga filament som guden får-rätt?

om du har en massa som dyrkar dig som ständigt blir större...
...
...?

jag tror ni förstår frågan.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ofrivilligt dyrkad som en gud kanske men ej mer

när man tillber en gud så alstras det gudomliga filament som guden får-rätt?
Nja, inte riktigt. När du dyrkar en gud frigörs psykotropiska filament från din själ. Dessa kan sedan guden transformera till teotropiska filament.

om du har en massa som dyrkar dig som ständigt blir större......? jag tror ni förstår frågan.
Problemet är bara att du ju inte är en gud varvid du inte kan tillvarata energin från de dyrkande. Även om du skulle kunna göra det så gör inte lite psykotropiska filament dig till en gud. För en sådan transformation krävs nämligen en massa Qadosh. Däremot kan du samla på dig ett högt värde i Rykte vilket skulle underlätta vid ett eventuellt försök till apoteos (se Religioner sidan 10).
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Apoteos...

en fråga bara, nu när vi ändå är inne på ämnet... vem bestämmer ifall man kan uppnå apoteos? Måste man då alltså tillbe en gud innan man kan uppnå gudastatus (tror itne man kan få qadosh på nåt annat sätt)? För du behöver ju både qadosh och rykte för att kunna bli upphöjd, men detta betyder ju då att någon måste sitta där uppe och säga "nej, han vill v inte ha hit" osv... Men om man då tillber låt oss säga aurias och pelias (vars syn på apoteos jag inte vet just nu), om jag nu tillber dom och har maffahögt qadosh (typ 20-25?), om jag då där och blir upphöjd, har jag inte på något sätt en skyldighet/band till dom? *kanske lite komplicerade frågor, man jag uppskattar svar :gremsmile:*
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Re: Apoteos...

`JAg tror inte man kan bli en mäktig storgud. Eftersom man först måste tillbe en eller flera gudar är det väll troligt att man hamnar i nån sorts beroendeställning till dessa när man blir upphöjd.
(Egentligen inget svar men)
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Problematiserande av apoteos

vem bestämmer ifall man kan uppnå apoteos?
Kanske guden som du först tjänar, kanske sker det per automatik i enligthet med universums lagar eller kanske guden du tjänar enligt universums lagar är tvungen att upphöja dig. Inga konkreta svar ges i regelverken varvid vi erbjus den spännande möjligheten att finna vår egen version av "sanningen". :gremsmirk:

Måste man då alltså tillbe en gud innan man kan uppnå gudastatus (tror itne man kan få qadosh på nåt annat sätt)?
Enligt reglerna så krävs det att du tillber en gud eller specifik religion för att du skall kunna nå apoteos. Förmodligen är det just det intima umgänget med gudarna genom bön och dylikt som gör att gudomligheten smittar av sig på gudarnas tjänare. Ungefär som lärjeungarna ansågs som heliga just för att de befunnit sig i Mästaren Jesus närvaro.
Personligen är jag dock av åsikten att själslig evolution också borde vara möjlig även utan deras översyn. Exakt hur är dock lite mer komplicerat då det kräver en dissikering av vad Qadosh egentligen är för något då ju detta är nyckeln så att säga till gudarnas rike.
Siddartha (Buddha) från vår egen värld erbjuder dock ett intressant exempel på något som skulle kunna vara en möjlig väg till uplysning/apoteos. Drakarnas "den vakna drömmen" (se drakarboken) erbjuder kanske ett annat möjligt alternativ.

Men om man då tillber låt oss säga aurias och pelias (vars syn på apoteos jag inte vet just nu), om jag nu tillber dom och har maffahögt qadosh (typ 20-25?), om jag då där och blir upphöjd, har jag inte på något sätt en skyldighet/band till dom?
En intressant fråga...som givetvis regelböckerna inte har något direkt svar på. Vad som talar för att man skulle ha någon skyldighet mot den gud som, så att säga, inneburit vägen till personlig gudomlighet, är ju just att det är tack vare dem som man kunnat få Qadosh (såvidare det inte är så att Qadoshen egentligen inte kommer från dem utan inom en själv genom en ökad gudomlig insikt?).
Vad som talar emot det hela är att gudarna ju redan fått flera år av troget tjänande och förmodligen enligt de universella lagarna är tvungen att ge sina trogna tjänare Qadosh (balansens lag typ). På så vis kanske man är "kvitt" när man mötts i gudarnas rike. Dessutom så är man ju då också en gud och en mer jämnvärdig person varvid man knappast borde betraktas som en tjänare längre.
Å andra sidan är det kanske så att det är just de som nått apoteos genom någon särskild gud som senare kommer att bli en av dess närstående gudar (inom samma gudafamilj så att säga) även i gudsriket, förmodligen med den äldre guden som något form av överhuvud.
 
Top