Nekromanti Blandare? Slutare? ISO? WTF?

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Hoi, tors man avbryta i presidentdebatten?

Imorgon ska jag likt Gimli aka till Nya Zeeland och kuta runt i bergen. Till skillnad fran The Fellowship har jag utrustat mig med en ny liten och natt kamera; en Sony Cybershot jadajada med ISO6400, 5x optical zoom, 8 Mpix samt en massa andra stats jag inte begriper. Knappast ett proffesionellt verktyg, men jag ska ha den i fickan i ett antal veckor sa det ar inte tal om nagot megaobjectiv inte.

Sa vad finns det att fota pa NZ (forrutom far och hober)? Tja det regnar jamt, sa jag raknar kallt med att snitta pa ett vattenfall per dag. Men hur gor man for att fa sadar sammetslena vattenfall? Det samma torde galla vagor som bryts mot klippor. Enligt min Google-fu borde jag anvanda mig av liten blandare och lang slutare, vad nu det betyder. Vilka varden ar rimliga? Hur kommer ISO in i bilden? Polariserande filter, maste man kopa ett sadant eller kan man erhalla den effecten pa annat satt?

Jag vet att ni i bara latsas vara nordar och i sjalva verket ar hopplosa esteter sa ut med det nu, hur gor man?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
det är enkelt.
Du måste ha stativ. Punkt.
Ett sammetslent vattenfall får man inte med slutartider under 2sekunder.

Gå till läget TV, ställ in så lång slutartid du kan utan att kameran gnäller på felexponering (siffrorna blir röda tror jag). Ju längre tid, desto lenare vatten. Ställ in lägsta möjliga ISO. ISO gör det möjligt med kortare slutartid så det är kontraproduktivt.

Om bilden blir för ljus har du slått i taket för bländaren. Då får du korta tiden tills kameran klarar att exponera rätt.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tillägg: om du inte klarar att få så långa tider du vill kan du skaffa ett ND-filter (ND står för Neutral density). Det är helt enkelt en mörk glasskiva som stoppar en del av ljuset.

Polariseringsfilter kan funkar som ND-filter. Men de tar också bort en del reflektioner i vattnet. Önskvärt eller inte, döm själv.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Mera tillägg (jag är på tåget så min uppkoppling är upphackad):
I solljus kan få kameror få så långa slutartider som du vill ha. Bara att glömma om du inte har dubbla ND-8.

Om det är molnigt och du dessutom är i skugga under träd funkar det bättre. Ännu bättre är det givetvis när solen precis gått ner. Den bästa tiden för fotografi är soluppgång/nergång. Men det kräver stativ.

ND-filer finns i styrkor mellan 2 och 8 (vad jag sett). Ta det med högst siffra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Slutare: Det är alltså tiden ljuset släpps in i kameran.

Bländare: Hur stort hålet är som släpper in ljuset.
Lågt nummer = stort hål, kort skärpeljup, ofta lite sämre skärpa
Högt nummer = litet hål, längre skärpedjup, ofta bättre skärpa.

ISO: lite förenklat hur ljusstark "filmen" är. Lågt nummer betyder att man måste ha ganska mycket ljus, men bilderna blir mindre brusiga (eller korniga på film), högt nummer tvärtom.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
förresten, kan du ställa in bländare och slutare manuellt på den kameran? Om inte, skaffa stativ, kör på låg ISO, ta bilden med självutlösaren (det minskar vibrationerna än att knäppa manuellt)

eller gör så ÄVEN om du kan ställa in allt manuellt.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Nu har jag haft tid att kolla upp din kamera. Det skulle hjälpa med exakt modell. Men vad jag kan se (jag kollade snabbt över alla cybershot) kan du inte ställa in Tv på din kamera.

Kanske kan du göra det i menyn på något sätt. Försök helt enkelt att maxa bländaren (Aperture på engelska). Som Arfert säger är det hålet som ljuset kommer in genom. Ett högt tal (säg 32) innebär ett litet hål och alltså långa slutartider.

Läget P (Programautomatik) brukar vara det som är mest flexibelt.

En not om slutartider. Den kan anges som tex 300. Det betyder inte 300 millisekunder utan 1/300 sekund. Det är väldigt kort tid. När du börjar närma dig sekunden kanske visningen övergår till tex 0.3. Då är det 0.3 sekunder.

När jag läser lite mer om en typisk cybershot ser jag att den inte klarar längre slutartider än 1/4 sekund. Det du kan göra då är att ta en massa bilder och baka ihop dem i datorn efteråt. Lite mer jobb men borde ge samma resultat. Återigen, detta kräver stativ.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Snow said:
Nu har jag haft tid att kolla upp din kamera. Det skulle hjälpa med exakt modell. Men vad jag kan se (jag kollade snabbt över alla cybershot) kan du inte ställa in Tv på din kamera.
Det är en DSC-W150 SuperSteadyShot. (Catchy...) Jag tror du har rätt, jag har inte hittat någon Tv-inställning. Mer svar till både dig och Arfert nedan.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Jag tankte skriva mer igar men forumet kranglade, sa det blir super kort nu istallet.

Arfert said:
förresten, kan du ställa in bländare och slutare manuellt på den kameran?
Nja, jag kan stalla in ISO (80 ar lagsta tal). Jag kan aven stalla in EV, och jag har tre installningar for DRO vilket tydligen ar en kontrastjusterare. Nagot ingen av oss tog upp var White Balance; rekommendationer? Sedan kan jag saklart valja portratt vilket som jag uppfattar det ger fokus pa forgrund med ofukuserad bakgrund, men jag tror inte jag kan finjustera den installningen.


Arfert said:
Om inte, skaffa stativ, kör på låg ISO, ta bilden med självutlösaren (det minskar vibrationerna än att knäppa manuellt)

eller gör så ÄVEN om du kan ställa in allt manuellt.
Ett stativ alltsa. Jag far se vad jag hittar i Nya Zeeland. Jag kanske gar pa ett litet sa att jag slipper lagga kameran pa stenar... A andra sidan ar de val alla i lattmetall sa det kanske inte blir sa tungt? Tipset om sjalvutlosare ar mycket enkelt och bra.

Det blir nog en hel del experimenterande den forsta veckan. Synd att det inte finns mer att justera nu nar jag val vagat mig ut ur Auto Mode.

Tack Arfert & Snow
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Nja, jag kan stalla in ISO (80 ar lagsta tal). Jag kan aven stalla in EV, och jag har tre installningar for DRO vilket tydligen ar en kontrastjusterare. Nagot ingen av oss tog upp var White Balance; rekommendationer? Sedan kan jag saklart valja portratt vilket som jag uppfattar det ger fokus pa forgrund med ofukuserad bakgrund, men jag tror inte jag kan finjustera den installningen.
Iso 80, bra.
Ev, skulle tro att det är kompensering för felaktig exponering, går den i skala +/-2? Isåfall ska du inte röra den. Kameran fixar det.

Porträttläge:
Detta tror jag inte är en bra ide. Antagligen kortar det skärpedjupet, vilket är stor bländare och alltså kort slutartid. Se om du hittar ett läge för fyrverkeri eller något med nattbilder.

White balance:
Dina ögon är mycket bättre på att kompensera för ljuskällor i olika färger. Solljus (och din kamerablixt) har en helt annan färg än glödlampor som har en lite annorlunda färg än levande ljus.

För din del tror jag du kan glömma detta. Du ska inte belysa vattenfall med glödlampor.

Om du däremot tar kort inomhus utan blixt (då ljuset antagligen kommer från glödlampor) så kommer bilden antagligen att bli kraftigt gulaktig. Detta går att fixa efteråt i datorn. Men det enklaste är att ställa in vitbalansen rätt direkt. Ofta kan man peka kameran på ett ett helt vitt område (tex ett papper eller en vit vägg) och säga åt kameran: "detta är vitt". Så ser den till att vitbalansen justeras. När du rör dig till ett annat område med anndra ljuskällor så måste du göra om detta. Om du växlar mellan blixt och inte kan du också behöva ändra.

Kameran har antagligen också några förinställda vitbalanser. Att ändra dem efter omständigheterna kan göra mycket för fina kort. Om man vet vad man gör kan man sätta en felaktig vitbalans för att på en artistisk effekt i bilden. Det klassiska exemplet är plåta en solnedgång med en vitbalans som ger gulare bild.

Om solen omväxlande går i moln och kommer fram kan du jämföra bilderna. Normalt har kameran en förinställning för solljus och en för moln (och kanske en för skugga).

Nu ska vi se om jag kan komma ihåg exakt vad effekten blir med olika inställningar:
Om solen är framme och du tar med molninställning blir bilden varmare (gulare). Växtlighet kan se lite mer levande ut och landskapet glöder lite.

Om du gör tvärtom, solen är borta och du tar med sol-vitbalans så blir bilden kallare (blåare). Detta funkar antagligen inte så bra på landskap, men moln kan bli blåa, dramatiska och coola.


Stativ...
Jag köpte ett ca 1dm lång stativ med böjliga ben för ca 50:- i just NZ. Det är inte jättebra, men fungerar. Men annars finns det nog helt ok stativ för ett par hundra. Grejen med stativ är att de måste väga mer, ju tyngre kamera man har. Eftersom din kamera är lätt behöver du inget stort stabilt stativ.
 
Top