Nekromanti Blev D&D4 det Wizards ville?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
  • DDM2.0 (som var figurspelets variant av 4E-reglerna) dog tämligen omedelbart.
  • Kvaliteten på de miniatyrer som släppptes sjönk mycket drastiskt, och vad jag har förstått tappade folk därmed snabbt intresset för produkterna.
  • Utlovade digitala produkter dök aldrig upp.
  • Ganska snart efter släpp av grundreglerna kom Essentials, vilket jag har förstått ersatte Core Rules rakt av.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag tror att 4E är ungefär vad de hoppades på. Miniatyrerna säljs numera via D&D Board Game System, ett format som tycks vara en stor framgång. Att Essentials kom så snart efter Core Rules tror jag bara är ett sätt att hålla löftet om att inte publicera 4.5E. -Grundregler säljer helt enkelt bättre. Den utskällda portalen bär sig gissningsvis rent ekonomiskt. Nya produkter som Fate-cards och de nya Madness-korten är nog också en bra affär med höga marginaler. För ett stort ungdomsfokuserat företag som Wizards är det, rent krasst, inte absolut nödvändigt att behålla gamla kunder.

Att Pathfinder seglat upp i försäljningsstatistiken (uppmätt) som tvåa på rollspel betyder inte nödvändigtvis att de tagit nettokunder från Wizards. Marknaden kan ha blivit större men det är tyvärr omöjligt att veta (för det är företagshemligheter). Jag tror också att Wizards tittar betydligt mer på hur Fantasy Flight beter sig på marknaden än vad Paizo gör. Paizo härmar en affärsmodell som Wizards redan förkastat.

Om Wizards drar in vissa produkter behöver inte heller betyda att D&D inte bär sig utan snarare att de hittat nya produkter med bättre TB som de, kortsiktigt som alltid, väljer att fokusera på.

Kom ihåg att det är ganska populärt att sia om GWs och Wizards snara undergång men jag tror inte det är något fara på taket alls. (Jag har själv ingått i domedagskören i tjugo år men hittills har jag aldrig fått rätt. Så nu byter jag sida.)
 

Strupsi

Veteran
Joined
1 May 2011
Messages
8
Figurspelet var nog lite på fallrepet redan innan. Jag minns inte vart jag läst det, men jag tror det förlorade spelare allt eftersom. Möjligt är att regeländringen blev spiken i kistan. Det har ju hänt förr med miniatyrspel så som axis and allies-miniatyrerna och mageknight.

Med tanke på att Paizo tycks ha fått en rejäl framgång är det nog troligt att Wizards faktiskt tappat en del köpare, även om siffror som presenterats för core böckerna var väldigt bra. Det kan ju vara så att folk börjar ledsna på spelet allt efter som. Utan att dra igång nån diskussion om d&d4 är ett rollspel eller ej, så tycker i alla fall jag att det är mer betoning på spel, och kanske är det så att man ledsnar snabbare på 4an därför. Striderna tar upp väldigt mycket av tiden och kanske blir det enahanda efter ett tag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
rjonas said:
Miniatyrerna säljs numera via D&D Board Game System, ett format som tycks vara en stor framgång.
Är det Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon och Legend of Drizzt vi pratar om här?

Efter att ha varit borta från D&D stort sett sedan Ad&d2 har jag blivit lite sugen på att börja nysta i det igen, just efter att ha spelat de spelen. Men jag ser inte den uppenbara vägen framåt om de har slutat med miniatyrerna.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
wilper said:
Är det Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon och Legend of Drizzt vi pratar om här?

Efter att ha varit borta från D&D stort sett sedan Ad&d2 har jag blivit lite sugen på att börja nysta i det igen, just efter att ha spelat de spelen. Men jag ser inte den uppenbara vägen framåt om de har slutat med miniatyrerna.
Visst är det Castle Ravenloft m fl. Wizards har nyligen anställt (såg annonsen) en ny chef för miniatyrlinan så det betyder ju att de inte lagt ner den. Dessutom har de ju skapat ett hundratal formar på alla möjliga D&D-monster. Dessa formar är ju en veritabel skatt som de alldeles säkert kommer mjölka på cash (nu via D&D BGS). De tycks ha slutat helt med prepaint. Jag har dock inte träffat många spelare som gillar prepaint (utom jag själv). Förmodligen blev det för dyrt. Reaper Miniatures släpper inte prepaint i någon större utsträckning. Rackham, som satsade allt på prepaint, gick omkull. Fantasy Flight har dock en deluxe-lina med Cthulhu-prepaint kvar. Tänk på att Wizards hade Star Wars-licensen för färdigmålade gubbar (och om det inte går att sälja Boba Fett med vinst så är det nog omöjligt.)

Vägen framåt är Essentials, by the way.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Ok, då kanske det dyker upp något kitt för mer "avancerat" spel, utan att man behöver ta steget fullt ut till rollspel då. Något åt Warhammer Quest-hållet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror luften gick ur hela samlarfigurspelsmarknaden, och att det är mer relaterat till DnD Miniatures-döden.

WotC har, har jag lärt mig från Magic, en tendens att lägga locket på om allt, oavsett om det går bra eller dåligt. Det är ganska frustrerande för ett brand fan som jag, kan jag villigt erkänna.

Vad det gäller de uppskjutna papperprodukterna har... [hjärnsläpp, gråhårigt småtjockt barnansikte som leder DnD-teamen] ... sagt att de har haft för låg kvalitet på det som släppts senaste året och att de ska ha större team på varje bok från och med nu.

Vad det gäller uppskjutna elektroniska produkter är de uppenbart inkompetenta vad det gäller elektroniska produkter. Som leverantörer och beställare. Det finns ingen ände i hur försenade deras Magic Online-klienter är, och hur dåliga de är, och då talar vi om en produkt som har enorma marginaler och är extremt efterfrågad.

Hasbro har antagligen tyvärr bara kvar DnD för värdet i varumärket, dock. Pappersrollspel är en jätteliten hobby som dessutom krymper, med få utövare som det är svårt att sälja produkter till. Inget vettigt företag skulle ägna sig åt sådana produktlinjer om de inte var garage-företag med hobbyhjärta (vilket Hasbro inte är) eller såg en möjlighet att använda varumärket till andra produkter (vilket Hasbro antagligen gör).

Jag tror 4E i sig har ganska lite med det hela att göra, ärligt talat. Jag tror bara folk inte tycker att det är så ball att spela rollspel.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
wilper said:
Ok, då kanske det dyker upp något kitt för mer "avancerat" spel, utan att man behöver ta steget fullt ut till rollspel då. Något åt Warhammer Quest-hållet.
Du börjar med Castle Ravenloft och köper på dig ett par brädspel till. Med detta kan du utveckla egna historier. Fipplet blir dock så snårigt att det inte är värt det. Då köper du Essentials och använder gubbarna och planerna från D&D BGS. Om du vill ta det ett steg längre köper du Core Rules.

Du kan börja med Essentials men då får du hålla tillgodo med counters och golvplaner som inte pusslar i varandra.

@Eksem: Mike Mearls?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ganska snart efter släpp av grundreglerna kom Essentials, vilket jag har förstått ersatte Core Rules rakt av.
Jag vet inte hur Wizards jobbar här, förvisso, men Neogames ger ut en ny utgåva av Eon så fort den gamla sålt slut; varje utgåva trycks alltså bara en gång. Även för Neogames gäller regeln att grundböcker säljer bäst, så det verkar finnas ett ekonomiskt incitament att producera nya versioner av Eon med jämna mellanrum.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Ymir said:
Jag vet inte hur Wizards jobbar här, förvisso, men Neogames ger ut en ny utgåva av Eon så fort den gamla sålt slut; varje utgåva trycks alltså bara en gång. Även för Neogames gäller regeln att grundböcker säljer bäst, så det verkar finnas ett ekonomiskt incitament att producera nya versioner av Eon med jämna mellanrum.
Att släppa en ny utgåva av D&D är förenat med, förutom stora pengar, en hel del nerd rage. Hittills får en D&D-utgåva leva i 10 år. 4E blir kanske inte fullt så långlivat.
Efter fem år brukar D&D släppas i en halv-version så som Skills and Powers till 2E eller 3.5E till 3E. Jag tror Essentials är 4E halv-version och det kom efter bara tre år. Halv-versionen är ofta även en testballong för "tänk" som de vill ha med i nästa riktiga upplaga.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Fast Essentials tycks vara ganska fri från sådana testballonger. Jag tror det mer är att se som "bara" en ombootning av grundreglerna, efter alltför mycket errata och meck med Core.

Däremot kan man snarare hålla utkik efter moduler som modifierar hela spelsättet, i alla fall i någon del, setting eller liknande. (Som Tome of Battle: Book of Nine Swords till 3.5. Det var ju den verkliga testballongen för 4th ed.)

Dessutom är jag ganska säker på att WotC med Essentials vill hitta ett sätt att nå nya grupper och särskilt grupper som inte är så nåbara för rollspel annars. De försöker så att säga skapa en "låg-tröskel-variant" av D&D. Du har både "lådvarianten" och "pocketbokvarianten".
 
Top