Bleed

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Hur i höken hanterar man problematisk bleed på ett bra sätt?

Exempel på vad jag menar med problem:
I ett rollspel har två av karaktärerna en kärleksrelation, den tar inte upp supermycket utrymme i handlingen men finns med lite i bakgrunden. Ponera sedan att den ena spelaren får ett romantiskt intresse för den andra som inte är besvarat och hela spelet havererar på grund av detta. Vad göra?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Säg adjö till den spelgruppen, det är kört.

Möjligen går det att rädda några av spelarna ur spillrorna och ha med dem i en framtida grupp.

Är det här en vanlig form av bleed? Har sällan hört talas om så specifikt riktade känslor som blöder över.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Stopp och belägg! Verkar ju sjukt jobbigt. Har lite svårt att relatera till detta med de jag spelar med. Men skulle jag ge råd skulle jag låta den som blev kär ta time-out.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Säg adjö till den spelgruppen, det är kört.

Möjligen går det att rädda några av spelarna ur spillrorna och ha med dem i en framtida grupp.

Är det här en vanlig form av bleed? Har sällan hört talas om så specifikt riktade känslor som blöder över.
Jo precis...men hade man kunnat förutse det här eller gjort något för att förhindra det?

Edit: detta brukar inte hända, men å andra sidan tenderar spelgrupperna jag spelar i bestå av straighta dudes...
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Spela med medspelare som lever i trygga relationer på fritiden och inte behöver söka kärlek i rollspelsgrupper?
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jo, men ibland vill man ju försöka bredda vilka man spelar med eller så kan det vara svårt att få ihop folk och man får ta vad man har.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Ok, men kan du låta den som blivit kär ta time out?

Verkar ju svårt att hindra människor för att utveckla känslor för varandra.
Men att det måste drabba spelgruppen är ju ett aber.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jo precis...men hade man kunnat förutse det här eller gjort något för att förhindra det?
Tja, ett sätt är att ha långa diskussioner innan kampanjstart om vad som kan ingå.

En annan är att SL auktoritärt säger "inga starka känslor (d.v.s. hat eller kärlek) mellan rollpersoner".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Kolla med personen som blir utsatt för detta om hen tycker det är okej så länge det slutar, eller om hen inte pallar att ha med den kärlekskranke i gruppen längre. Säg sedan åt den kärlekskranke att sluta creepa på sina medspelare, men att hen är välkommen att stanna om hen slutar/alternativt inte är välkommen i spelgruppen längre.

Kör hårt. Det bästa är kanske om du tar det face to face, men jag tycker dit ansvar är begränsat här: kör det via messenger eller SMS om det känns lättare.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Kan man göra det lättare för folk att hålla isär saker som händer i spel och den verkliga världen? (Inget creepande förekom, var bara en olycklig situation)

Men för att ta ett kanske vanligare exempel: Två rollpersoner är i konflikt vilket leder till osämja mellan spelarna. Vad kan man göra?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Men för att ta ett kanske vanligare exempel: Två rollpersoner är i konflikt vilket leder till osämja mellan spelarna. Vad kan man göra?
Ah... ett exempel som är mer bekant för mig. Jag tror det bästa man kan göra där är att säga time out! Ta ett steg ut ur situationen och säga att "det verkade gå lite hett till, är det här fortfarande bara in character?".

Många gånger kan det då visa sig just att den ena bara var in character, medan den andre trodde att det började vara på allvar och blev lite sur därför. Att ta ett steg tillbaka och analysera situationen kan vara bra för att få alla att justera vilken nivå de ligger på.

Allternativt kan det ju vara något i spelet som legat och pyrt ett tag. Typ att den ena irriterar sig på något i beteendet hos den andra. Typ "du roffar alltid åt dig den bästa utrustningen" eller "varför måste du alltid börja slåss på en gång istället för att försöka förhandla".

Det kanske kan funka i den här situationen också. Men just att stoppa och ta ett steg tillbaka och analysera situationen lite kan ofta hjälpa. Att övergå från att spela in character till att prata med obektivt om vad karaktärerna tänker och så. Det hjälper till att sätta spelet i perspektiv, att det bara är ett spel vilket inte är samma sak som verkligheten. Att det som händer rollpersonen inte är samma sak som händer spelarna.

Det är en anledning till att jag själv ofta gillar att byta mellan att vara "in character" och att prata mer i tredje person om rollpersonen. I synnerhet om det rör sig om potentiellt känsligare situationer.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det känns som att det är ett antal saker jag inte riktigt är med på, för jag har svårt att se hur en kärleksrelation lite i bakgrunden skulle vara tillräckligt stark för att skapa 'bleed' på det sättet som jag är van vid att använda ordet. Eller så har ni awesome spel, vilket förstås också är möjligt. Min gissning är att spelaren inte alls bleedat utan helt enkelt var romantiskt intresserad av den andra spelaren och att det inte nödvändigtvis var kopplat till rollerna. Men om vi antar att du har rätt och det egentligen var den andras roll som hen blev kär i, så är det ju kanske ännu lättare att lösa, förklara vad bleed är och prata om det med de inblandade. Om det bara är att spelare a blev romantiskt intresserad av spelare b vilket ju hade kunnat hända oavsett vad deras roller gjorde (är ju inte ovanligt att folk blir intresserade av andra folk som dom spenderar många timmar med att göra roliga saker tillsammans med) så är det väl samma sak här, prata om det, fast då kanske utan att krångla till det med bleed.

Men för att ta din senare fråga, ja, det finns massa strategier för att skapa mindre bleed, för att skapa mer bleed, för att ta bort bleed som ändå skapats och så vidare beroende på vad man är ute efter, men det är också väldigt individuellt vilka som överhuvudtaget upplever det och vilka strategier som fungerar för vem, en del av de anti-bleedteknikerna som använts finns det många som inte bara tycker är meningslösa utan direkt obehagliga, medans andra fungerar hur bra som helst för dom. En bra startpunkt är som vanligt att vända sig till lajvteoretikerna som kommit längre, det här är en jättebra artikel att börja med: https://nordiclarp.org/2015/03/02/bleed-the-spillover-between-player-and-character/
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
IRL är viktigare än spelet. Om spelarna har relationer som är viktigare än spelet är det bäst om en eller båda lämnar spelet, för allas skull. I annat fall finns det väldigt, väldigt mycket som kan gå fel. Det finns andra grupper. Speciellt i dessa onlinetider.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Det känns som att det är ett antal saker jag inte riktigt är med på, för jag har svårt att se hur en kärleksrelation lite i bakgrunden skulle vara tillräckligt stark för att skapa 'bleed' på det sättet som jag är van vid att använda ordet. Eller så har ni awesome spel, vilket förstås också är möjligt. Min gissning är att spelaren inte alls bleedat utan helt enkelt var romantiskt intresserad av den andra spelaren och att det inte nödvändigtvis var kopplat till rollerna.
Ja det kan nog ha varit en blandning i det här fallet.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Bleed är en naturlig följd för somliga. Att söka att uppnå bleed är en spelstil som man bör närma sig med förståelse för att det kan bli känsligt och behöver hanteras. På lajv som drar åt att väcka stora känslor bygger man in ventiler i form av t.ex. aktbrott, offsamtal eller regler för hur man talar. Ett sådant är "the third person rule" - d.v.s. att man konsekvent talar på ett sätt som gör tydligt skillnaden mellan fiktion och spelare. En annan är att man talar öppet om hur man upplever spelet, att man upplever bleed och hur man hanterar den.

Jag har själv upplevt något liknande det som du här beskriver; jag kärade inte ner mig djupt i en medspelare, men att jag som spelare under ett särdeles intensivt pass projicerade de känslor min rollperson kände mot en annan rollperson till vederbörandes spelare. Det var en ganska mäktig upplevelse och vi bröt spelmötet för att prata igenom vad som hade skett, bekräftade vad som hänt och snackade igenom det. Genom att hantera det moget blev vi en bättre grupp och bättre vänner.

Det bästa rådet är: prata om det på ett sätt som är respektfyllt mot allas känslor, gör skillnad på fiktion och personer och som inte lägger förväntningar på någon. Jag antar att ni är vänner och vill varandra väl och då får man vara stöttande. De personer som är inblandade behöver snacka om detta, personen som upplever bleed behöver reda ut varifrån det kommer och sedan får de komma överens om något som de är fine med. Det är specifikt viktigt att alla är med på att inte finns någon förväntan att den som är objektet för bleedkänslor ska förväntas besvara eller anpassa sig till dem, uta att det är den blödande spelarens ansvar att hantera dem eller lämna gruppen. Om det är en genuin förälskelse som har uppstått är det lite annorlunda, men man kan hantera det på i grunden samma sätt. Som medspelare ska man vara vaksam för att se om någon blir obekväm, creepar eller gruppdynamiken blir dålig, varpå man kan ingripa, men annars är det ju bara något att prata igenom som vänner.
 
Top