Bli en romanförfattare (genom fusk) sommarutmaningen

Kanske en bok om P.I. Dracked, en nedsupen snok rätt ur Luna City's rännstenar, som jagar replikanter, mutanter och nekrokulter med dubbelpipig pulsrevolver, synthcigg i munipan och kragen uppe för att hålla ute månens syraregn.
Jag har redan börjat med omslaget till den eftersom jag redan gick i tankarna att vi bör köra cyberpunk under sommaren 2026

Attachments

• 1.png
    1.png
    1.2 MB · Views: 9
Jag ÄLSKAR entusiasmen. Men cyberpunk som genre är inte generiskt nog. Särskilt inte om genren är deckare där teknologin och världsbygget måste hänga ihop för att fallen kräver att de sakerna fungerar på vissa sätt. Och om vi behöver samordna de sakerna är det här formatet inte görbart.

Fördelen med fantasy som vi körde förra året är att det är generiskt nog att alla bara kan gå nuts och det fungerar ändå när vi klistrar ihop det.

Om vi inte vill gå fantasy igen så kan vi göra andra saker. Vill ni köra deckare är det inte svårt att vår huvudperson är en mästerdetektiv som åker runt som en Agata Christie/Chandler protagonist, inte har någon egentlig backstory, och löser olika brott i olika kapitel. Är det i verkligheten är det liksom inte svårt att samköra sådant.

Vi kan också gå skräck och ha den gemensamma saken varandes skräckelementet istället för huvudpersonen. Som typ King in Yellow, Silent Hill eller Jason.

Men min tanke är att fantasy blir lättast.

Vad tänker ni?

Why not both?

"DaKaard visste att Staden hatade honom. Från de brinnande spirorna regnbågskaskader till spetälskepalatsets gränder. Staden skulla äta honom och spotta ut benknotorna - som den hade gjort med skimmeralverna, högländernas resar och elfenbenstronens paladiner. I slutändan hamnade de alltid i rännstenen utanför någon sunkig krog, medan den enorma Staden virvlade vidare."

Why not both?

"DaKaard visste att Staden hatade honom. Från de brinnande spirorna regnbågskaskader till spetälskepalatsets gränder. Staden skulla äta honom och spotta ut benknotorna - som den hade gjort med skimmeralverna, högländernas resar och elfenbenstronens paladiner. I slutändan hamnade de alltid i rännstenen utanför någon sunkig krog, medan den enorma Staden virvlade vidare."

Super coolt med deckare i fantasy. Men det kan du göra om du vill om den enda begränsningen vi sätter är fantasy som vi gjorde förra året.

Super coolt med deckare i fantasy. Men det kan du göra om du vill om den enda begränsningen vi sätter är fantasy som vi gjorde förra året.
Nä, förra året var ju barbarfantasy. Nu kanske vi kör stadsfantasy. Eller något annat. Men att bara ange en övergripande genre funkar nog inte - inte för mig iaf. Lite avgränsning och krok sätter igång kreativiteten.

Jag älskar cyberpunk och har inget emot att skriva till det, men skulle samtidigt tycka det vore väldigt kul att skriva en till Nanok-bok. Har en del idéer till berättelser jag inte hann skriva. Om vi ska skriva cyberpunk tycker jag att vi ska ha en prisjägare istället för en deckare, det blir fler uppslag då och inte lika styrt. Och staden borde bara en gonzo anything goes-stad så alla får göra lite som de vill. Typ som i Judge Dredd där verkligen allt kan hända, robotar, rymdvarelser, fiender från parallella dimensioner, spöken etc.

Om vi ska skriva cyberpunk tycker jag att vi ska ha en prisjägare istället för en deckare, det blir fler uppslag då och inte lika styrt. Och staden borde bara en gonzo anything goes-stad så alla får göra lite som de vill. Typ som i Judge Dredd där verkligen allt kan hända, robotar, rymdvarelser, fiender från parallella dimensioner, spöken etc.

Precis! Prisjägare, deckare, snok for hire, washed up veteran, egentligen replikant, Dracked har varit med om allt.

Jag hade en tanke om att det borde funka med typ en generisk "star trek" setting. Man behöver bara beskriva vilken typ av teknologi som finns just då, hur ser skeppet ut och kort beskriva hur man tänker sig "federationen". Sedan är det öppet med vilka uppdrag de ger sig ut på. besättning kan bytas ut, ny teknologi kan testas osv. Tidsspannet kan vara rätt stort och det finns så mycket planeter och annat att det är lite risk för krockar.

Back