Nekromanti Bli bättre - och samtidigt sämre

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Finns det något regelsystem där när RP levlar upp, så måste de samtidigt välja en extra svaghet eller nackdel, eller göra en tidigare nackdel ännu sämre? RP blir alltså mer och mer extrema personligheter och överspecialiserade ju mer de spelar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Finns väl en del spel där man inte har förbättring som så, utan bara kan flytta runt existerande poäng. Då blir det ju simultan förbättring och försämring (men mest förändring). Kommer inte på något exempel på rak arm dock.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Det är väl inte exakt vad du efterfrågar, men i flera system nöts ju rollpersonerna ner gradvis på vissa punkter samtidigt som de blir bättre på andra. Call of Cthulhu med sin Sanitymekanik är väl det äldsta och klassiska exemplet, och om jag fattat rätt hur Humanity och motsvarande funkar i World of Darkness-spelen är det väl också något åt det hållet. I Delta Green har jag förstått det som att det fr a är rollpersonernas relationer (med åtföljande spelmekaniska effekter) som nöts ner och sabbas med tiden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,950
Location
Ludvika
Theo;n333467 said:
Det är väl inte exakt vad du efterfrågar, men i flera system nöts ju rollpersonerna ner gradvis på vissa punkter samtidigt som de blir bättre på andra. Call of Cthulhu med sin Sanitymekanik är väl det äldsta och klassiska exemplet, och om jag fattat rätt hur Humanity och motsvarande funkar i World of Darkness-spelen är det väl också något åt det hållet. I Delta Green har jag förstått det som att det fr a är rollpersonernas relationer (med åtföljande spelmekaniska effekter) som nöts ner och sabbas med tiden.
Även Warhammer Fantasy RP, där du har både mental (insanity) och fysisk (coruption) nedbrytning.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
CoC, genom SAN.
Oktoberlandet (förbättra något, försämra något annat (bl.a.))
Whitehack (Braves kan sänka sina grundegenskaper för ökad chans att få comeback dice; många äventyrare får med tiden en och annan permanent skada; corruption med stigmata).

Hälsar

Christian
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Mutant: År Noll har väl någon grej med att när man får nya förmågor måste man sänka en grundegenskap, vill jag minnas.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Klockkurvefördelat runt decennieskiftet 90 förekom åldersmodifikationer. Det betydde att man en dag fick -4 på Smidighet i födelsedagspresent, men bara om man hade den sortens SL som, alltid när man minst anade det, kunde kläcka ur sig "och åren gick..."

Sedan finns gamla Wastelands där höga färdighetsvärden sänktes om spelaren pratade om något annat än rollpersonens ogripbart tråkiga träning.

Detta var under detaljrunkets guldålder, en tid då allt skulle simuleras för simuleringens egen skull. Påfunden får gärna lämnas kvar där.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I Megatraveller kunde man inte ha fler skill ranks totalt än summan av ens värden i Intelligence och Education, så om man hade nått den gränsen så var man tvungen att sänka något om man skulle höja något annat. Jag spelade dock inte tillräckligt för att komma fram till hur man höjer sina skills.

I Star Trek Adventures så mäts erfarenhet i "Milestones", som finns i tre versioner: Normal, Spotlight, och Arc. Vid en normal milestone får man höja en färdighet och sänka en annan, byta ut en specialisering, eller skriva om en värdering. På en spotlight-milestone får man höja/sänka en grundegenskap, byta ut en specialförmåga, eller göra något motsvarande med gruppens rymdskepp. Det är bara på en Arc-milestone som man får höja ett värde eller lägga till något annat utan att det sänka/bli av med en motsvarighet - och en sådan är rätt sällsynt, i en hel lång kampanj kanske varje rollperson får två eller så.

I båda dessa är tanken mer att man byter fokus på sin rollperson än att man hyperspecialiserar sig - i alla fall i Star Trek kan man vara rätt specialiserad redan från början. Det handlar mer om att när Tom Paris börjar designa och bygga en ny skyttel så har han inte tid att hålla på med den fältmedicinska träningen, så han höjer Engineering på bekostnad av Medicine.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Staffan;n333522 said:
I Star Trek Adventures så mäts erfarenhet i "Milestones", som finns i tre versioner: Normal, Spotlight, och Arc. Vid en normal milestone får man höja en färdighet och sänka en annan, byta ut en specialisering, eller skriva om en värdering. På en spotlight-milestone får man höja/sänka en grundegenskap, byta ut en specialförmåga, eller göra något motsvarande med gruppens rymdskepp. Det är bara på en Arc-milestone som man får höja ett värde eller lägga till något annat utan att det sänka/bli av med en motsvarighet - och en sådan är rätt sällsynt, i en hel lång kampanj kanske varje rollperson får två eller så.
Nice!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
ceruleanfive;n333478 said:
Mutant: År Noll har väl någon grej med att när man får nya förmågor måste man sänka en grundegenskap, vill jag minnas.
Mer exakt, när en mutation snedtänder finns det en risk att man tar permanent skada på en grundegenskap, och samtidigt får man då en ytterligare, ny mutation. Detta är parallellt med ett system med XP i mer traditionell stil.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
DeBracy;n333465 said:
Finns väl en del spel där man inte har förbättring som så, utan bara kan flytta runt existerande poäng. Då blir det ju simultan förbättring och försämring (men mest förändring). Kommer inte på något exempel på rak arm dock.
I Svavelvinter har man fyra grundegenskaper och åtta poäng, som man kan flytta runt mella dessa fyra enligt vissa permisser. Ett är min och tre är max. Så man kan ha kobinationerna 2-2-2-2 eller 3-2-2-1 eller 3-3-1-1. Det finns inget sätt att få varken fler eller färra än dessa åtta poäng. (Däremot kan man bli bättre på sina färdigheter.
 
Top